Sense 57: Vyjděte ze stínu
Nestydím se říct, že jsem osobně tehdy v této řadě neviděl velký potenciál a jistě jsem nebyl jediný. Ovlivněni stínem desetiletími života s tradičními konstrukcemi plachetnic, se nám těžko přijímala představa absence kajut pod kokpitem, na které jsme tolik zvyklí. Alespoň v mém případě. Na námořní plachetnici klasické konstrukce jsem prakticky vyrostl a po většinu svého života jsem ji také považoval za tu nejideálnější.
Vybavení
Mnou testovaná loď již byla určena pro konkrétního zákazníka - majitele a nutno dodat, že náročného. Vedle kompletní paluby v teaku si loď nechal vybavit klimatizační jednotkou o výkonu 30.000 BTU, 7 kVA generátorem, odsolovačem s výkonem 60 l / hod., kompletní sadou elektrických vinšen, hydraulickým backstayem a tou nejvyšší výbavou elektroniky, zahrnující dva 9“ dotykové displeje Zeus u kormidel, dalším 12“ dotykovým displejem uvnitř, integrovanou WiFi, 4G radarem a celou řadu dalších drobných vymožeností.
Nejvýraznějším doplňkem, kterého si však na této lodi všimnete už z dálky a který současně jachtu výrazně odlišuje od ostatních (a to i těch větších), je pevné bimini s elektrickou plátěnou střechou.
Vyplouváme
Manévry v maríně jsou díky dvojici kormidelních listů hračkou, loď na pokyny reaguje při své délce téměř 18-ti metrů velmi rychle a hladce. A kde to kormidlem nestačí, pomůžete si výkonným předním propelerem. Jsem však zvědavý na příjezd do maríny a couvání, které je se dvěma kormidelními listy přece jen malinko horší. To mne však čeká až za dvě hodiny, teď spěcháme na moře.
Vše od kormidla
Dál od pevniny a za výběžkem maríny fouká kolem 6 uzlů a tak těžkou genu měníme za lehký a velký Code 0. Loď rozjíždím nejprve ostře na vítr, stabilizuji ji při 90 a následně odpadám na kurz 110 k větru. Vítr ukazuje 6.8 uzlů (TWS) a rychlost se pohybuje kolem 5.5 uzlů při stabilním kurzu 110 k větru. Při poryvech větru kolem 10 uzlů a včasné reakce s kormidlem, jsem krátce dosahoval rychlostí kolem 7 uzlů. To vše beze změny trimu, kdy jsem na otěže ani nesáhl.
Pro pohodlnou plavbu
Plul jsem na mnoha „šedesátkách“ a i když této lodi do metrové délky šedesátistopých jachet chybí „jen“ půl metru, se Sense 57 je ze všech z nich největší zábava. Překvapila mne rychlost reakcí a odezva na kormidle. Je škoda na takové lodi zapínat autopilota.
S Code 0 vám loď dovolí velký rozsah plavby a pravděpodobně tuto plachtu ve Středozemí využijete nejvíce. A to i když můžete mít na lodi současně samopřehazovací kosatku a malou 105% genu. Code 0 umístíte zcela dopředu na integrovaný čelen. Vyznáte-li se pak v otěžích, budete připraveni na jakékoliv podmínky.
Manévry na motor
Interiér jachty se od klasického podpalubí liší a bude nejlepší výhody uspořádání Sense ukázat přímo na obrázcích.
Závěrem
Na Sense jde především o komfort, pohodlí, dlouhé plavby a tím pádem i týdny strávené na moři. K těm vám poskytne vše potřebné. Je to jachta navržená pro ty, kteří se ani na moři nechtějí vzdát luxusu a svých návyků. Na první pohled je patrné, že nejlépe se na ní budete cítit ve slunném Středomoří.
Autor testu: Adam Žídek
Parametry
Celková délka |
17,78 m |
Délka trupu |
16,80 m |
Délka na vodorysce |
15,93 m |
Šířka |
4,97 m |
Ponor |
1,85 / 2,40 m |
Balast |
5 500 / 4 900 kg |
Výtlak |
18 780 kg |
Nádrž na palivo |
415 l + 415 l za příplatek |
Nádrž na vodu (standard) |
640 l + 330 l za příplatek |
Výkon motoru |
80 HP |
Plocha hlavní plachty |
74,0 m2 |
Gena |
78,5 m2 |
Asymetrický spinaker |
208,3 m2 |
Design |
Berret Racoupeau Yacht Design |
Základní cena |
393 100 EUR bez DPH |
Cena testované lodě | 586 509 EUR bez DPH |
Více |