Redakční test Sense 51
V dnešní době se mnozí majitelé jachet nejsou ochotni smířit s tím, že salón je utopený v podpalubí, kajuty na zádi jsou tmavé, stísněné a hlučné a do podpalubí se leze po strmých schodech jako do sklepa. Rostoucí obliba katamaranů již mnoho let ukazovala, že světlý salón na úrovni kokpitu je tím, co moderní vlastníci jachet vyhledávají.
Proto největší světová loděnice před léty zcela překopala osvědčenou koncepci a vznikla řada Sense. V rámci změny se přesunuly kajuty ze zádě na příď, tedy daleko od motoru, generátoru a ruchu z kokpitu. Kokpit byl umístěn níž a díky tomu je na Sense možné sestoupit do podpalubí jen po třech schodech, které jsou skloněny v úhlu pouze 45°. Vznikla jachta, která je více společenská, více vzdušná, více sexy.
Proti klasickým jednotrupým jachtám této velikosti je trup Sense 51 velmi široký, bez 14 cm má 5 metrů. Šířka jachty poskytuje nejen prostor v podpalubí, ale také stabilitu. Také to byl jeden z hlavních požadavků při tvorbě řady Sense. Náklon je tím, co mnohým na jachtě vadí a jeho minimalizace byla pro designéry imperativem. Sense tedy jde do náklonu,podobně jako jiné plachetnice, ten se však obvykle pohybuje jen kolem 10 – 15°.
Sense 51 je upraveným modelem Sense 50. U padesátky se loděnice otevřeným konceptem vydala až příliš daleko a některé detaily majitelům nevyhovovaly. Šlo především o kokpit otevřený na zadní straně. Byl v celé šíři otevřený na koupací plošinu. Po odstranění relingů a vyklopení sedaček za kormidlem, byla koupací plošina nedílnou součástí kokpitu. To se zdálo nebezpečné především majitelům psů, koček a malých dětí.
Plavební vlastnosti
Posunutí stěžně jachty dále dozadu najdeme především na závodních jachtách. Především jde o lodě IMOCA. Díky tomu se daří dosáhnout vyváženějšího oplachtění, které usnadňuje vedení lodi. Loděnice už dnes nepoužívají velké 130% geny, dnes přední plachta zasahuje jen mírně za stěžeň, po sálingy. Díky tomu je s plachtou snazší práce při obratech.
110% gena má však i své nevýhody. Ve slabém větru, který panuje především ve Středomoří, se může projevit nedostatek výkonu menší plachty. Do slabého větru ale byla testovaná jachta vybavená plachtou typu Code 0. Zjednodušeně je možné říci, že jde o velkou, lehkou a profilem hlubší rolovací genu na zvláštním rolfoku, která se obvykle instaluje na krátký čelen na přídi. Jde o ideální kombinaci. Plachta poslouží ve slabém větru na přední i boční kurzy, v silnějším větru je možné ji použít na zadobok. Díky tomu není třeba používat asymetrický spinaker, který je na vytahování a stahování především při málopočetné posádce složitější.
Vítr byl během testu jen slabší, maximálně se vyšplhal na 10 uzlů. Když se vítr pohyboval kolem 7 uzlů a pluli jsme jen s genou, dosahovala naše rychlost na stoupačku 5,2 uzlu. Po nastoupání jsme vytáhli Code 0 a odpadli jsme. V té chvíli se jachta rozjela na 6,4 uzlu na bočák. Při zesílení větru k 10 uzlům jsme zrychlili až na 8,1 uzlu. Tato čísla jasně ukazují, jak důležitý je Code 0 ve Středomoří, kde málo fouká.
Co se týče vedení lodi, během testu jsme se potýkali s tuhými kormidly. To bylo nepříjemné především ve slabém větru, kdy je třeba s kormidlem pracovat citlivě.
