Roboti na vodě
Autonomní systémy nezadržitelně vstupují do našich aut i domovů. Není proto divu, že se prosazují stále častěji i na vodě. V posledních týdnech se urodilo několik zajímavých zpráv o vývoji samočinných plavidel. Jen od začátku prosince média informovala o úspěšném testu "robotické" lodě v Tokiu a podobných iniciativách ve Švédsku a v Brazílii.
Japonský "Roboship Joint Value Creation Project" vzniká pod hlavičkou konsorcia e5 Lab, které sdružuje průmyslové giganty jako Mitsubishi Engineering, Asahi Tanker, Exeno a MOL. Konsorcium si při svém vzniku dalo za cíl vývoj velkých lodí s elektrickým pohonem a nulovými emisemi. To ale není jediný předmět jeho zájmu. S tím, jak se lodě zbavují závislosti na fosilních palivech, na palubách naopak přibývá moderních technologií a místo paliva do lodí tečou data. Jedním z "vedlejších" produktů e5 Lab tak je takzvaný Roboship box, tedy systém, který integruje telekomunikace, technologie spojené s internetem věcí a software.
Švédská AI
Doménou švédské společnosti Lean Marine je optimalizace pohonu lodí. Nyní svůj záběr zúžila na výzkum a vývoj v oblasti umělé inteligence a její implementaci do lodního stavitelství. V rámci projektu Via Kaizen spojila síly s vývojářskou společností Molflow, která se zaměřuje na umělou inteligenci, a s vědci z Technologické univerzity v Göteborgu.
Cílem jejich snahy je semi-autonomní systém ovládaný umělou inteligencí, který přispěje k efektivitě plaveb. Hlavní díl práce odvedou technologie FuelOpt a Fleet Analytics od Lean Marine a Slipstream od Molflow. FuelOpt umí dynamicky reagovat na pokyny umělé inteligence a v reálném čase optimalizovat činnost pohonného systému. Veškeré informace, které FuelOpt za provozu sesbírá, posílá do cloudové správcovské platformy Fleet Analytics, kde se sloučí s modelačním systémem Slipstream.
Projekt zajímá mimo jiné i Švédskou asociaci majitelů lodí a o tom, že ve Švédsku se dost možná rodí něco většího, svědčí fakt, že do projektu jsou vedle námořních architektů z Technologické univerzity v Chalmers zapojeni dokonce i sociální antropologové z univerzit v Göteborgu a Linneausu, kteří provádějí výzkum dopadů zaváděných technologií na zaměstnanost na lodích i na souši. Projekt financuje švédský dopravní úřad Trafikverket - velmi zhruba obdoba tuzemského Státního fondu dopravní infrastruktury, který v souvislosti s digitalizací zazářil především projektem elektronické dálniční známky.
Tupan na obzoru
Nemusí jít přitom o sci-fi, i v Brazílii totiž již "chytré lodě" plují: společnost Tidewise stvořila víceúčelové autonomní plavidlo Tupan, které se plavilo po moři téměř dva měsíce. Loď pohánějí dva propellery s elektromotory. Zmínit lze i loď Iracema Robotic Boat, autonomní plavidlo s elektrickým náhonem a solárními panely, které slouží environmentálnímu monitoringu a sběru dat. Institut Senai pak v rámci projektu Cimatec pracuje na autonomní ponorce (s pracovním názvem Flatfish), která by měla být užitečnou pomocnicí při údržbě ropných plošin. Stále jsme ale v Jižní Americe, tradiční kuriozitu tedy nemůžeme zamlčet - institut Senai je údajně schopen nabídnout řešení integrace vlastních nanosatelitů, autonomních lodí a budoucích dronů brazilské armády.