Testy

Redakční test Sun Odyssey 410

Jako každé jaro představil přední výrobce Jeanneau ve starém přístavu v Cannes nové modely pro letošní rok. Z plachetnic byla horkou novinkou Sun Odyssey 410. Překvapuje jak inovativními prvky, tak i prostorem v podpalubí a na palubě.

Firma si k jejímu designu vybrala renomovaného Marca Lombarda, interiér nese podpis studia Jean-Marca Pietona.  Marc Lombard využil, samozřejmě v rámci možností produkční lodě, svoje hluboké znalosti závodních speciálů a vytvořil loď, se kterou má být opět radost plout pod plachtami. Což je vlastnost, která mnohým dnešním produkčním plachetnicím zcela chybí. Tomuto účelu je podřízen i interiér, který se liší od jiných lodí podobné velikosti.

Na první pohled se ovšem čtyřistadesítka příliš nevymyká dnešnímu standardu. Široká záď, výrazný outor po celé délce trupu, dva kormidelní listy, dvě poměrně malá kormidelní kola a pevný krátký čelen. Při pečlivějším zkoumání si ale všimnete nízké nástavby, umístění outoru blízko u vodorysky a „záporného“ převisu přídě. Tento tvar trupu dává lodi vysokou tvarovou stabilitu s klidným chováním ve vlnách a jednoduchou ovladatelnost.  

Originální kokpit

Dalším markantním rozdílem je ochoz kolem zadní části kokpitu, který umožňuje vyjít kolem kormidelního sloupku za primární vinšny a velmi pohodlně se k nim postavit. Kokpit je díky ochozu užší než na podobně velkých lodích, ale poskytuje dostatečný a pohodlný prostor pro posádku, které je tato loď určena. Zrcadlo je zhruba v šířce kokpitu sklopné pomocí kladkostroje a je vybaveno teleskopickými schůdky. Za ním se nachází prostor pro záchranný ostrůvek. V podlaze kokpitu před zrcadlem je schránka na plynové lahve, pod sedáky jsou batysty (jejich rozmístění záleží na variantě interiéru).

Jinak je paluba uspořádána klasicky. Bohužel hlavní otěž je vedena do A uspořádání před hlavní luknou, takže plné trimování hlavní plachty není příliš možné. Jinak je otěž rozdělena „německým stylem“ a vede po obou stranách ráhna přes kladky do stoperů na obou stranách nástavby. Ne zcela toto uspořádání chápu, protože v základním vybavení je pouze jedna sekundární vinšna na levé straně. Na pravé se za stopery nachází pouze winch feeder, tedy položená kladka umožńující nasměrovat lana na vinšnu na druhé straně. Jedná se o Harken 40.2 ST, za příplatek můžete mít vinšny na obou stranách a to dokonce i v elektrické verzi.

Základní hlavní plachta je dakronová cross cut střihu o ploše 42,8m2 se třemi refy. K základnímu vybavení už patří jenom rolovací 110% gena stejného střihu a materiálu s plochou 34,3m2. Její otěže jsou vedeny kluznými kroužky s inhaul/outhaul ovládáním, v základu pouze s jedním lanem tedy 2D, za příplatek se dvěmi a tedy 3D. Otěže i in/outhaul lana vedou přes organizéry a stopery k primárním vinšnám Harken 46.2 ST ( opět za příplatek v elektrické verzi). Tato varianta mi nepřijde úplně šťastná, protože při trimování musíte přehazovat otěž a in/outhaulová lana na jedné vinšně, což jej činí poněkud zdlouhavým.

Plachty

Když už jsme u plachet, tak si popíšeme, jaké další možnosti se nám v rámci extras nabízí. Je to mírně komplikované, protože Jeanneau nabízí „Performance pack“ s o 60 cm delším stěžněm a tak si musíme plachty rozdělit do dvou skupin. Pro standardní stěžeň jsou kromě základních plachet k mání ještě rolovací hlavní s crosscut střihem, dakronová o 35.1m2, samoréčkovací kosatka s vyšší gramáží a plochou 25,3m2 nebo triradiální laminovaná Code0 o 58,9m2 na průběžném rolfoku. Na delší stěžen jsou v nabídce celospírová hlavní plachta se dvěma refy a plochou 43,3m2, 110% gena s 34,3m2  a Code0 o ploše 69,4m2 – všechny samozřejmě triradiální. Na hlavní plachty a geny jsou použity flexi lamináty a na Code0 CZ lamináty od firmy Dimension Polyant. Šijí je v Technique Voile.