Při manévrech v přístavech je jasným negativem dvojice kormidelních listů. Není možné použít prop wash a jachta reaguje na kormidla jen ve chvíli, kdy se rozjede. To je klasická vada jachty se dvěma listy kormidla. Takový je však dnešní trend, nic s tím tedy neuděláme. Příďový propeler je na těchto jachtách nezbytný.
Moderní příď
Moderní přístup je na jachtě patrný hned na přídi. Je téměř kolmá, aby byla vodoryska co nejdelší. Před příď vybíhá krátký pevný čelen, který je zároveň ložem na kotvu. U kolmé přídě je nutné vystrčit kotvu dále, aby při vytahování a spouštění nemlátila do trupu. Přední koš je vpředu široký, aby byl dobrý přístup ke kotvě a dobře se pracovalo s Codem 0. Příčka mezi polovinami předního koše zajišťuje jeho stabilitu. V přepážce za kotevnou je instalováno kování na vnitřní přední stěh. Ten se hodí při delších plavbách.
Bimini
Na testované lodi bylo instalováno bimini, které je nadstandardní výbavou. Je složené z laminátového oblouku nad hlavní luknou, který slouží zároveň jako podpora pro sprayhood. Zbytek bimini zasahuje až k zádi. Pevná část sestává z bočnic, ve kterých je uchyceno cabrio, zakrývající kokpit jen v okamžiku potřeby. Na zadní straně je bimini podepřené nerezovou konstrukcí, která slouží před kormidly zároveň jako madla.
Tento atraktivní doplněk má jednu nevýhodu, která se projeví zpočátku. Dokud si na něj nezvyknete, budete se při vylézání z kokpitu na bok mlátit do hlavy. Dvakrát, třikrát se bouchnete, pak už si dáte pozor. Dále je zde zvýšení těžiště jachty a větší plocha vystavená větru.
Otěže ke kormidlu
Všechna lana od stěžně jsou vedena pod střechou nástavby na vinšny v kokpitu. Jeden pár vinšen je přímo u kormidla a kormidelník na ně dosáhne. Ty jsou určeny pro otěže. Vinšny na výtahy jsou posunuté dále dopředu. Od kormidla na ně nedosáhneme.
Gril v sedačce
Nezapomeňte si otevřít sedačky na zádi. Místo místa na fendry zde najdete gril a kuchyňský dřez. Venkovní kuchyňský kout je kompletní. Grilovat se bude ze zádi, z koupací plošiny. Překvapivé je, že instalovaný gril je elektrický, nikoli tedy plynový, jak by bylo možné očekávat. Vysvětlení loděnice je jednoduché. Téměř všichni majitelé jachet Sense si objednávají generátor, proto také elektrický gril není problém.
Koupací plošina
Koupací plošina má panty jen ve středu. Až zde bude probíhat bouřlivá párty, je na to třeba myslet. Výborný je žebřík do vody, který má na koupací plošině madla, pro snadné vylézání. To je věc, která obvykle chybí.
Pohodlí především
V kokpitu jsou dva stolky. Stolek na pravoboku je možné spustit na úroveň sedaček, instalovat matrace a vznikne zde vynikající prostor na letní lenošení. Je to ideální úprava pro případ celodenního stání na kotvě v zátoce s tyrkysovou vodou. Zpomalená úprava pro člověka, který si umí užít den na kotvě.
Salón propojený s exteriérem
Salón Sense 51 se od předchozího modelu příliš nezměnil. Tři schody do podpalubí jsou skloněné v příjemném úhlu 45°. Díky nim je salón více propojen s kokpitem, než je běžné. To je koneckonců hlavním cílem designérů při tvorbě řady Sense - propojení podpalubí s kokpitem a okolím jachty. Proto je nástavba maximálně prosklená a velká boční okénka najdeme i v trupu. Díky nim je vidět na mořskou hladinu i když je posádka usazená v salónu.
Jídelní stůl v salónu je možné spustit na úroveň okolních lavic podobně, jako je tomu v kokpitu. Vznikne pohodlné ležení. Jste-li příznivci fotbalu, můžete si vzít brambůrky a pivo a sledovat 1. ligu (ať už se letos jmenuje po komkoli).
