Technika plavby, Stavba a údržba, Zajímavosti
Typy materiálu pro výrobu plachet
Najít vhodný materiál pro vaše plachty dnes nemusí být úplně jednoduchou záležitostí. Na trhu je v nabídce velké množství různých materiálů, které se liší v několika ohledech. Cena, odolnost, hmotnost, trvanlivost jsou jen základními parametry. Mnozí z jachtařů znají jen značky výrobců, North Sail, One Sail, Elvstrom Sails, ale už méně vidí do pozadí výroby plachet z různých materiálů. Běžný charterový jachtař si vystačí s tím, jestli jde o plachtu rolovací, nebo celospírovou. Majitele lodí však mohou mít z výběru nového oplachtění často zamotanou hlavu. V článku se zaměříme na nejběžnější materiály, které se dnes pro výrobu plachet používají.
Polyester
Nylon
Aramid (Kevlar)
Ultra PE (UHMWPE)
Karbon
PEN vlákna
Vlákna známá pod obchodní značkou Pentex jsou příbuzné polyesteru, mají však vyšší pevnost, ale bohužel pouze při větší hmotnosti. Cenově jsou někde mezi polyesterem a aramidem. PEN vlákna se málo smršťují během závěrečné zahřívací úpravy, tedy se tak pevně nespojí. Proto se tyto vlákna často kombinují s tzv. PET folií, více známou pod názvem Mylar, která dodá materiálu požadovanou pevnost.
Co vlastně chceme
V praxi nám tedy vždy půjde hlavně o účel využití. Chceme bezúdržbovou plachtu pro běžné turistické plachtění za nízkou pořizovací cenu s dlouhou životností? Dacron bude správným řešením. Nebo naopak toužíme po výkonné plachtě, se kterou bude radost plachtit, bude se dobře trimovat, ale zatíží naší peněženku a bude vyžadovat větší péči? Pak se většinou bude jednat o nějakou kombinaci materiálů. Od kevlarových plachet kombinovaných s karbonovými vláknami až po karbonové plachty kombinované se Spectrou nebo Dyneemou.
Každý z výrobců plachet má dnes k dispozici široké portfolio produktů, které umí velmi zajímavě kombinovat požadované parametry. Základem je tedy účel plachty, dobrá orientace v nabízených materiálech, dále pak případné omezení lodní třídy, handicap ORC a v neposlední řadě třeba i například počet refovacích pásů.
Naše volba
Na naší Seascape 27 jsme po 10 letech vyměnili původní kevlarou kosatku s karbonovými vlákny za jiný typ kevlaru tzv. aramid s technologií lepení ZZ. Tedy obchodně označený jako ZZ Black Aramid. Hledali jsme nějaký kompromis, mezí závodní plachtou, rekreační plavbou na sportovní lodi a rozumnou cenou za materiál. Tato technologie dodává plachtě pevnější profil a větší trvanlivost. Kombinuje se zde aramidová tkanina lepená v 0°/90° s další vrstvou aramidu, která vše vyztužuje a spoju zig zag pod úhlem (+12°/ -12°)- tedy ZZ. Vzhledem k tomu, že materiál není UV stabilní, musí být ale ještě ochráněn speciální folií. Rozdíl byl samozřejmě znatelný okamžitě. Na stoupačce, kde primární rychlost určuje právě kosatka, byl rozdíl cca1 uzel i více. Plachtu musíme rolovat, aby se vlákna nepoškodila, a v malém interiéru zabírá poměrně dost místa. Odměnou je však její výkon. Není proto divu, že profi závodní posádky mění plachty v podstatě každou sezónu. Nezdá se to, ale na výkonu plachty je to opravdu znát.