Stoupačka na katamaranu? Jak na to?
Polární diagramy katamaranů nevypadají na to, že by bylo možné se dostat rychle do cíle, který leží proti větru. Není to tak docela pravda. Je ale nutné zvolit odlišnou strategii.
Podívejte se například na poláry katamaranu Lucia 40. Na obrázku je pouze polár pro rychlost větru 20 uzlů stažen až na ostrou stoupačlku. Také je na něm patrné, jak rychle při ostření padá rychlost. A ostatní poláry začínají až na 70°. To není příjemné zjištění. Započítáme snos větrem a může to vypadat, že cesta proti větru je téměř nemožná.
Nabrat rychlost
Není to tak, ale je třeba zvolit jinou strategii. Katamarany jsou lodě stavěné především na bočák, ne na ostrou stoupačku. Na některých typech pomohou daggerboardy, ale i tak platí jednoduché pravidlo. Odpadněte o 10° a katamaran akceleruje. Uplujte sice více mil, ale rychleji. Místo neefektivního trápení proti větru využijte rychlost. Mnohdy doplujete do cíle ještě rychleji než jednotrupá jachta. Delší trase navzdory.
Počkat si je lepší, než se trápit
Hlavně nepřeostřovat…
Katamarán není jachta na stoupačku, to už jsme si řekli. Začnete-li přeostřovat, dramaticky ztratíte rychlost a v cíli budete později. Bude to nepříjemné, budete občas ztrácet kontrolu nad lodí a výsledek bude stát za starou belu. Potkáte-li ostře stoupající katamaran, nepanikařte. Téměř jistě si pomáhá motorem.
Přizpůsobit se specifikům lodě
Katamaran má svá specifika. jako každá loď. A je třeba se s nimi naučit pracovat. Pak budete spokojeni. Vaše plavba bude rychlá a pohodlná. rychlé, bezpečné a pohodlné plavbě.
V souboru pod článkem najdete rychlosti katamaranu Saona. Je to vlastně polární diagram, pouze jsou čísla v tabulce. Podíváme-li se například v horní části tabulky na vítr o rychlosti 12 uzlů při úhlu na vítr 50° (první řádek), je rychlost lodě 4,6 uzlu. Odpadneme-li ale o 10°na 60°, rychlost se vyšplhá na populárnějších 6 uzlů.
Dokumenty ke stažení
- Tanna-Polar-updated(.xlsx, 18,4 KB)