Ve středu kuchyně je instalován velký tříplotýnkový vařič. Mechanizmus sklápění desky, která vařič kryje, má zpomalovač, nehrozí tedy, že deska do kuchyňské linky udeří. K dispozici je lednice přístupná z pracovní desky i z boku. Dále zde najdeme i samostatný mrazák.
Úložných prostorů v kuchyni a okolí je více než dost. Skříňky najdeme nad pracovní deskou (budou potřebovat přepážky, aby v nich talíře a sklenice nelétaly), pod ní jsou především velké zásuvky na kuchyňské nezbytnosti. Je tu i prostor na instalaci myčky na nádobí.
Pultík uprostřed salonu, ve kterém má své místo televize, je možné z boku otevřít a vznikne další lavice ke stolu.
Pod podlahou salonu jsou vodní a dieselové tanky. Pro těžké nádrže je to kvůli stabilitě ideální umístění.
Kajuty vpředu
Do kajut musíte na příď. Standardní uspořádání nabízí majitelskou kajutu v přídi a druhou kajutu vpředu na levoboku. Na pravoboku může být třetí kajuta s palandami, nebo je možné tento prostor využít na kancelář. To bude asi nejčastější, ale je možnost volby. Sense je určena na dlouhodobé pobyty na palubě, proto se pracovna bude hodit.
Kajuty na přídi jsou příjemné, když se posádka baví v kokpitu. Také nejsou tak stísněné, jako kajuty záďové. Při stoupačce na vlnách však mnoho výhod nemají, za takových podmínek se na přídi spát nedá. Také soukromí těchto kajut je menší. Respektive jinak. Je větší než soukromí zadních kajut, když se posádka baví v kokpitu, ale je menší vzájemně. Soukromí v kajutách je sdílené.
Koupelny
Obě koupelny na palubě jsou velmi rozměrné, obě jsou vybavené samostatnou sprchou. Přední koupelna patří jen k majitelské kajutě, druhá z nich slouží zároveň jako denní toaleta pro všechny na palubě. Osobně jsem v těchto místech pro maximální využití laminátu a minimalizaci dřeva. Laminátu voda neuškodí a údržba je snadná. Stačí vše ostříkat sprchou. Zákazníci si zřejmě přejí dřevo, jinak by ho loděnice do koupelen nedávaly
Kajuta na zádi
Pod lavicí kokpitu je klasický úložný prostor, který sahá až na dno trupu. Může být předělán na kajutu pro skippera. Je přístupná jen z kokpitu a odtud je přístup k technickým systémům lodi, k motoru, kormidelnímu mechanizmu, ke generátoru. Pokud by byl s motorem velký problém, je možné demontovat podlahu kokpitu a motor snadno vyndat z trupu.
Závěrem
Zkoušet v lodním designu něco nového, je vždy těžké. Klasické uspořádání interiéru je přeci jen léty prověřené. Přesto se zdá, že Beneteau se svojí malou revolucí strefila do černého. Pro určitou klientelu nabízí atraktivní uspořádání. Svědčí o tom více než 350 prodaných jachet Sense. Je třeba ale počítat s tím, že nejde o jachtu vhodnou do jakýchkoli podmínek, k jakýmkoli účelům.
Parametry
Celková délka | 15,95 m |
Délka trupu | 14,98 m |
Délka na vodorysce | 14,05 m |
Šířka | 4,86 m |
Ponor | 2,25/ 1,90 m |
Výtlak | 15 515 kg |
Balast | 3 965/ 4 450 kg |
Plocha plachet | 123,0 m2 |
Nádrž na palivo | 415 l |
Nádrž na vodu | 570 l |
Výkon motoru | 80 HP |
Design | Berret Racoupeau Yacht Design |
Cena bez DPH | 306 000 EUR |
Více | www.bemexboot.cz |
Dokumenty ke stažení
- SENSE50_GTE_VPP(.pdf, 20,58 KB)