Performance Pack

Performance Pack nabízí oproti standardní verzi vanty z Dyformu na rozdíl od klasických nerezových lan u základní verze a zadní vant z dyneemy s hydraulickým napínáním. V základní verzi také samozřejmě není kování a výtahy potřebné pro Code0 a případný genakr, stejně jako teklajna se svým kováním. Kýl je stejný pro obě verze, jako extra je nabízen pouze mělký kýl o ponoru 1,60 m a váze 2326 kg oproti standardnímu 2,14 m a 2003 kg. Tato váha se může zdát ve vztahu k výtlaku v lehkém trimu 7784 kg poměrně malá, ale její značná část je koncentrována do „torpéda“ na konci kýlu, a tak nabízí, v kombinaci s již zmíněnou značnou tvarovou stabilitou dostatečnou protiváhu klopnému momentu. Výrobce tvrdí že stabilita lodi umožňuje použití plných plachet při kurzu proti větru až do 20 uzlů TWS. Síla větru při testu byla kolem 8 uzlů a tak dané tvrzení nemohu potvrdit ani vyvrátit. Testovaná loď byla určena do charteru, takže měla pouze to nejzákladnější vybavení. 

Důraz na život za plavby

Jak jsem již uvedl, i interiér je podřízen základní myšlence, tedy že na plachetnici se má plout pod plachtami. Byť je jeho provedení do značné míry poplatné dnešním trendům ve směru použití světlých barev a hranatých tvarů, je i na něm vidět již zmíněný krok zpět. Zpět k důrazu na bezpečí při plavbě a na komfort při stání.  Najdeme zde třeba mapový stolek na tradičním místě vedle hlavní lukny (na levoboku) a při složeném stole můžeme pohodlně projít středem salonu. Vždy se máme čeho chytit v případě plavby v nepříznivém počasí. V salonu absentují boční skříňky vysoko pod stropem nástavby. Všenchny úložné prostory jsou umístěny co nejníž, což pomáhá snížit těžiště a tedy zlepšuje plavební vlastnosti. Také se nemůže stát, že někdo nedovře správně dvířka a za většího náklonu se obsah skříňky, nebo ještě lépe skříněk, vysype na podlahu. Dokonce se designér vrátil k úložným prostorám pod podlážkou. Kuchyňka je před mapovým stolkem a má tvar U. Z pozice v kuchyňce se dá pohodlně dosáhnout na všechna místa v salonu ať její osazenstvo rozdává jídlo ze sporáku, nebo nápoje z ledničky.

Vnitřní uspořádání

Vlastně jsem ale trochu přeskočil dopředu a tak se vraťme k variantám uspořádání interiéru jako takového. Loď je nabízena ve čtyřech verzích: dvě kajuty jedno WC, dvě kajuty dvě WC, tři kajuty jedno WC a tři kajuty tři WC – budeme si je dále označovat jako 2/1, 2/2,3/1 a 3/2. Existence dvou verzí se dvěma kajutami u lodi dlouhé skoro 12 metrů jasně ukazuje na to, že s ní Jeanneau nemíří primárně na charterový segment trhu. Naopak, jak prozradil nejvyšší šéf přes plachetnice Antoine Chancelier, cílí především na majitele menších firem, kteří nejčastěji tráví čas na lodi ve dvou, nebo maximálně s pár přáteli. Všechny verze mají identický salon s WC na pravoboku před záďovou kajutou a právě tuto kajutu. Verze 2/1 a 2/2 mají na levoboku místo kajuty velký úložný prostor. Jsou tedy primárně určeny pro pobyt dvou až čtyř lidí, a to klidně po delší dobu. Obě jsou v kategorii A certifikovány pro šest osob, ale přespání pro šest vznikne snížením stolu v salonu, a to považuji za opravdu nouzové řešení. Příďová, tedy majitelská kajuta má ve verzích 2/1 a 3/1 klasické uspořádání s centrálně umístěným dvojlůžkem, pod kterým se nachází úložné prostory. Vedle něj jsou další poličky. Ve verzích 2/2 a 3/2 je lůžko značně netypicky umístěmo na pravoboku a na levoboku se nachází WC.Poličky tedy najdeme  pouze na levoboku. Samozřejmě verze 3/1 a 3/2 mají na zádi ještě druhou kajutu. Záďové kajuty mají také úložné prostory pod lůžky a k tomu ještě malou skříňku. Obecně je po celé lodi zřejmá snaha dostat váhu co nejníž, i za cenu drobného nepohodlí pro posádku.

