Oceanis 51.1 - vlk v rouše beránčím
Podíváte-li se poprvé na Oceanis 51.1 a jste-li pozorní pozorovatelé, jachta vás překvapí. Hlavním rozdílem proti tomu, na co jsme u běžných cruisingových lodích zvyklí, je zvláštní tvar trupu. Stoupnete-li si na přídí na palubu, uvidíte, že se trup od přídě velmi rychle rozšiřuje a již po pár krocích dosahuje téměř maximální šíře.
Pro někoho je to znak ošklivosti. Ztratila se elegantní ostrá příď. Kdo ale sleduje svět závodních offshore jachet, všimne si podobnosti. Trup nové Oceanis 51.1 se podobá trupu nejnovější generace jachet IMOCA, nebo chcete-li, s jistou dávkou přehánění, revolučnímu designu Classe Mini Magnum Davida Raisona. Raisonova jachta změnila pohled na tvar závodních lodí. Její příď sice byla zcela kulatá, což Oceanis není, ale určité podobnosti najdeme.
Proč je kulatá příď rychlejší?
Prostor
Oceanis 51.1 je jasným důkazem toho, jak se vývoj provedený na závodních jachtách přelévá i do světa jachet turistických. Některé věci jsou samozřejmě těžko aplikovatelné, ale jiné naopak pomohou ještě více ve světě standardních jachet.
Výkon
Carbon First Line Pack zahrnuje o 1,5 m delší karbonový stěžeň se třemi páry sálingů, elegantní černé hliníkové ráhno v úpravě Park Avenue, nerezové vanty Dyform a zadní stěh z dyneemy. K tomu byla jachta vybavena olověným bulb kýlem. Výsledkem je extrémně nadupaná loď.
Cestovní rychlost na motor se bude pohybovat kolem 7 uzlů při 2200 otáčkách motoru. Spotřeba na míli je v té chvíli 0,8 l, spotřeba na hodinu 5,7 l s motorem Yanmar 4JH110 a třílistým pevným lodním šroubem. Při 3000 otáčkách je rychlost těsně pod hranicí 9 uzlů.
Lehké kormidlo
Převod z kormidelních kol na kormidla je syntetickým lanem přes tyč, která obě kormidla spojuje. Vše je měkké a plynulé, naprosto bez rušivých momentů.
Paluba
Díky šíři lodi je paluba již od přídě mimořádně rozměrná, a to i navzdory tomu, že se boky trupu k úrovni paluby mírně zužují. Což je opět prvek převzatý ze závodních jachet.
Příď jachty plynule vybíhá do elegantního čelenu, který má dvě funkce. Zajišťuje vysunutí kotvy dále od strmé přídě a umožňuje instalaci asymetrického spinakeru a Code 0. V přední palubě je integrováno kování na vnitřní přední stěh.
Standardně se na lodi počítá s použitím samopřehazovací kosatky. Její kolejnice je před stěžněm. Vedle nástavby najdete i otěžové vozíky na genu, která byla použita na testované lodi.
Stěžeň na testované lodi byl karbonový, s hliníkovým ráhnem typu Park Avenue, na který se dobře skládá plachta. Dopínací zadní stěh není nerezový, je vyroben z dyneemy. Znovu ukázka, jak technologie ze závodního jachtingu míří do světa jachet turistických.
Vedle hlavní lukny absentují vinšny a stopery, které jsou přesunuty ke kormidlu. Díky tomu je vedle lukny prostor na ležení, opalování, či odpočinek na hlídce v úkrytu pod sprayhoodem. Navíc je možné část pod hlavou zvednout a vytvořit více než příjemné lehátko. To je příjemná maličkost.
Na přepravu člunu slouží závěsy davits, které se při nepoužívání zasunou do trupu. Je to lepší řešení než garáž, která v této velikosti lodi zmenšuje podpalubí. Špatné je, že pokaždé, když zajedete zádí do přístavu, nebo se chcete koupat, musíte hledat na člun jiné místo.
Interiér
Netradiční je řešení salonu s navigací před kuchyní. Navigační kout však není primárně určen k navigování (velký mapový plotter je u kormidla), ale spíše jakou osobní kout pro skippera jachty, jako kancelář či místo na odpočinek. Část sedačky u navigačního stolku jde zvednout pod koleny a vznikne pohodlný chaise longue.
V salonu zaujme především mimořádné množství přirozeného světla. Osvětlení je vynikající. Nejen luknami na nástavbě, ale také mimořádně velkými okny v boku trupu.
Na kuchyňské lince zaslouží zvednuté hrany pochvalu. Lemují linku ze všech stran a jsou z corianu, stejně jako deska. Díky tomu se nebudou nikde usazovat nečistoty a vlhkost, nic nebude hnít. Vynikající řešení, které by mělo být na všech lodích.
Testovaná jachta byla vybavena velkým jednoduchým dřezem. Je hezký, ale je praktický jen v případě, že je jachta vybavena myčkou nádobí. Jinak není kde nádobí oplachovat.
Co trochu postrádá na tříkajutové verzi logiku, je sedačka vedle kuchyňské linky proti jídelnímu stolu. Ve verzi s rozkládacím stolem je funkce sedačky jasná, sedí zde posádka u jídelního stolu.
Všechny kajuty na lodi jsou extrémně velké, respektive mimořádně široké. Vedle lůžek v zadních kajutách je navíc 50 cm široký odkládací prostor, ve kterém jsou z vrchu přístupné úložné prostory. Kajuta je navíc velmi světlá a vysoká i nad lůžkem. Počítá se s tím, že posádka bude v zadní kajutě spát hlavou dozadu. Veliké skříně na boku kajuty jsou dostačující i pro výbavu na dlouhé plavby.
Rozměry přední kajuty jsou revoluční a odpovídají jachtě o 5 stop delší. Znovu je to dáno inovativním tvarem trupu. Široké lůžko je uprostřed, na bocích sedačky a noční stolky. Pod lůžkem je zásuvka na věci a zvedneme-li lůžko, objevíme i prostor na prázdná zavazadla.
Přední kajuta má vlastní toaletu na levoboku a sprchu na pravoboku zvlášť.
V přídi jachty je prostor pro skippera, který je přístupný z paluby. Lůžko záchod, umyvadlo, skříňka.
Závěrem
Oceanis 51.1 je velmi povedenou moderní jachtou. Především v námi testované First Line verzi. Za tu je ale třeba připlatit. Olověný kýl s ponorem 280 cm znamená 28 000 EUR navíc. Karbonový stěžeň a sportovní Carbon First Line takeláž je necelých 85 000 EUR plus a k tomu je ještě třeba připočítat navigaci, nadstandardní plachty a další nezbytnosti. Je to hodně, ale výsledkem je jachta, ze které budete nadšeni.
Oceanis 51.1 je povedenou jachtou, se kterou loděnice Beneteau určitě udělá díru do světa.
Parametry
Celková délka | 15,94 m |
Délka trupu | 14,98 m |
Délka na vodorysce | 14,52 m |
Šířka | 4,80 m |
Ponor | 1,85 / 2,30 / 2,80 m |
Výtlak | 13 930 kg |
Balast | 3 604 / 3 396 / 3 198 kg |
Plocha hlavní plachty (Fist Line) | 61,7 m2 |
Plocha geny | 67,0 m2 |
Nádrž na palivo (standard) | 200 l |
Nádrž na vodu (standard) | 440 l |
Výkon motoru (standard) | 80 HP |
Design | Berret Racoupeau Yacht Design |
Cena bez DPH | 274 500 EUR |
Více | www.bemexboot.cz |