Redakční test Bénéteau Oceanis 45
Bénéteau Oceanis 45 je dílem designérů Finot/Conq. Tato dvojice dlouhá léta kralovala světu sólového jachtingu. Až do nedávna většina jachet Vendée Globe pocházela z rýsovacích prken těchto designérů. Moderní sportovní přístup je patrný i na nové Oceanis 45. Trup jachty je široký, s lomenou zádí, díky které získává vysokou tvarovou stabilitu a tím i větší výkon při plavbě na plachty. Tento tvar trupu, který se u závodních jachet používá jen kvůli rychlosti, má u turistických lodí ještě další výhodu a tou je prostor v podpalubí. Kajuty na zádi mohou být posunuty co nejvíce dozadu a stále mají maximální šířku, neporovnatelnou s loděmi o generaci staršími.
Úspěšnost konceptu této jachty posvětili i evropští jachtařští novináři, kteří jachtě udělili titul Evropská jachta roku 2012 v kategorii Family Cruiser.Trup lodi je vyroben z masivního laminátu, paluba injektáží s balzovým jádrem. Spoj trupu a paluby je slepen a sešroubován. Tuhost dodávají vnitřní výztuhy vlepené do trupu. Nerezové výztuhy najdeme pod šrouby připevňujícími kýl.
Paluba a kokpit
Lukny na nástavbě jsou již zapuštěny. Lana vedou od stěžně po palubě, což znevýhodňuje nástavbu k opalování. Ráhno je instalováno velmi vysoko. Je to dnešní trend, je to bezpečné, ale špatně se stahuje plachta a na výkonu to lodi nepřidá. Široce roztažené vanty až na bok paluby spolehlivě stabilizují stěžeň. Kolejnice otěžového vozíku kosatky je krátká, nepočítá se s použitím velké geny.
Oblouk na otěž hlavní plachty umožňuje instalaci otěže na konci ráhna. Také slouží jako vynikající podpora pro prostorný sprayhood, který zakrývá přední část kokpitu.
Široká hlavní lukna má s vertikálně dělená dvířka. Díky použití těchto dvířek mohla loděnice snížit schod z kokpitu a více tak kokpit propojit se salonem. Lavice na boku kokpitu jsou dlouhé a pohodlné, posádka si na nich snadno lehne. Úložné prostory pod sedačkami na boku kokpitu nejsou hluboké, ale vzhledem k tomu, že většinu potřebností ubytujeme na přídi, jsou dostatečné.
Mnoho zájemců o tuto jachtu zaujme automaticky sklopná lavice na zádi, která se promění v prostornou koupací plošinu s velmi pohodlnými schůdky do vody. Toto řešení ocení například méně pohybliví pasažéři při nástupu na pomocný člun. Na druhou stranu bych se mírně obával, jak polezu do vody, až něco přestane pracovat.
Podpalubí
Kuchyňský kout nabízí dostatek skříněk a zásuvek. V případě, že sáhneme po druhé lednici otvírané z přední strany, poměr úložných prostor se razantně změní. Dřez instalovaný na boku vedle sporáku by mohl mít při větším náklonu problém s odtokem vody. Je však pravdou, že Oceanis 45 není jachtou, která by měla jezdit ve výrazných náklonech. Ocenění zaslouží nožní pumpa na slanou vodu u dřezu, na kterou se dnes již často zapomíná.
Salón s jídelním stolem na pravoboku se zdá nepříliš velký v případě plného obsazení lodě, na druhou stranu je zde však k dispozici stolek na levoboku. Hlavní negativum bych však viděl v jídelním stole bez zvednutých okrajů. Z hladké desky spadne za plavby vše, co na ni položíme.
Přední majitelská kajuta je velmi rozměrná a jen těžko bychom zde hledali kritiku. Skříňky, poličky i osvětlení a ventilace jsou na vynikající úrovni. K dispozici zde je i toaleta se samostatným sprchovým koutem.
Mimořádně rozměrné jsou i zadní kajuty. Kladem v nich je možnost uložení výbavy nejen do skříně ale také do kapes a na poličky na bocích vedle lůžek. Výborné osvětlení v kajutách zajišťují kromě luken také prosklené stěny do kokpitu. Koupelna patřící k zadním kajutám je na tom prostorově ještě lépe, než koupelna přední a opět zde je sprchový kout samostatný.
Plavba a manévrování
Při plavbě na plachty posádka ocení, že jachta je v počáteční fázi tuhá z pohledu stability a nemá tendenci se příliš naklánět. Je to dáno tvarem širokého trupu. O tom, že nejde o kouzlo nechtěného, svědčí dlouhodobé snahy Bénéteau omezit náklony u svých turistických jachet.
Jachta poslušně stoupala proti větru a při rychlosti větru 9 uzlů se na ostrou stoupačku pohybovala rychlost kolem 7 uzlů. Vítr bohužel postupně slábl, a když jsme se točili na zaďák, foukal jen 8 uzlů. Naše rychlost při 140°na vítr klesla na 5,8 uzlu.
Závěrem
Oceanis 45 je atraktivní jachta a svědčí o tom i ocenění, která získala. Vychází vstříc způsobu, kterým jsou dnes podobné jachty většinou používány. Velký prostor na palubě i v podpalubí oceníme především při stání na kotvě a v přístavu. Při dlouhých plavbách schází některá „námořnická“ řešení. Ta však nejsou většinou majitelů ani vyžadována. Prostor a pohodlí na palubě jachty tak dnes ocení jak většina majitelů, tak i charteroví hosté.
Parametry
Celková délka 13,94 m
Délka trupu 13,55 m
Délka na vodorysce 12,98 m
Šířka 4,50 m
Ponor 2,27 m
Výtlak 10 549 kg
Balast 2808 kg
Nádrže na vodu 370 l
Nádrže na naftu 200 l
Výkon motoru 54 HP
Plocha hlavní plachty 50 m2
Plocha geny 104% 50 m2
Asymetrický spinaker 156 m2
Design Finot-Conq
Cena 182 000 EUR bez DPH, 205 900 EUR bez DPH s Dock & Go
www.bemexboot.cz
Polární diagram najdete zde .