Také na moři je třeba dohlížet na pořádek
V pátek před Českou námořní rallye jsem se stavil ve Splitu na molu Sv. Duje, kde sídlí Pomorska policija. Cílem bylo, dozvědět se více o jejich práci a o tom, jaké starosti jim dělají jachtaři. A co nám jachtařům hrozí v případě, že naše činnost bude neslučitelná se zákony státu, v němž jsme hosty.
Chorvatsko je jachtařským, a především charterovým rájem. Tisíce jachet soukromých, tisíce jachet charterových. Tisícovky skipperů, kteří umí své řemeslo, ale také nejméně stejné množství těch, kteří v dovednostech a znalostech zaostávají. Ti jsou ohrožením nejen pro ostatní, ale také pro sebe a své posádky.
Sv.Jure
Parametry
Délka 13,85 m
Šířka 4,22 m
Ponor 1,4 m
Výkon motorů 2 x 470 Kw
Problémy na moři
Navzdory tomu, že pravidlo je v platnosti několik let a že o něm stále znovu píšeme, je to ze 60 % procent právě tento přestupek, který policie řeší. Výše pokut dosahuje až 3000 kun a to v závislosti na závažnosti přestupku. Zde znovu slova Joso Vujiće: „Jde nám o nebezpečné chování, o jeho zabránění. Neřešíme, jestli někdo pluje ve skluzu pár metrů od povolené hranice 300 metrů od pobřeží. Pokud se však někdo promenuje na skútru v těsné blízkosti pláže, jsme nekompromisní a sáhneme po pokutě na horní hranici našich možností. Kontrolní akce probíhají v sezóně každý týden a vždy narazíme na nepoučitelné.“
Nelegální překročení hranic
Při opouštění chorvatských vod je situace opačná. Nejprve odhlášení ve vstupním přístavu a pak nejkratší cestou ven z chorvatských vod. Bez zastávky. Zde dochází k chybám. Jachtaři se například ve Visu odhlásí a pak se zastaví na koupání na jižním pobřeží ostrova. I takové porušení pravidel může být finančně ohodnoceno.
Jak se bude situace měnit
Od ledna příštího roku vstupuje Chorvatsko do eurozóny a spolu s tím i do Schengenu. Co to bude znamenat pro plavby do Chorvatska? Při plavbě z jiné země, která je v Schengenu,na jachtě plující pod vlajkou schengenského státu a se schengenskou posádkou, již nebude nutné absolvovat vstup přes hranice. Bude ale třeba i nadále mít zaplacené poplatky za plavbu v chorvatských vodách.
Další úkoly
Svého času se podílela také na objasňování tragické nehody českého potápěče v podmořské jeskyni na Šoltě v zátoce Poganica. Tato nebezpečná jeskyně se stala osudnou nejen českému potápěči. V jednom ze svislých komínů, které z jeskyně vystupují, zahynul také chorvatský záchranář, který se na objasňování případu podílel.
Pobyt na palubě policejního člunu jsem využil také k vyjasnění otázky, která pálí mnohé naše jachtaře. Nedávno se na Facebooku objevila informace o pokutě zaplacené za vyvázání se na břehu při stání na kotvě. Joso Vujić na dotaz odpověděl: „Důležité je zhodnocení konkrétního případu. Stojí-li jachta na kotvě se zádí vyvázanou na břehu v těsné blízkosti břehu a je řádně označená, je to v pořádku. Bude-li stát daleko od břehu, mohou představovat lana, kterými je vyvázaná nebezpečí pro okolní provoz. Možností je také označení vyvazovacích lan blikajícími světly. V takovém případě není důvod, proč někoho pokutovat.“
Provoz v chorvatských vodách je především v letních měsících velmi rušný. Vedle zkušených jachtařů se po Jadranu plaví celá řada těch méně zkušených, nebo dokonce zcela nezkušených. Pomorska policija je tu proto, aby se pokusila vnést do někdy chaotického dění pořádek, aby zvýšila bezpečnost. A je pravdou, že mnozí jachtaři se chovají tak, že by se bez biče nad svou hlavou neobešli.