Technika plavby

Pomalu na kurzu, nebo odpadnout?

Váš cíl je před přídí. Plujete ostrou stoupačku. Plavba je pomalá a nepohodlná. Vyplatilo by se odpadnout? Nabereme rychlost a plavba bude pohodlnější.
 

Znovu jde o VMG (velocity make good - rychlost přibližování se k cíli). Je to stejné, jako v minulém článku o plavbě proti větru. Odpadneme-li od přímého, ale pomalého kurzu, jachta zrychlí. Daní za to bude větší vzdálenost k cíli. Vyplatí se delší ujetá vzdálenost? U svižnějších lodí tomu tak je. K tomu, abychom si byli jistí dopředu, potřebujeme polární diagram jachty. Pojďme se ale podívat na příklad.

Odpadnutí od kurzu do cca 30° zvýší překvapivě málo uplutou vzdálenost a tedy potřebu vyšší rychlosti. Pokud poplujeme přímo na cíl rychlostí 6 uzlů, tedy VMG bude 6 uzlů, potom po odpadnutí o 30°budeme muset plout 6,9 uzlu, abychom byli v cíli stejně rychle. Poplujeme-li rychleji, bude odpadnutí výhodnější.

 

 

Odpad-nutí Nárůst rychlosti (%) VMG 2 kn VMG 2,5 kn VMG 3 kn VMG 3,5 kn VMG 4 kn VMG 4,5 kn VMG 5 kn VMG 5,5 kn VMG 6 kn
0,4 % 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 5,5 6
10° 1,5 % 2 2,5 3 3,6 4,1 4,6 5,1 5,6 6,1
15° 3,5 % 2,1 2,6 3,1 3,6 4,1 4,7 5,2 5,7 6,2
20° 6,4 % 2,1 2,7 3,2 3,7 4,3 4,8 5,3 5,9 6,4
25° 10 % 2,2 2,8 3,3 3,9 4,4 5 5,5 6,1 6,6
30° 16% 2,3 2,9 3,5 4 4,6 5,2 5,8 6,4 6,9
35° 22 % 2,4 3,1 3,7 4,3 4,9 5,5 6,1 6,7 7,3

 

 

 

 

V tabulce vidíte, jestli se vám vyplatí odpadnout, nebo nikoli. Vše opět závisí na VMG. Jak jsme si již řekli v minulém článku, není nutné používat tabulku, stačí si najít VMG v navigačních přístrojích. Ještě jedno důležité upozornění. Tabulka platí pro odpadnutí od přímého kurzu k cíli.

Plavba po odpadnutí bude nejen rychlejší, ale také výrazně pohodlnější. Vidíte, že potřeba vyšší rychlosti není nijak závratná. Proto se vám může vyplatit, s kurzem si pohrát a najít nejvýhodnější trasu k cíli.