Test evropské jachty roku Oceanis 30.1
Jen 9,5 metru dlouhá jachta Beneteau Oceanis 30.1 získala na veletrhu v Düsseldorfu ocenění Evropská jachta roku v kategorii Family Cruiser. Dokázala porazit mnohem větší jachty. Co za jejím úspěchem stojí?
Délka sériově vyráběných jachet stále roste a mladým zájemcům o jachting se tak jejich sen stále vzdaluje. Proto je příjemné vidět, že loděnice Beneteau myslí i na mladé a designu nejmenší jachty výrobní řady Oceanis věnovala takovou pozornost. Vznikla malá jachta, které nabízí mnohé, co bychom hledali jen na větších lodích.
Levnější přeprava
Menší jachty se zřídka vydávají na dlouhé offshore plavby. Majitelé se spíše rozhodují pro přepravu po silnici. Nová jachta Oceanis sice není určena pro tahání za osobním vozem, ale pro přepravu je vhodnější než mnohé konkurenční lodě. Trup je široký pod 3 metry a to znamená, že sice jde o nadměrný náklad, ale nepotřebuje k přepravě doprovod. To je velká finanční úspora.
Plavební vlastnosti
Menší šířka se projevuje na náklonu. V první fázi se jachta relativně rychle nakloní, ale pak již stabilně drží pozici. Podobné chování je u užších jachet běžné.
Dvojice kormidelních listů dodává kormidelníkovi jistotu i v náklonu. Oceanis spolehlivě drží stopu, poslouchá a nemá ve větru kolem 12 uzlů potřebu vyostřovat. Na testované jachtě byla dvojice kormidelních kol, ale ve standardu je jachta vybavena kormidelní pákou. Málokdo ze začínajících jachtařů ji dnes chce, má ale své nesporné výhody.
Kromě základního oplachtění jsou v nabídce i asymetrický spinaker a Code 0. Do slabšího větru je jachta výborně vybavena.
Při manévrech na motor je znát větší prop walk způsobený umístěním propeleru daleko vzadu. Stačí se ale při zařazení zpátečky rychleji rozjet, aby zabrala kormidla a je po potížích. Jakmile má jachta rychlost, je při manévrech mimořádně obratná. Máte-li kormidlo v ruce poprvé, tak dokonce příliš obratná.
Paluba a kokpit
Zajímavě řešené je vedení otěže hlavní plachty na lanovém závěsu nad hlavní luknou. Kladkostroj je až těsně pod ráhnem, otěž je kratší.
Vnitřní prostor
Podpalubí
Co mě v salonu chybí, jsou skříňky na bocích. To ale je daň za prostor a šířku trupu do 3 metrů. Boky trupu jsou v podstatě kolmé, proto je podlahová plocha relativně velká, ale na bocích není místo na skříňky. Vždy je něco za něco.
Většina úložných prostorů je pod sedačkami v salonu. Běžně je to místo, kam je obtížné se dostat, ale zde je čalounění děleno tak, že je to bez problémů. Stolek v salonu slouží k uložení nezbytností shora i ve spodní části.
Přístup k servisním částem motoru je pod schody velmi dobrý. Stojná výška v salonu přesahuje 1,8 metru.
Také v zadní kajutě je lůžko veliké, ale jeho část je pod kokpitem, je tedy nízká. I zde je k dispozici skříňka a polička na věci.
Výhodu dvoukajutových jachet jasně ukazuje koupelna. Navzdory délce jachty jen 30 stop je překvapivě prostorná. Toaleta je posunuta až dozadu a je zde dost místa i na sprchování. Velikost koupelny musí uspokojit každého budoucího majitele.
Závěrem
Nejde o jachtu určenou na dlouhé plavby na otevřeném moři, ale pro příbřežní plavbu například v Chorvatsku nebo v Řecku se jeví ideální. Do toho je stále možné ji provozovat i na vnitrozemských vodách. Jde o jachtu, která se loděnici povedla a odborníci z branže to také ocenili.
Parametry
Celková délka |
9,53 m |
Délka trupu |
8,99 m |
Délka na vodorysce |
8,65 m |
Šířka |
2,99 m |
Ponor |
1,88 / 1,30 / 0,95 – 2,33 m |
Výtlak |
3 995 kg |
Balast |
973 kg |
Výška stěžně |
13,66 m |
Výkon motoru |
14 HP |
Nádrž na naftu |
130 l |
Nádrže na vodu |
160 l |
Plocha hlavní plachty |
23,80 m2 |
Plocha samopřehazovací kosatky |
15,70 m2 |
Plocha geny 105% |
22,10 m2 |
Code 0 |
34,80 m2 |
Asymetrický spinaker |
70 m2 |
Design |
Finot - Conq |
Základní cena |
69 400 EUR bez DPH |
Více |