Testy

Pogo 30 – radost z rychlosti

Malá jachta nabízející velké zážitky, tak by se dala zhodnotit nová Pogo 30. Možná se to zdá nadnesené, ale jak jinak mluvit, když tato jachta hravě překonává hranici 15 uzlů. Britský redaktor Toby Hodges, který testuje jachty pro anglický časopis Yachting World hned na úvod svého článku prohlásil, že Pogo 30 je nejzábavnější lodí, na které kdy jel. To říká mnohé.

Jachtaři často požadují rychlost, ale nejsou ochotni se vzdát na svých lodích mnoha zbytečností. Rychlost je pak kompromisem, který zřídka uspokojí. Možností samozřejmě je použití exotických materiálů, myslím cenově exotických, které sice udrží hmotnost lodě dole a rychlost zaručí, cena však na druhou stranu z takové lodě činí jen těžko prodejný klenot.
Další možností je zjednodušení lodního vybavení a tím také udržení hmotnosti dole. Touto cestou jdou mnohé menší francouzské loděnice. Základní potřeby jsou na jejich lodích uspokojeny, ale nedochází na nich k plýtvání hmotností. Šetří se každý gram a díky tomu se tyto lodě pak výkony blíží závodním speciálům.
Loděnice Structures je na této cestě daleko. Je to dáno mimo jiné tím, že má za sebou dlouhou historii výroby závodních lodí Pogo. Nedávno představená Pogo 30 do zmiňované koncepce jasně zapadá.

Trup a paluba

Na designu nové jachty pracovala kancelář finot-conq. Designéři, kteří mají na svém kontě mnoho úspěchů ve třídě IMOCA či Classe Mini. Vytvořili mimořádně výkonný trup, který může být vybaven pevným kýlem 1,90 m, nebo sklopným s ponorem 1,05 – 2,50 m.
Mimořádného výkonu trupu dosáhli jeho ostrým zalomením na zádi nad čarou ponoru, šířkou 3,70 m, která je u 9 metrů dlouhých jachet extrémní a velmi objemným trupem na přídi. Objem na přídi je důležitým prvkem při zvedání výkonu.
Na zádi je jachta vybavena dvojicí kormidel. U takto široké lodě samozřejmé řešení. Žádné kormidelní kola, ale dvojice pák v kokpitu. V první řadě má kormidelník lepší cit pro loď a ve druhé řadě jde i o úsporu hmotnosti.
Jak jsme si již řekli, kýl může být pevný nebo sklopný. Vetšina klientů volí druhou variantu. Sklápění je hydraulické s pojistkou, která v případě najetí na mělčinu kýl uvolní. List kýlu je vyroben ze 100 vrstev skelných tkanin vakuovou laminací, veškerá hmotnost kýlu je tak soustředěna na samý spodek.
Trup je vyroben sendvičovou konstrukcí vakuově. Díky tomu je dostatečně tuhý a nevyžaduje tak mohutnou vnitřní zpevňující strukturu. Standardně je používána polyesterová pryskyřice, je tu ale i možnost volby vinylesteru, který je odolnější a pevnější. V přídi a zádi jsou umístěny vypěněné komory, zajišťující plovatelnost i při zaplavení vodou.
Hezky je řešený prostorný kokpit. Není na boku chráněn pevnými opěrkami, ale jen plátěnou opěrkou. Znovu ukázka, jak je možné šetřit hmotností.
Pohyb po palubě je bezpečný díky kvalitnímu protiskluzu, který najdeme téměř všude. Cesta na příď vede díky vantům na boku mezi nimi a stěžněm.

Takeláž

Takeláž připomíná závodní jachty. Hlavní plachta typu square top s ohromným roachem, pohyblivé zadní stěhy. U hliníkového stěžně, který je v základu, jsou pohyblivé zadní stěhy nutností, kdo ale zvolí karbonový stěžeň, nemusí je používat. Stěžeň je vybaven dvěma páry sálingů.
Kolejnice otěžového vozíku veliké hlavní plachty je až na samé zádi lodi. Díky velké páce je ovládání plachty snazší, než by se dle její velikosti dalo očekávat.
Kosatka zasahuje jen po stěžeň, vanty mohou být uchyceny až na boku. Na přídi se počítá s vysouvacím čelenem na genaker či Code 0. Pro mnohé naše jachtaře bude zajímavé vedení otěže kosatky, které je běžné na závodních lodích. Místo těžkých a nákladných kolejnic je zde použit low friction ring, ke kterému je veden inhauler a outhauler. Pomocí nich je možné pozici kosatkové otěže a tedy i trim plachty velmi citlivě regulovat. Navíc jde o levné a lehké řešení.

