Proč mají jachty dvě kormidla
Často se setkávám s otázkou, proč mají jachty dvě kormidla. Tento dotaz má dvě podotázky. Dva kormidelní listy, nebo dvě kormidelní kola? Ty dvě věci spolu nesouvisí. Odpověď je pokaždé trochu jiná a trochu stejná.
Dva kormidelní listy
Začneme u toho, co je méně vidět. Tedy dva kormidelní listy. Všechny starší jachty mají jen jeden list kormidla. Proč tedy najednou listy dva? Podívejte se na tvar trupů starších jachet. Jachta se směrem k zádi výrazně zužovala. Ještě před nějakými 10 lety. V náklonu se proto kormidlo tolik nezvedalo nad hladinu a stále zabíralo (jakžtakž). Jachta poslouchala kormidelníka.
Šířka jachet na zádi pomalu rostla. Nešla ještě do extrémů, ale rostla. V silnějším větru v náklonu, když byla loď nevyvážená, se častěji stávalo, že se nekontrolovaně stočila proti větru, protože část kormidla, která zůstávala ve vodě, již neměla takový výkon, aby „přeprala“ síly z plachet, které se snažily jachtu stočit.
Velká šíře na zádi se nejprve objevila na závodních jachtách, které dosahovaly skluzových rychlostí. Šlo o jachty IMOCA, Class 40, Classe Mini. Aby bylo možné jachty spolehlivě vést a nebylo nutné extrémně dlouhé kormidlo, začaly se používat dva listy kormidla. Kormidla jsou kratší, jsou méně namáhané, ale i v náklonu je jedno kormidlo celé ve vodě. Díky tomu jachty dobře poslouchají na kormidle.
Dva listy kormidla tedy souvisí s šířkou jachty na zádi. I na extrémně širokých jachtách by bylo možné použít jedno kormidlo, ale muselo by být extrémně dlouhé. To by ale znamenalo extrémní nároky na pevnost a tuhost kormidla a na pevnost jeho zavěšení. Dvě kormidla jsou v takovém případě praktičtější a bezpečnější.
Dvě kormidelní kola
Na jachtách, které byly úzké na zádi, kormidelník dopředu na plachtu moc dobře neviděl. S rostoucí šířkou kokpitu bylo možné zvětšovat kormidelní kolo, kormidelník mohl sedět dále od středu jachty a lépe viděl na příď. Na závodních jachtách byla svého času velmi rozměrná kormidelní kola. Některé takové jachty se dostaly i do charteru. Vzpomeňte si na Beneteau First 47.7. Příliš praktické to nebylo. Kormidelní kolo se špatně obcházelo.
Důvodem tedy je, aby bylo vidět na plachty a aby byl v kokpitu usnadněn pohyb.
Souvisí kormidelní kola s listy kormidla?
Počet kormidelních kol a počet listů kormidla spolu nesouvisí. Ačkoli většina jachet, které mají dva listy kormidla, mají také dvě kormidelní kola, nemá to spolu souvislost. Můžete mít jedno kormidelní kolo a jeden list kormidla, nebo také dva listy kormidla (nezvyklé…). Nebo dvě kormidelní kola a jeden nebo dva listy kormidla. Nebo máte jednu (nebo dvě) kormidelní páku a jeden nebo dva listy kormidla.