Testy

Redakční test Bénéteau Oceanis 45

Oceanis 45 již není v nabídce loděnice Bénéteau žádným nováčkem, ale stále jde mezi zákazníky o žádanou jachtu. Setkat se s ní můžete také v charteru. Pětačtyřicítka přinesla moderní přístupy, atraktivní vzhled, lepší využití vnitřního prostoru a vyšší rychlost, která pramení ze zkušeností přicházejících ze světa závodního jachtingu.

Bénéteau Oceanis 45 je dílem designérů Finot/Conq. Tato dvojice dlouhá léta kralovala světu sólového jachtingu. Až do nedávna většina jachet Vendée Globe pocházela z rýsovacích prken těchto designérů. Moderní sportovní přístup je patrný i na nové Oceanis 45. Trup jachty je široký, s lomenou zádí, díky které získává vysokou tvarovou stabilitu a tím i větší výkon při plavbě na plachty. Tento tvar trupu, který se u závodních jachet používá jen kvůli rychlosti, má u turistických lodí ještě další výhodu a tou je prostor v podpalubí. Kajuty na zádi mohou být posunuty co nejvíce dozadu a stále mají maximální šířku, neporovnatelnou s loděmi o generaci staršími.

Úspěšnost konceptu této jachty posvětili i evropští jachtařští novináři, kteří jachtě udělili titul Evropská jachta roku 2012 v kategorii Family Cruiser.

Trup lodi je vyroben z masivního laminátu, paluba injektáží s balzovým jádrem. Spoj trupu a paluby je slepen a sešroubován. Tuhost dodávají vnitřní výztuhy vlepené do trupu. Nerezové výztuhy najdeme pod šrouby připevňujícími kýl.

Paluba a kokpit

 Jednoduché uspořádání není jen elegantní, ale také levné a to se loděnicím líbí. Paluba na přídi je téměř hladká a bez překážek, použitá lukna je jediná, která není na lodi zapuštěná. Za luknou je kování na použití vnitřního předního stěhu. Kotevní vrátek je částečně ukryt v kotevně, která je dostatečně prostorná na to, aby dokázala pohodlně pojmout více než 50 m řetězu. Dlouhé kotevní kování chrání příď. Působí subtilně, ale je na konci podepřeno o příď a je stabilní. Na kování se počítá s uchycením asymetrického spinakeru nebo plachty Code 0. Za kotevnou je veliký a hluboký úložný prostor, který bez potíží pojme všechny fendry, lana a další nezbytnosti.

Lukny na nástavbě jsou již zapuštěny. Lana vedou od stěžně po palubě, což znevýhodňuje nástavbu k opalování. Ráhno je instalováno velmi vysoko. Je to dnešní trend, je to bezpečné, ale špatně se stahuje plachta a na výkonu to lodi nepřidá. Široce roztažené vanty až na bok paluby spolehlivě stabilizují stěžeň. Kolejnice otěžového vozíku kosatky je krátká, nepočítá se s použitím velké geny.

Oblouk na otěž hlavní plachty umožňuje instalaci otěže na konci ráhna. Také slouží jako vynikající podpora pro prostorný sprayhood, který zakrývá přední část kokpitu.

 Kokpit je velmi široký a prostorný. Díky mohutnému stolu však má posádka i v náklonu, kam se zapřít nohama. Součástí stolu jsou i dva izolované boxy, které je v létě možné naložit ledem a použít jako lednice. Praktické je použití madel na střední části stolu. Kromě jiného zabrání pádu drobností jako jsou dalekohled nebo ruční vysílačka z desky. Na zadní části stolku je natáčecí mapový plotter. Je to hezké řešení, neseznámení však obtížně hledají, jak plotter zaseknout natočený ve správné poloze.

Široká hlavní lukna má s vertikálně dělená dvířka. Díky použití těchto dvířek mohla loděnice snížit schod z kokpitu a více tak kokpit propojit se salonem. Lavice na boku kokpitu jsou dlouhé a pohodlné, posádka si na nich snadno lehne. Úložné prostory pod sedačkami na boku kokpitu nejsou hluboké, ale vzhledem k tomu, že většinu potřebností ubytujeme na přídi, jsou dostatečné.

 Kormidelník má ze své pozice výborný výhled po lodi i před příď. Po ruce má vinšnu otěže kosatky, kterou může v případě potřeby okamžitě povolit. Lavice za kormidlem je široká a je možné díky tomu nenechávat kormidelníka v odloučení. Šikovným doplňkem jsou pevné kapsy na otěžová lana vedle kormidla, ve kterých jsou skryté reproduktory. Ty jsou tak chráněny před prokopnutím. Pod nohama kormidelníka je navíc další úložný prostor, který je zároveň přístupem ke kormidelnímu mechanizmu.

Mnoho zájemců o tuto jachtu zaujme automaticky sklopná lavice na zádi, která se promění v prostornou koupací plošinu s velmi pohodlnými schůdky do vody. Toto řešení ocení například méně pohybliví pasažéři při nástupu na pomocný člun. Na druhou stranu bych se mírně obával, jak polezu do vody, až něco přestane pracovat.

