Seascape 27 - víceúčelová volba
Jenom pro pořádek některé základní údaje o lodi. Jedná se jachtu z dílny S. Manuarda, známého hlavně svými závodními stroji. Sám uvádí, že při konstrukci Seascapů vycházel hodně z filozofie uplatňované právě při vývoji závodních speciálů.
Protože se jedná o plavidlo přepravitelné za automobilem, je jeho šířka pouhých 2,54 m. Při délce (LOA = LWL) 7,99 m působí loď na pohled jako poměrně úzká a ani výrazná hrana outoru jí nepřidává na ladném vzhledu. Prázdná hmotnost s hydraulicky sklopným kýlem o váze 600 kg je 1250 kg. Převážná část hmotnosti kýlu je soustředěna v jeho rozšířené spodní části, což ze Seascape při ponoru 1,95 m činí velmi stabilní loď s přihlédnutím k její malé šířce.
Bohatá sada plachet
Co se týká plachet byla testovaná loď vybavena triradiálními laminátkami Elvstøm o poněkud vyšší gramáži, vhodnými spíše ke cruisingu než k plnohodnotnému závodění. Při testu jsme použili pouze nerefovanou hlavní plachtu, základní genu a vrcholový genakr – na ostatní plachty nepřišlo, protože na Code0 foukalo příliš a zmenšovat plochy nemělo v daném větru smysl.
Na motor
Sportovní paluba
Outhaul, cunningham a kiking jsou vedeny do záseků na střeše nástavby před hlavní luknou. Jsou dostatečně zpřevodovány, jejich ovládání rukou nepůsobilo žádné problémy ani v plné zátěži. Otěže kosatky jsou vedeny stylem inhaul/outhaul pomocí oka, jehož poloha se ovládá z přední části kokpitu. Otěž hlavní plachty má kladkostroj s poměrem 6:1 uchycený na vozíku, jehož kolejnice využívá celou šířku kokpitu, a dále vede pod ráhnem a přes kladku k ráčnové kladce na podlaze kokpitu před hlavní luknou. Odtud si ji bere do ruky kormidelník. Ovládání vozíku hlavní plachty je přes kladky do klem v přední části kokpitu. Kování je běžně Ronstan a Spinlock.
I pro sólo plavbu
Samozřejmě na opravdové závodění (pokud je toto vaším cílem) je potřeba tří lidí. Jako každá lehká loď je Seascape hodně citlivý na rozmístění váhy. Pokud se vyvažování příliš nevěnujete, nic zásadního se nestane, jenom nevyužíváte potenciálu lodě. Už zde bylo řečeno že Seascape27 je na svoje rozměry a váhu velmi stabilní.
Plavba
V těchto podmínkách nevyžaduje vytažení hlavní plachty do drážky na stěžni ani geny na přední stěh přílišné usilí, vše funguje zcela hladce. Pro všechny „přední“ plachty je nabízena také varianta s rolfokem.
Jenom co se trochu vzdálíme od vjezdu do maríny, jde nahoru vrcholový genakr. Tuto akci pohodlně zvládají dva lidé, včetně obsluhy čelenu. Testovaná loď je vybavena velkým displejem Sailmon na stěžni a plným balíčkem elektroniky, takže máme všechny údaje neustále na očích. dále uváděná čísla jsou skutečným větrem a rychlost lodě je nade dnem (COG).
Protože nemáme žádný cíl, ani vyznačenou trať, snažíme se dosáhnou co nejvyšší VMG. Dle pokynů majitele je to při daných podmínkách kurs kolem 130° k větru. Když se nám daří tento kurs držet, plujeme skoro stále ve skluzu. Naše rychlost hodně záleží na rychlosti větru, ale dá se říci, že v rozmezí 10 – 12 uzlů TWS se jedná o 8 – 10 uzlů. Při vyostření rychlost samozřejmě dále stoupá.
Při plavbě na stoupačku osciluje naše rychlost kolem 5 uzlů při úhlu 39° – 40° k větru. Opět nečiní žádný problém udržovat kurs v rozmezí jednoho – dvou stupňů. Na tomto kursu jsme informace o ideálním úhlu pro optimální VMG nedostali, tak jsme se snažili co nejvíce stoupat.
Během prvního silnějšího poryvu jsem trochu povolil otěž hlavní plachty a hned jsem byl upozorněn, že to není v tomto větru třeba, že stačí jenom vyostřit. Opravdu to třeba nebylo. Díky dvěma kormidelním listům se loď dobře ovládá i ve větším náklonu a nemá tendenci dále vyostřovat.
Při občasném zeslábnutí větru se loď na vlnách citelně zpomalovala. Přeci jenom se zde projevovala její nízká hmotnost. Vlny byly tak krátké, že se nedalo najet na rytmus vyostření/odpadnutí. Po nepříliš dlouhé době jsme začali nakukovat do přístavu v Koperu a tak jsme se opět otočili po větru a tohle kolečko si několikrát zopakovali.
Závěrem
Parametry
Délka |
7,99 m |
Šířka |
2,54 m |
Ponor |
1,95 / 0,95 m |
Výtlak |
1380 kg |
Balast |
610 kg |
Délka stěžně |
11 m |
Hlavní plachta |
27,5 m2 |
Kosatka |
21,5 m2 |
Genaker |
80 m2 |
Design |
Manuard YD |
Cena |
64 000 EUR bez DPH |
Více |