Podpalubí

Podpalubí je, jak již všichni očekáváte, jednoduché. Daň za rychlost. Větší radost však bezesporu udělá plavba ve skluzu, než skříňka navíc či větší sporák. Ano, mnohým se to bude zdát spartánské, ale nejde o loď pro každého. Milovník rychlosti na druhou stranu bude uchvácen tím, že je vše tak jak má být. Mimořádně lehké, ale funkční.
V nezvykle prostorném interiéru (díky šířce trupu) je jedna kajuta na zádi a jedna na přídi, salón s jednoduchým stolem, který ukrývá mechanizmus kýlu, prostý kuchyňský kout, navigace a toaleta, za kterou je sklad plachet a dalších nezbytností.
Vše v interiéru je prosté, pro někoho vzhledově papundeklové. Na druhou stranu je vše funkční a to se počítá. Jde o to, jestli hledáme vyřezávaná madla skříněk, nebo rychlost. Hlasoval bych pro rychlost, zvlášť když je dole vše potřebné.
Interiér neurazí, to určitě ne. Nováčka v podpalubí překvapí výztuhy trupu napříč podlahou salonu, které překážejí. Standardně je podlaha až nad nimi, ale tím by se snížila stojná výška.
V kuchyni je ve standardu jen jednoplotýnkový vařič, je však možné si připlatit za dvouplotýnkový. Stejně tak je možné si do kuchyně doobjednat lednici. Navigační kout na druhé straně má ve stolku prostor na mapy a pod ním jednoduché úložné prostory.
Toaleta je ve standardu jen základní, jen záchod nic jiného, i zde je ale možné zvolit dovybavení.
Celkově však interiér působí dobrým dojmem, vystačí na rodiné dovolené a potěší srdce závodníka.

Plavební vlastnosti

Jachta je postavená na let na zadní vítr. 15 či 16 uzlů nebude na ní výjimkou. Do skluzu jde již na hranici 8 uzlů. Fantastický pocit, který málokdo na kajutové lodi zažil. Pogo vyklouzne na hladinu, hluk se ztiší a nádherný pocit vykouzlí na rtech posádky úsměvy. Prostě jezdíte na lodi, která ráda létá ve skluzu.
Díky velké ploše plachet je jachta rychlá i ve slabém větru. Na bočák v lehoučkém čtyřuzlovém větru jede přes 4 uzly. Pravá radost začíná od 8 nahoru. Tichá jízda ve skluzu do 11 uzlů, pak se začnou ozývat kormidla. Nad 15 uzlů se ke kormidlům přidá i hluk kýlu. Kam až se může rychlost dostat? Údaje od konstruktérů najdete zde. Při sjíždění vln nebude ani 20 uzlů výjimkou.
Při ovládání lodi kormidelník ocení, že u Poga ví, jak rozložení kokpitu uzpůsobit pro sólového jachtaře. Pohodlné držení kormidla, opěrka na nohy, ovládání otěžového vozíku hlavní plachty po ruce a vinšny dobře přístupné na nástavbě. V sólovém jachtingu se počítá s tím, že jachta je vedena autopilotem. Hlavní plachta typu square top je hodně citlivá na práci s kikingem a otěžovým vozíkem. To druhé má kormidelník po ruce.
Při vedení lodi je na kormidle jen velmi malý tlak. To není pro kormidlování ideální, hůře se loď vede rukou. Na druhou stranu pokud loď vede autopilot, což je nejčastější, je odběr elektřiny minimální.
I když na to není Pogo dělané, překvapivě dobré jsou i jeho výkony na stoupačku a poslušná je i na kormidle. Jedno z dvojice kormidel má vždy vynikající záběr. Při 10 uzlech větru jachta křižuje o 90 stupnů rychlostí 6,5 uzlu a je schopna udržovat VMG 4,7 uzlu.
Jachta okamžitě reaguje na sebemenší poryv, chová se jak dinghy a podobně je možné se chovat i k ní. Okamžitě zrychluje, přechází do skluzu, odpovídá na jakékoli povely. S podobnou jachtou je jakákoli plavba zábavou. Ať již v silném či slabém větru.

Závěrem

Vynikající hravá loď musí vzít za srdce. Fantastické jízdní vlastnosti jsou odměnou za trochu méně pohodlí v interiéru, než je standardem. Jen pro představu uvádíme srovnání s dobře známým Elanem 350. Plocha plachet obou jachet je srovnatelná, 65 m2 u Elanu a 60 u Poga. Neporovnatelné jsou na druhou stranu výtlaky obou lodí. Jen 2800 kg u Poga proti 5350 kg Elanu 350. Jen tato čísla mluví sama za sebe. Pogo je vynikající volbou pro lidi, kteří jsou sportovně založení a v interiéru lodi nepotřebují své kamarády oslňovat.
A ještě jedna věc je u Poga sympatická. Loděnice nemá nasmlouvané prodejce, ale lodě prodává zákazníkům přímo. Díky tomu je schopna udržovat velmi rozumné ceny.

Parametry

Délka 9,14 m

Šířka 3,70 m

Ponor 1,90 m

Sklopný kýl 1,05/2,50 m

Výtlak 2800 kg

Plocha hlavní plachty 34 m2

Plocha geny 26 m2

Spinaker 92 m2

Výkon motoru 13 HP

Nádrž na vodu 135 l

Nádrž na naftu40 l

Design finot – conq

Cena 84 964 EUR bez DPH

www.pogostructures.com