Technika plavby, Bezpečnost

Safety briefing, bezpečnost především

Při každém začátku plavby s novou, či staronovou posádkou by mělo proběhnout bezpečnostní školení. Lišit se samozřejmě bude obsahem a obsáhlostí. Pro začátečníky bude sloužit jako celkové seznámení s plavidlem, jeho užíváním, bezpečnostními prvky, ale také bezpečnostními riziky. Pro zkušenější poslouží spíše pro zorientování se v bezpečnostní výbavě a jejím uložení na palubě.

Vždy je třeba množství informací uvážit. Těžké je to, když máme na palubě nováčky. Nesmíme je informacemi zahltit, ale musíme zdůraznit důležité. Jiná situace bude například na kurzu, kde by měl instruktor zacházet do větších detailů v rámci zodpovědné přípravy budoucích kapitánu. Vše je ale samozřejmě otázkou individuálního přístupu kapitána/instruktora. V článku se podíváme, co by měl bezpečnostní briefing obsahovat. Vycházet budu opět z doporučení RYA.

Systém, který se mi nejvíce osvědčil, obsahuje čtyři základní okruhy.

  1. Obsluha a funkčnost vybavení plavidla 

Zde bychom měli zaměřit pozornost na věci, které jsou pro nás často automatické, ale pro nováčky jsou důležité. Jedná se zejména o:

  • Kokpit
    • Vstup na loď
      • Pozor na pasarelu
    • Pohyb v kokpitu
      • Pozor na ráhno, vozík hlavní plachty
    • Pohyb po palubě
      • Jedna ruka pro mě, druhá pro loď
      • Pohyb po návětrném boku
    • Práce s vinšnou a se stopery
      • Riziko uvolnění lana pod tahem bez bezpečnostní otočky na vinšně!
    • Umístění bezpečnostního vybavení
      • Nouzové kormidlo
      • Nouzová kotva
    • Startování (vypínání) motoru
      • Nebuďte jediní na palubě, kdo umí nastartovat!
    • Autopilot
      • Jak vypnout/zapnout
      • Pozor na nechtěné zapnutí autopilota!
    • Připojení na 220V
      • Jak správně připojit
        • Nejprve do lodi, pak na břeh
        • Odpojit před vyplutím!
    • Bezpečnostní výbava v kokpitu (více v kapitole MOB)
      • Záchranná podkova (+plovoucí světlo)
      • Nouzový žebřík (emergency ladder)
      • DAN bóje
      • Záchranný ostrůvek
  • Salón
    • Vstup do salónu
      • Riziko uklouznutí na mokrých schodech
      • Pozor na hlavu při zavřeném horním deklu při výstupu- je průhledný a lehce přehlédnutelný
    • Ukázat systém otevírání skříněk
      • Pozor na otevírání skříněk s nádobím v náklonu
    • Otevírání luken
      • Zdůraznit zavření všech před plavbou
      • Pozor na pozici ventilace
      • Je to také nouzový východ v případě evakuace!
    • Osvětlení
      • Každá loď má specifický systém vypínačů. Je dobré se s ním seznámit před prvním příchodem na loď ve tmě
    • WC
      • Ukázat a vysvětlit fungování lodního záchodu spolu s fekálním tankem. Nezapomenout na nařízení MARPOL ohledně vypouštění tanků (3NM)
    • Motorový prostor
      • Ukázat lokaci
      • Připomenout systém hašení pomocí otvoru- (více se věnovat v kapitole prevence požáru)
    • Nakládání s elektřinou a vodou
      • Uložení baterií a pojistek
      • Jak dobíjíme, kdy funguje 12V/ 220V
      • Jak hospodařit s vodou
    • Práce se seacocky
      • Dle typu lodi je před plavbou zavírat
      • Kde jsou bezpečnostní zátky a jak fungují
  • Kuchyně
    • Lednice
      • Manipulace s lednicí
      • Pozor na velký odběr elektrické energie
    • Nože a skleničky
      • Nenechávat nic za plavby na lince
    • Skříňky
      • Neotevírat v náklonu skříňky, kde je sklo
    • Pozor na horké věci
      • Vařící se voda na čaj
      • Kontrola zapnuté trouby
  • Navigační zóna
    • Hlavní ovládací panel se spínači
    • Umístění VHF
      • Nouzový kanál 16
      • Funkce DSC tlačítka
    • Umístění lékárničky
      • Pozor na individuální zdravotní stav a léky v posádce (více v Osobní bezpečnosti)
    • Umístění boxu s nářadím
    • Umístění pyrotechniky
    • Umístění denních znaků koule a trojúhelník
    • Umístění dalších bezpečnostních prvků
      • Dalekohled
      • Náměrový kompas
      • Mlhový roh

Prevence požáru 

V této části je důležité upozornit na veškerá rizika spojené s požárem na palubě. Zaměříme se tedy na zdroje, kde hrozí potencionální riziko požáru. Hlavně tedy motorový prostor, nádrž na naftu, pojistky, baterie a vařič v kuchyni. Briefing by se měl zaměřit na:

  • Hasicí přístroje
    • Důležité je jejich rozmístění
    • Ukázka hašení motorového prostoru a vysvětlení proč ho v případě požáru neotevírat
    • Ukázat hasicí přístroj u motoru
  • Uzávěr paliva
    • Ukázat, kde se vypíná přívod paliva do motoru
  • Nehořlavá rouška (deka)
    • Pokud je na lodi v kuchyni nehořlavá rouška, ukázat kde je a jak se používá
  • Lukny = nouzový výstup
    • Připomenout!

Na další dvě kapitoly se zaměříme v dalším článku.