Transatlantické závody, Novinky
Průjezd Kanáry (s audio záznamem)
Dobrá zpráva na začátek. I na konci šestého dne Milan Koláček s Pierrem Brasseurem drží kontakt s čelem startovního pole. Jsou u Kanárů a chystají se proplout mezi Fuerteventurou a ostrovem Gran Canaria.
Špatná zpráva bude následovat. Před Fulgur-Evapco se dostala Cercle Vert Gildase Morvana a Alexise Loisona. Je to špatné, ale tragédie to není. Morvan i Loison jsou dlouholetí Figaristé, Morvan závodí již od počátku třídy. Na svém kontě má vítězství v Transat AG2R a závodu se zúčastnil ve dvojici s takovými esy, jako je Jean Le Cam, či Roland Jourdain. Alexis Loison má v poslední době na kontě především vítězství ve Fastnetu a druhé místo v Sydney Hobart.
Tedy žádná tragédie to není a ukazuje se, že Milan s Pierrem dokážou světové elitě stačit i s minimem zkušeností, s nedostatečným tréninkem a s finančně nesrovnatelnou kampaní. Potřebují ale držet palce, aby nedošlo k nějakému technickému problému, který by byl neřešitelný. zatím je to jen o malých a řešitelných. Málo jich ale není. Přeci jen se nedostatečné finance promítají na starším vybavení, které odchází. Je to škoda, protože Figaro je extrémně vyrovnané, a každá výměna materiálu znamená ztrátu, která se počítá.
Ale znovu na radostnější strunu. Milan s Pierrem drží krok s nejlepšími. Oficiálně jsou na 8. místě, ale reálně jsou o příčku výše. Artemis, která je nyní na čele, má sice nejblíže do cíle, ale je dále na severu a cesta nyní ještě povede daleko na jih. Tedy nejblíže k cíli, ale nejdále od ideální trasy. Z vedoucí skupiny.
Kudy dále?
Nejkratší cesta od Kanárů do cíle vede na západ. Tlaková výše se však bude posouvat k jihu a tato cesta se uzavře bezvětřím. Pasát celkově bude slábnout. Proto je třeba jet na jih. Silnější vítr zůstává podél africké pevniny. Tudy vede další cesta. A zatím se zdá, že půjde o velkou zajížďku k rovníku. Až ke Kapverdům. Na jejich úrovni se zdá být pasát stabilnější.
Odpočinek?
Po více než 72 hodinách surfování na ostří nože se spinakerem by se měla situace uklidnit. Vítr by měl slábnout, měl by se dostat pod 20 uzlů. Závodníci si to již zaslouží. Únava je po takové době znát. Na druhou stranu se konečně oteplilo a vylezlo slunce. A to má také něco do sebe.
Kanáry jako překážka
Pro někoho turistická destinace, pro jiného hlavobol. Plujete-li na otevřeném moři, vítr je víceméně stálý. Mezi ostrovy se situace mění. A Kanárské ostrovy jsou navíc velmi vysoké. Co to znamená? Vznikají zde zóny se zesíleným prouděním, ale také místa s větrným stínem. Zatímco jedny jsou darem z nebes, druhým je třeba se vyhýbat, jako čert kříži.
Jak řešit nejrychlejší plavbu souostrovím? Co je pro nás neznámé, na to mají závodníci z Bretaně za sebou mnohá školení. Na těch jim zkušení meteorologové vysvětlují, kudy se mezi ostrovy mohou protáhnout a kde to naopak bude s větrem špatné.
Jedním z těch dobrých míst je kanál mezi Fuerteventurou a ostrovem Gran Canaria. Je dostatečně široký a vítr zde funguje spolehlivě. Pokud by se však po jeho projetí chtěli některé týmy vydat k západu, bude stát v cestě větrný stín ostrovů Gran Canaria a Tenerife. Proto je třeba mít dopředu jasno, že další cesta povede na jih.
Polohu lodí najdete zde.