Swan Club 36 – pokračovatel úspěšné Club 50?
Žijeme v době, kdy malé i velké loděnice v důsledku své nepružnosti a nepřizpůsobivosti krachují, nebo hromadně propouští, aby snížili přílišné náklady. Jsou ovšem loděnice, které ke změnám na trhu přistupují opačným způsobem a můžeme vidět jejich výrazný vzestup. Mluvím teď především o finském výrobci luxusních lodí značky Nautor’s Swan. Starší ročníky si určitě pod pojmem Swan představí bytelné lodě severských tvarů, které brázdí rozbouřené vody ještě dnes. Navzdory faktu, že některým už je více než 30 let.
Swan již dávno viděl velkou příležitost ve stavě velkých luxusních plachetnic z těch nejmodernějších materiálů. Loděnice se proto přemístila do sektoru plavidel pro exkluzivní klientelu. Rozdílné chutě klientů ovšem zapříčinily další změnu. Nebo možná spíše přídavek do portfolia – sportovní třídy. Mluvím teď o lodních třídách Club Swan 125, 50, Class 45 nebo Class 42.
Nyní loděnice představila nový model s menším číslem – Club 36. Proč kvůli finanční diverzifikaci? To by bylo téma na samostatný článek, ale u loděnice Swan můžeme tento jev vidět dokonale. Na jedné straně máme karbonovou třídu Club 125 a na druhé třídu Club 36. Uprostřed je pouze třída Club 50. Již se téměř nesetkáme se zakázkovou výrobou lodí kolem 40 až 60 stop…
Club 36
No ale pojďme se blíže podívat na novou Club 36. Nová třída navazuje na ohromný úspěch Club 50, která si ve velmi krátkém čase získala velkou oblibu. Karbonový speciál s teakovou palubou, závodními plachtami a úžasným designem dokazuje na všech velkých závodech svoji výjimečnost. Loděnice proto přichází s novou lodí, pravidly a myšlenkou.
Autorem nové třídy je Juan K. Designer, který stojí za loděmi pro Americký pohár, Volvo Ocean Race nebo Rambler 88. A mohli bychom dále pokračovat!
Karbonový trup je doplněn o natáčecí stěžeň a čelen Dále bude loď vybavena dvojicí kormidelních listů. Celkový počet posádky se ustálil na čísle 6. Pravidla třídy říkají, že kormidelník musí být zároveň majitelem lodě. Celková délka lodě je 11 metrů při maximální šířce 3,6 metru. Výtlak lodě je 2900 kilogramů a samotný kýl má 1,4 tuny.
Každého jistě zaujmou na první pohled ostře řezané rysy přední části trupu. S těmi se u sériově vyráběných lodí setkáváme poprvé a bude zajímavé pozorovat, jak si tento typ přídě bude vést ve ztížených podmínkách.
To nejlepší si ovšem nechávám nakonec. Jedná se o rotující/přemisťující daggerboard, který je součástí plavidla i přes fakt, že loď nebude disponovat naklápěcím kýlem. Přídavná ploutev má za úkol vytvářet vztlakovou sílu, která bude vracet náklon lodě zpátky proti směru větru. Jedná se o zcela nový systém uložení ploutve. Výhodou by měla být nižší váha díky absenci druhého boardu i jednodušší ovládání.
Club Swan 36 je novinkou s mnoha neznámými, které ovšem dělají loď jako celek velmi zajímavým zbožím. Kombinace jmen Nautor’s Swan a Juan K zaručují, že se bude jednat o loď s vysokým závodním potenciálem. Já osobně se těším na první záběry z testovacích jízd. Samotná lodní třída se bude účastnit závodů Rolex v Karibiku a Porto Cervo.
Více informací najdete zde.