Stavba a údržba, Zajímavosti, Ostatní regaty
Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Jak má vypadat kokpit závodní offshore jachty? Padesát let se účastnily závodu kolem světa jachty s otevřeným kokpitem, ve kterém byla posádka vystavena atakům větru, deště a vln. Za týden se vše změní a kolem světa vyplují jachty, na kterých jsou kokpity kapotované jako u závodních strojů účastnících se 24 hodin Le Mans. Proč najednou taková změna?
Je rychlejší jachta s otevřeným kokpitem, nebo loď s kokpitem kapotovaným? Na první pohled je odpověď jasná. Lehčí jachta přeci musí být rychlejší. A lehčí znamená s otevřeným kokpitem. První pohled dává jasnou odpověď.
Jednoduchá řešení však nemusí znamenat řešení nejlepší. Bavíme se o dlouhých regatách, o závodech kolem světa. A zde hraje velkou roli také vyčerpání posádky, úbytek sil. Za bouřlivého počasí se síla bezesporu rychleji vytrácí v otevřeném kokpitu. Tuny vody letící po palubě jsou jistě vzrušujícím zážitkem, ale za krkem vlna nepotěší. Jedna nevadí, dvě se dají snést, ale desátou by si už každý odpustil. Navíc tuna vody na palubě... To je také hmotnost, která se počítá. A rychleji odteče z kapotovaného kokpitu než z otevřeného.
Počet členů posádky
Pohodlí pro sólové jachtaře
Kokpity se postupně začaly na jednotrupých závodních jachtách zakrývat u třídy IMOCA. Rychlé závodní jachty určené primárně pro sólové a doublehanded regaty. Podíváme-li se na 30 let staré jachty IMOCA a na lodě nejnovější generace, rozdíl snad ani nemůže být větší. Tenkrát závodníci seděli, či stáli, v otevřeném kokpitu krytém jen nevysokou hranou nástavby.
Brzy ale přišla změna a kokpit se začal uzavírat. Důležitou roli v tom hrál také stále se lepšící autopilot, schopný vést jachtu i v nejtěžších podmínkách. Dnes už je to tak, že autopilot je u jachet IMOCA nezbytností, člověk nezvládne tak rychle a přesně reagovat. A není-li třeba kormidlovat, není třeba vidět od kormidla před příď (nadsázka).
Hmotnost
Kolik váží střecha kokpitu u jachet IMOCA? Přesná čísla nemáme. Odborný odhad Milana Koláčka je cca 2,5 kg na 1 m2 karbonové střechy. Počítáme-li plochu střechy 6 x 4 metry, je to 24 metrů, tedy 60 kg. To je bez oken, která zajišťiují výhled a jsou na celé konstrukci nejtěžší. Zřejmě se ale celá hmotnost střechy nedostane přes 100 kg.
Autopilot
Rychlost a zdánlivý vítr
Je tu ještě jedna změna proti minulosti. Nové jachty IMOCA jsou výrazně rychlejší než před pár lety. Létají na foilech, 20 uzlů není nic výjimečného. Jde o rychlosti, kterých před 20 lety dosahovaly závodní trimarany. A to má vliv na zdánlivý vítr. To je vítr, který vzniká vektorovým součtem kurzu a rychlosti jachty a směru a síly větru. Přichází více od přídě než vítr skutečný. Pokud například pluje jachta IMOCA ve větru z boku o rychlosti 20 uzlů, může dosahovat rychlosti 20 a více uzlů. A to znamená na palubě téměř 30 uzlů větru z předoboku. Takový vítr za kormidlem, mokrý, občas s několika stovkami litrů v obličeji, to vysává síly.
Šetří síly posádky
Z dlouhodobého pohledu tedy krytý kokpit znamená menší úbytek sil posádky. Dále přidáme menší odpor vzduchu (ano, i takové věci dnes na jachtách hrají roli), minimální mezera mezi palubou a ráhnem, která zlepšuje výkon hlavní plachty.Vyšší hmotnost krytého kokpitu je minimálním negativem, vzhledem k pozitivům, které vytváří.
I turista chce úkryt
K jachtingu sice živly patří, ale není třeba jim být vystaven více, než je nezbytně nutné.