Podpalubí

 V podpalubí sází Bénéteau na jednoduchý design. Je znát, že se loděnice vyhýbá řemeslně složitému zpracování. To je však dnes vzhledem k financím obvyklé u většiny loděnic, produkujících sériově vyráběné jachty.

Kuchyňský kout nabízí dostatek skříněk a zásuvek. V případě, že sáhneme po druhé lednici otvírané z přední strany, poměr úložných prostor se razantně změní. Dřez instalovaný na boku vedle sporáku by mohl mít při větším náklonu problém s odtokem vody. Je však pravdou, že Oceanis 45 není jachtou, která by měla jezdit ve výrazných náklonech. Ocenění zaslouží nožní pumpa na slanou vodu u dřezu, na kterou se dnes již často zapomíná.

 Originální je u testované verze, která byla v podpalubí vybavena trojicí kajut, sezení na levoboku před kuchyní. Stolek i sedačky jsou posuvné a interiér je tak velmi variabilní. Milovníci klasického navigačního stolku však budou zklamáni, na lodi ho nenajdou. Elektrická rozvodná deska, která je běžně u navigačního stolku, je zde pod skříňkou v salonu.

Salón s jídelním stolem na pravoboku se zdá nepříliš velký v případě plného obsazení lodě, na druhou stranu je zde však k dispozici stolek na levoboku. Hlavní negativum bych však viděl v jídelním stole bez zvednutých okrajů. Z hladké desky spadne za plavby vše, co na ni položíme.

Přední majitelská kajuta je velmi rozměrná a jen těžko bychom zde hledali kritiku. Skříňky, poličky i osvětlení a ventilace jsou na vynikající úrovni. K dispozici zde je i toaleta se samostatným sprchovým koutem.

Mimořádně rozměrné jsou i zadní kajuty. Kladem v nich je možnost uložení výbavy nejen do skříně ale také do kapes a na poličky na bocích vedle lůžek. Výborné osvětlení v kajutách zajišťují kromě luken také prosklené stěny do kokpitu. Koupelna patřící k zadním kajutám je na tom prostorově ještě lépe, než koupelna přední a opět zde je sprchový kout samostatný.

Plavba a manévrování

 Testovaná jachta byla vybavena systémem Dock & Go, který usnadňuje manévry v přístavech. Pro mnohé začínající jachtaře je zajíždění do maríny s takto velkou jachtou již problematické, joystick u kormidla však vše mění. Problematický tak bude jen krátký začátek, než si kormidelník na systém zvykne. Jakmile již bude se systémem kamarád, manévry budou velmi snadné. Při plavbě na 2150 otáček byla rychlost jachty příjemných 7,2 uzlu.

Při plavbě na plachty posádka ocení, že jachta je v počáteční fázi tuhá z pohledu stability a nemá tendenci se příliš naklánět. Je to dáno tvarem širokého trupu. O tom, že nejde o kouzlo nechtěného, svědčí dlouhodobé snahy Bénéteau omezit náklony u svých turistických jachet.

Při plavbě na plachty je jachta velmi dobře vyvážená a dobře poslouchá na kormidle. Zpočátku sice přišlo při testu několik silnějších poryvů a při těch jsme museli změnit profil hlavní plachty, protože se začal objevovat tlak na kormidle. Vítr však slábl a nadále bylo kormidlo lehké, i když je pravdou, že tomu mírně pomohl odpojením autopilota od kormidla designér jachty Pascal Conq. S kosatkou místo geny se dobře pracuje, obraty jsou rychlé a snadné. Při slabším větru jsme měli k dispozici Code 0, což je pro turistickou jachtu vynikající volba.

Jachta poslušně stoupala proti větru a při rychlosti větru 9 uzlů se na ostrou stoupačku pohybovala rychlost kolem 7 uzlů. Vítr bohužel postupně slábl, a když jsme se točili na zaďák, foukal jen 8 uzlů. Naše rychlost při 140°na vítr klesla na 5,8 uzlu.

Závěrem

Oceanis 45 je atraktivní jachta a svědčí o tom i ocenění, která získala. Vychází vstříc způsobu, kterým jsou dnes podobné jachty většinou používány. Velký prostor na palubě i v podpalubí oceníme především při stání na kotvě a v přístavu. Při dlouhých plavbách schází některá „námořnická“ řešení. Ta však nejsou většinou majitelů ani vyžadována. Prostor a pohodlí na palubě jachty tak dnes ocení jak většina majitelů, tak i charteroví hosté.

Parametry

Celková délka 13,94 m

Délka trupu 13,55 m

Délka na vodorysce 12,98 m

Šířka 4,50 m

Ponor 2,27 m

Výtlak 10 549 kg

Balast 2808 kg

Nádrže na vodu 370 l

Nádrže na naftu 200 l

Výkon motoru 54 HP

Plocha hlavní plachty 50 m2

Plocha geny 104% 50 m2

Asymetrický spinaker 156 m2

Design Finot-Conq

Cena 182 000 EUR bez DPH, 205 900 EUR bez DPH s Dock & Go

www.bemexboot.cz


Polární diagram najdete zde .