O salonu jsme si už něco napsali, takže jenom zběžně, na levoboku je mapový stolek, před ním kuchyňka a nakonec skříňka, vedle které je skromné sezení. Na pravoboku je od zádě WC a před ním sezení ve tvaru U kolem skládacího stolku. Pokud se stolek rozloží, pohodlně obslouží šest lidí, nepohodlně trochu více. Celý interiér je výborně osvětlem luknami a okénky v trupu.

Plavební vlastnosti

Vlastnosti lodě za plavby jsou překvapivě dobré. Již zmíněná dobrá ovladatelnost se snoubí se slušnou rychlostí. Tato činila se základními plachtami proti větru přes 6 uzlů, při 10 uzlech TWS a 45°TWA. Na boční vítr cca.100° TWA jsme se blížili 8 uzlům. Při dalším odpadání rychlost samozřejmě klesala, ale myslím, že při základním oplachtění 77,1m2 se jedná o velmi dobrý výsledek.

Škoda, že jsme neměli šanci vyzkoušet genakr nebo Code0. Loď se ovládá velmi dobře, jenom bych uvítal trochu výraznější odezvu kormidel, zvláště při kurzech po větru. Velmi pohodlné je ovládání primárních vinšen. Pohyb po palubě i v interiéru je díky promyšlené koncepci také komfortní.

Základní motor je Yanmar 3JH5E o výkonu 40 hp s přímým náhonem, třílistým šroubem a 125 A alternátorem. Úplně stačí, ale pokud někdo cítí potřebu, může ho upgradovat na  4JH45 s 45hp se skládacím třílistým šroubem. V nabídce je také příďový propeler, ale u této velikosti ho považuji za docela zbytečnou komplikaci a zdroj možných problémů. Obecně je loď v základní výbavě poněkud „podvybavená“ a k minimální konfiguraci je třeba ještě leccos dokoupit, ale to je v této kategorii běžné. Na druhou stranu výrobce nabízí širokou škálu extra vybavení od vazáků, fendrů a kotvy, po teakovou palubu, karbonová kormidelní kola a generátor nebo měnič. Loď je certifikovaná ve verzích 2/1 a 2/2 v kategorii A pro 6 osob, v B pro 7, v C a D pro 9. Ve verzích 3/1 a 3/2 je to A8, B,C aD10. Pro desetičlennou posádku ale 410 opravdu není, maximálně tak na krátkou vyjížďku do zátoky na koupání. Naopak je ale vhodná pro menší posádku na klidně déletrvající cruising. Myslím, že ani při klubové regatě se při vhodné výbavě neztratí.

Sun Odyssey 410

Celková délka

12,39 m

Délka na vodorysce

11,47 m

Šířka

3,99 m

Výtlak

7784 kg

Ponor

2,14 m

Balast

2003 kg

Nádrž na naftu

200 l

Nádrže na vodu

530 l

Plocha hlavní plachty

42,8 m2

Plocha geny

34,3 m2

CE certifikace

A8

Design

Marc Lombard/Piaton Yacht Design

Cena

165 000 EUR bez DPH

Více

www.fasyachting.cz