Pomalu na kurzu, nebo odpadnout?
Váš cíl je před přídí. Plujete ostrou stoupačku. Plavba je pomalá a nepohodlná. Vyplatilo by se odpadnout? Nabereme rychlost a plavba bude pohodlnější.
Znovu jde o VMG (velocity make good - rychlost přibližování se k cíli). Je to stejné, jako v minulém článku o plavbě proti větru. Odpadneme-li od přímého, ale pomalého kurzu, jachta zrychlí. Daní za to bude větší vzdálenost k cíli. Vyplatí se delší ujetá vzdálenost? U svižnějších lodí tomu tak je. K tomu, abychom si byli jistí dopředu, potřebujeme polární diagram jachty. Pojďme se ale podívat na příklad.
Odpadnutí od kurzu do cca 30° zvýší překvapivě málo uplutou vzdálenost a tedy potřebu vyšší rychlosti. Pokud poplujeme přímo na cíl rychlostí 6 uzlů, tedy VMG bude 6 uzlů, potom po odpadnutí o 30°budeme muset plout 6,9 uzlu, abychom byli v cíli stejně rychle. Poplujeme-li rychleji, bude odpadnutí výhodnější.
Odpad-nutí | Nárůst rychlosti (%) | VMG 2 kn | VMG 2,5 kn | VMG 3 kn | VMG 3,5 kn | VMG 4 kn | VMG 4,5 kn | VMG 5 kn | VMG 5,5 kn | VMG 6 kn |
5° | 0,4 % | 2 | 2,5 | 3 | 3,5 | 4 | 4,5 | 5 | 5,5 | 6 |
10° | 1,5 % | 2 | 2,5 | 3 | 3,6 | 4,1 | 4,6 | 5,1 | 5,6 | 6,1 |
15° | 3,5 % | 2,1 | 2,6 | 3,1 | 3,6 | 4,1 | 4,7 | 5,2 | 5,7 | 6,2 |
20° | 6,4 % | 2,1 | 2,7 | 3,2 | 3,7 | 4,3 | 4,8 | 5,3 | 5,9 | 6,4 |
25° | 10 % | 2,2 | 2,8 | 3,3 | 3,9 | 4,4 | 5 | 5,5 | 6,1 | 6,6 |
30° | 16% | 2,3 | 2,9 | 3,5 | 4 | 4,6 | 5,2 | 5,8 | 6,4 | 6,9 |
35° | 22 % | 2,4 | 3,1 | 3,7 | 4,3 | 4,9 | 5,5 | 6,1 | 6,7 | 7,3 |
V tabulce vidíte, jestli se vám vyplatí odpadnout, nebo nikoli. Vše opět závisí na VMG. Jak jsme si již řekli v minulém článku, není nutné používat tabulku, stačí si najít VMG v navigačních přístrojích. Ještě jedno důležité upozornění. Tabulka platí pro odpadnutí od přímého kurzu k cíli.
Plavba po odpadnutí bude nejen rychlejší, ale také výrazně pohodlnější. Vidíte, že potřeba vyšší rychlosti není nijak závratná. Proto se vám může vyplatit, s kurzem si pohrát a najít nejvýhodnější trasu k cíli.