Novinky

(Skoro) každý může mít svou jachtu IMOCA

Jachting není jedinou oblastí, v níž technologie použité v top levelu postupem času propadávají i do segmentu pro obyčejné smrtelníky, v tomto případě tedy ze závodního jachtingu do turisticky-rekreačního. Dobrým příkladem této praxe je jachta Finot-Conq 56 postavená loděnicí Knierim Yachtbau.

Zkrácené označení lodi FC 56 může sloužit nejen jako zkratka bretaňské kanceláře Finot-Conq, která navrhla design, ale také jako zkratka spojení Fast Cruiser. Jde totiž o velmi rychlou loď, alespoň podle tvrzení redaktorů německého Yachtu.

Francouzské studio Finot-Conq z města Vannes je dobře etablovaným jménem ve světě závodního jachtingu. Tamní inženýři právě pracují na dvou nových jachtách třídy IMOCA, konkrétně pro Thomase Ruyanta a Yoanna Richomma. A leccos z nápadů a řešeních, dříve těžko představitelných mimo závodní profi jachting, se objevilo i na této šestapadesátce.

Podle redaktorů Yachtu se jedná o skutečné zjevení a pro toho, kdo vstoupí na palubu, už svět nikdy nebude stejný jako předtím. Vše ostatní bude ve srovnání s touto jachtou blednout.

V zásadě byla loď postavena podle stejných premis jako moderní IMOCA. Jediný podstatný rozdíl je ve snazším ovládání - přeci jen se bavíme o cruiseru.

Jako pírko

Nikoho asi nepřekvapí, že nejde o lacinou záležitost. Vývoj a stavba první jachty stály zhruba tři miliony eur. U druhé lodi, kterou má stavět finská Baltic Yachts, se kvůli inflaci počítá již se čtyřmi miliony eur. Redaktoři Yachtu upozorňují, že například špičková plachetnice Nautor Swan 55 stojí zhruba polovinu. Jenže FC 56 váží jen 11,9 tuny, tedy polovinu toho co Swan 55.

Za nízkou hmotností je celouhlíková sendvičová konstrukce s pěnovým jádrem Corecell vyznačující se vysokou pevností. Uhlík je použitý všude, včetně kormidel, vinšen, batyst či garáže na člun. U stěžně, ráhna, záďového koše, držáků bimini či kormidelních kol je to samozřejmost. U obzvlášť namáhaných dílů, jako je pata stěžně je použit dokonce high modulus karbon. Co už působí jako dekadence, je použití karbonu na zábradlí, umyvadla a toalety.

Od speciálů určených pro oceánské závody se trup liší tím, že nemá foily a kýl není naklápěcí do stran, pouze sklopný dozadu kvůli zmenšení ponoru v přístavech. Příď je plná a zaoblená, což zajišťuje veliký vztlak a neboří se do vln. Boky se směrem vzhůru zužují, čímž se zvyšuje tuhost trupu. Záď je rovná a usnadňuje přechod do skluzu.

Vedle náležitostí pocházejících ze světa závodního jachtingu pak jachta přirozeně skýtá řadu praktických řešení pro turistický provoz. Designér David de Premorel například obětoval zadní stěh, aby nepřekážel hlavní plachtě typu square top. Loď nepotřebuje ani pohyblivé zadní stěhy, pouze napínatelné boční stěhy.

Výkon za všech okolností

Zmenšit plochu plachet bylo nutné až při větru o rychlosti 18 uzlů. Stabilita byla totiž tím nejvýraznějším dojmem, který si redaktoři Yachtu odnesli, a to platilo za jakýchkoli podmínek. Přitom loď nikdy neubrala na výkonu. Přeci jen má jachta se spuštěným kýlem ponor 4 metry.

Zážitek je i plavba pod genakerem o ploše 250 metrů. Plně obsazená loď s plnými nádržemi si razí cestu vlnami se zdviženou přídí bez potíží 16uzlovou rychlostí.

Podobný adrenalin lze zažít i na palubách jiných jachet, tady je ale dojem umocněn komfortem a prostorem. Výkon je tu sklouben s luxusem způsobem, jenž lze těžko nazvat kompromis - neubíralo se totiž z ničeho. I v interiéru je znát posedlost výkonem - například palubní pračka sice pojme jen zhruba polovinu toho, co pračka v běžné domácnosti, váží však třetinu.

Parametry

Celková délka 18,90 m

Délka trupu     17,10 m

Šířka    5,24 m

Ponor  4/1,65 m

Plocha plachet (zadobok)       357 m

Plocha plachet (předobok)     197 m

Výtlak 11,9 t

Motor  Yanmar 80 hp

Více zde