Technika plavby

Pozor při couvání k molu

Couváte k molu, na hloubkoměru 3 metry a najednou loď stojí. Kormidlo je rozštíplé, kauce v p….i. Kde se stala chyba?

Je to jednoduché. Couváte-li ke břehu, je vám v mnoha případech hloubkoměr na nic. Čidlo hloubkoměru je umístěné na přídi před kýlem. Pokud se dno prudce u mola zvedá, je hloubka před kýlem jiná, než pod kormidlem. 

Co s tím?

Máte několik možností. 

V místech, která jsou uvedena v pilotu, bývá malá hloubka u mola obvykle vyznačena. Zkontrolujte si pilota a vyhnete se nepříjemnostem. 

Není-li lokalita v pilotu uvedena, můžete hloubku odhadovat pohledem. Má to jen dvě nevýhody. Chce to zkušenost a je to nepřesné. 

Dále můžete na místo najet nejprve přídí, hloubku blíže u mola osahat hloubkoměrem a poslední metry odhadnout. Stále to není 100% přesné, ale přesnost se zvyšuje. 

Můžete vzít také háček a z přídě hloubku exaktně změřit. Přesné. Ale pracné. 

No a poslední možností je neriskovat a najet na místo přídí a takto se i vyvázat.

Žádná z těchto rad není použitelná vždy a všude. Jejich kombinací však uchráníte kormidlo před poškozením v 99 % případů.

A ušetříte. Samozřejmě.