Proč mají jachty dvě kormidla
Dvě kormidelní kola, dva listy kormidel pod hladinou. Laika to může svádět k bláznivým myšlenkám. Obvykle nesprávným. Proč jsou kormidla na moderních jachtách dvě?
Část odpovědi na dvojicí listů i kormidelních kol je stejná. Na vině je šířka lodě, která stále roste. To je ale jen část odpovědi. Podíváme se na problematiku detailněji.
Dvě kormidelní kola
Dvě kormidelní kola jsou dnes standardem i na jachtách pod 10 metrů. Svoji roli hraje šířka a pohodlí.
V posledních desetiletích roste šířka jachet. Celková i šířka na zádi.
Prohlásíme-li, že plachetnice je určena k plachtění, v takovém případě je dobré, aby kormidelník viděl na přední plachtu. S malým kormidelním kolem na ni moc neuvidí. S rozšiřujícími se jachtami bylo možné zvětšovat kormidelní kolo a tím zlepšovat výhled na přední plachtu. S průměrem kormidla se ale zhoršoval průchod na záď. Vzhledem k tomu, že jachet bylo pár a v přístavech se stálo bokem, nebyl to velký problém. Pak ale narostl počet jachet, v přístavech začalo být nutné stát zádí a u jednoho kormidla vznikl problém s jeho obcházením. Velké kormidelní kolo překáží.
Ve světě závodních jachet byl problém šířky a výhledu vyřešen. Kormidelní kola byla dvě, aby bylo vidět na plachty. A řešení začalo protékat i do světa cruisingového jachtingu. Dnes je to běžné a nástup na palubu je pohodlný.
Důvodem pro použití dvojice kormidelních kole je tedy již zmíněná šířka a pohodlí. U sportovních lodí hraje velký vliv výhled na plachty a vyvažování.
Navíc je tu ještě jeden důvod, který se může zdát podružný, ale z obchodního hlediska má mimořádnou důležitost. J to jako s pruhy na adidasu. Čím víc kormidelních kol, tím více jachta. A to prodává.
Dva listy kormidel
Tyto problémy řeší dvojice kormidelních listů, které jsou navíc instalované šikmo. V náklonu je jedno kormidlo vždy ve vodě, nemusí být dlouhé, je méně namáhané, i v extrémech má kormidelník jachtu více v ruce.
Samé plusy pro dva listy kormidel? Ne tak docela. Je tu jedno velké mínus. Při manévrování na motor lodi s dvojicí kormidelních listů chybí prop wash. Tedy možnost stočit jachtu posláním proudu vody lodním šroubem na vytočené kormidlo. To je výborný pomocník v přístavech.
Na závěr upozornění pro laiky. Dvojice kormidelních kol na jachtě je spřažená. Není to tedy tak, že by si každý kormidelník mohl zvolit, kam pojede.