Proč je starší jachta dražší než nová?
14 metrů dlouhá hliníková jachta Maya je na prodej za 400 000 EUR. Jak je možné, že starší jachta je dražší než nové sériově vyráběné lodě?
Pojďme se podívat například na jachtu Bavaria C45, která se v základu pohybuje kolem 250 000 EUR (v dnešní turbulentní době je těžké přesnou cenu stanovit, roste každým dnem). Proč je starší hliníková jachta skoro dvakrát dražší?
Začneme u pracnosti výroby. Výroba jachet vyráběných ve velkých sériích je zjednodušena na maximum. Celý pracovní proces je upraven, aby byl časově co nejméně náročný. Proto se sériově vyráběné jachty vyrábějí tak, že se předpřipravený interiér vkládá do trupu jachty předtím, než je trup uzavřen palubou. Máme trup, máme interiér (víceméně) a máme palubu. Vložíme interiér do trupu, objedeme lepidlem a přiklopíme palubou jako hrnec pokličkou. Jednoduchý postup, který má některé nevýhody. Jsou místa, do kterých se už nedostanete, která neopravíte, protože skládačka byla nakonec uzavřena palubou.
U hliníkových lodí je postup výroby naprosto odlišný. Kostra, obšívka, paluba, nástavba, nátěr, nástřik vnitřní části trupu nad čarou ponoru pěnovou izolací, která zajistí, že se vám trup uvnitř nerosí. Pak začne stavba interiéru. Každá jeho část se vnese do podpalubí hlavní luknou, vyzkouší, vynese ven, upraví, znovu dovnitř… Je to nákladný postup, jehož výsledkem je interiér na míru. Vše je lakované na místě, zalakované hrany, aby do nich nevsakovala vlhkost, vše přesně sedí. Kdyby došlo k nějakému poškození trupu a interiéru, například při najetí na mělčinu, vše je opravitelné. Co jednou bylo luknou vneseno dovnitř, je možné vnést znovu.
Loď na věky
Pro opravitelnost jachty je důležitá technologie výroby. Na palubě je to u hliníkové jachty jasné. V podpalubí pak jde o použité materiály, masivní dřevo, kvalitnější dýhy na vodovzdorné překližce. To vše se projeví v ceně, ale také při případné nutnosti opravy.
Karbonová takeláž
Plachty
Nenápadný kýl
Výbava pod palubou
Topení v lodi je samozřejmostí, pro horké letní dny je k dispozici klimatizace. V lodní kuchyni je vedle lednice k dispozici i mrazák. Velká výhoda na dlouhých plavbách.
Nebavíme se o kvalitním kování, o tancích na černou vodu i na vodu šedou, kvalitních odolných luknách, špičkové kvalitě nábytku v interiéru, výborné sadě lan z dyneemy. Nakonec se ale můžeme zmínit o maličkosti, které si běžně nikdo nevšimne. Jedná se o bilge pumpy. Na běžné sériově vyráběné jachtě je jedna bilge pumpa. Její výkon je vhodný na odčerpání vody, která do podpalubí nateče za deště otevřenou luknou. V případě nehody však nepomůže, její výkon nebude stačit. Na jachtě Maya jsou použity největší 12 V bilge pumpy, které jsou na trhu k dispozici a jsou pod podlážkami dvě. Obě jsou automatické. Jedna je na dně studánky, druhá je o 20 cm výše. Za běžných podmínek spouští jen spodní pumpa. Pokud by voda v podpalubí začala stoupat, aktivují se obě. V případě nehody vám tato dvě čerpadla pomůžou získat čas. Čas na záchranu lodě a možná i životů. Běžný výkon každého z těchto čerpadel je přes 200 litrů za minutu. Dohromady tedy téměř půl kubíku. Jsou chvíle, kdy se to může hodit.
Proto může být starší jachta dražší než nová
Uvedli jsme si jen některé důvody, proč stojí starší jachta téměř dvakrát tolik, co nová sériově vyráběná loď podle ceníku. Samozřejmě se jich najde ještě mnohem více. Někomu se může zdát cena 400 000 EUR hodně, ale na druhou stranu je to jen dvakrát tolik, co bude stát v základu nový First 36. za tu cenu dostanete pevnější, odolnější jachtu s větší životností, která je navíc bezpečnější a drží si svoji cenu.
Navíc je to jachta, se kterou můžete na jaře vyplout. Zkuste dnes oslovit s podobným přáním dealera některé ze sériových loděnic. Řekne vám, že když se dostanete na vodu v létě 2023, můžete být rádi.