Proč se jachta chová opačně?
Připluli jste do maríny a potřebujete začít couvat. A zatočit… Zařadíte zpátečku, otočíte kormidlem a jachta dělá pravý opak toho, co byste si představovali. Proč? Kde je příčina? Může jich být několik. Rozebereme je jednu po druhé.
Výše zmíněný problém je velmi častý. Obvykle poté nepříliš zkušený kormidelník ztratí důvěru ve své schopnosti a nadále pokračuje svoji manévrovací kariéru točením kormidla „na zkoušku“. Zařadí zpátečku a zkusí kormidlo vlevo. Pokud to nefunguje, otočí ho vpravo… Sám ale tuší, že to není vhodný postup.
Plavba vpřed nebo vzad?
Řešení
Dokud se jachta pohybuje vpřed, kormidlujete jako dopředu. Protože máte zařazenou zpátečku, jachta se pomalu zastaví, nyní můžete točit kormidlem, jak chcete a nic se neděje. Pak začíná couvat. Nyní teprve přetočíte kormidlo na couvání. Uděláte-li to takto, jachta vás bude poslouchat. To kouzlo je skryto v citu pro loď. Musíte poznat, kdy jachta začala couvat.
Prop walk
Řešení
Vyzkoušíme si prop walk předem, abychom věděli, na kterou stranu se bude záď při zpátečce stáčet. Potom při zařazení zpátečky stočíme kormidlo tak, abychom se předpřipravili na stočení zádě prop walkem. Víme-li, že prop walk stočí záď o 20°vlevo, natočíme si ji dopředu o 20°vpravo, abychom prop walk eliminovali.
Vítr
Řešení
Řešení jsou dvě. Jedno počítá s tím, že si před přechodem na zpátečku natočíme příď více proti větru a na zadní pohyb přejdeme co nejrychleji. Vyžaduje to cit, jistotu a razantní práci s plynem.
Druhý přístup je konzervativnější. Před přechodem na zpátečku stočíme jachtu zádí proti větru. Při této orientaci vítr na příď nepůsobí. Rozjedeme se na zpětný chod a pak zatočíme dle potřeby. Vyhneme se okamžiku, kdy je příď snášena větrem bokem.
Vše je jednoduché...
Trochu náročnější je to v praxi, kdy obvykle se tyto tři chyby ve vzájemně neodhalitelném poměru kombinují. Ale i to je možné zvládnout. Jen to chce trochu praxe.
A na to máme pro zájemce kurzy přístavních manévrů…