Ostatní regaty

Pachtění se za rekordem

Italský trimaran Maserati vedený Giovannim Soldinim trpí při souboji o rekord. Loď uřčená k letu na zaďák se pomalu probíjí proti pasátu u africké pevniny. 

Maserati se snaží překonat rekord katamaranu Gitana 13 na trati mezi Hongkongem a Londýnem. Jde tedy o trať, na které si to v 19. století rozdávaly slavné čajové clippery. Ty potřebovaly k překonání trati dlouhé 12 948 mil více než 100 dnů. Současný rekord katamaranu Gitana 13 má hodnotu 41 den a 21 hodina. 

Maserati má náskok na rekord navzdory tomu, že trimaran přišel v Indickém oceánu o kormidlo a musel ho vyměnit za náhradní. V současné chvíli je náskok na rekord téměř 1300 mil a do cíle zbývá necelých 1900 mil. To vypadá velmi dobře na jednu stranu, ale na druhou stranu je jasné, že vyhráno bude až v cíli.

 
Trimarany jsou křehké mašiny a o Maserati to platí dvojnásob. Nejde o masivní trimaran vyrobený k plavbám kolem světa, ale o upravený trimaran Multi One Design. Stoupačka ve vlnách je pro takovou loď utrpením. Za sebou má navíc 10 000 mil plavby a je již unavená. Proto není možné tlačit na pilu.

 
Standardní cesta od rovníku do Evropy vede dalekou oklikou na západ kolem Azorských ostrovů. V pasátu trimarany trochu odpadnou a spěchají na sever, aby se dostaly do příznivého západního proudění. Tato cesta se zdá pro Maserati uzavřena. Pás vysokého tlaku vzduchu a bezvětří se táhne od Gibraltaru až k Floridě.
Maserati tedy stoupá u Afriky a doufá, že cesta do cíle se otevře východně od Azor. Vypadá to, že by to tak mohlo dopadnout, od západu se blíží níže, kterou bude moci Maserati využít. Zatím ale nezbývá, než trpět na stoupačku. 

Polohu lodi najdete zde.