Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky
Oceanis 37.1 je posledním modelem v modernizované řadě Oceanis, ve které má nahradit oblíbený model 38.1. Bohužel je také poslední lodí, pod kterou se podepsal nedávno zesnulý výtečný lodní architekt Marc Lombard.
Když už byla zmíněna náhrada za 38.1 nejedná se o nějaký částečný facelift, ale o zcela novou loď, vytvořenou tak, aby odpovídala požadavkům dnešní doby, a která si má udržet popularitu po mnoho dalších let.
Je pokusem o současné uspokojení někdy poněkud rozdílných požadavků zákazníků z privátního sektoru i z charterového průmyslu. Svojí velikostí bojuje o úspěch v zřejmě nejproblematičtějším segmentu. Uchází se totiž o přízeň zákazníků v kategorii, kterou si ještě dost zákazníků může dovolit vlastnit a provozovat, a zároveň má být atraktivní pro zákazníky charterových společností. I když zvláště u těch ve Středomoří může být vnímána jako poměrně malá.
Optimalizace prostoru
Trup má moderní tvar s výrazným outorem prakticky po celé délce a mírně negativním sklonem přídě. Je z monolitického polyesteru, ale paluba je sendvičové konstrukce ze skla a pěny SAERfoam. Standardní ponor je 2,10m s litinovým kýlem o váze 1800kg nebo mělký 1,63m/1970kg. Dobrému ovládání také samozřejmě napomůžou dva kormidelní listy.
Interiér
První provedení je evidentně pro individuální vlastníky s majitelskou kajutou v přídi a záďovou kajutou na levoboku, která svojí šířkou přesahuje osu lodě a umožňuje tak umístění lůžka o rozměrech 2,00 x 1,82m. Její přirozené osvětlení a větrání zajišťují dvě lukny, jedna do kokpitu na boku lavice a jedna ve stropu na konci nástavby. Úložné prostory jsou adekvátní velikosti lodě. Na pravoboku je v tomto provedení skladiště. Příďová kajuta nabízí lůžko o rozměrech 2,07 x 1,60m. K luknám ve stropu se zde ještě připojují dvě poměrně velká okna v trupu.
Varianta tři kajuty jedna koupelna nabízí na zádi dvě symetrické kajuty s lůžky o rozměrech 2,00 x 1.5m. Pod lůžky se nacházejí nádrže, ale jak již bylo zmíněno, úložné prostory jsou zcela adekvátní. Poslední možnost je ještě umístění druhé koupelny do příďové kajuty za dveře na levobok. Potom je lůžko umístěno šikmo na pravoboku a měří 2,10 x 1,38m. Jinak stojná výška se ve většině prostor pohybuje v rozsahu 1,89 – 2,02m. Interiér jako celek působí velmi prostorně, jak díky vlastním rozměrům tak použitím poměrně světlých materiálů. Nic zaobleného v něm nenajdeme, ale to je již mnoho let naprostým standardem. Beneteau zdůrazňuje u tohoto interiéru jednoduchost, snadnou údržbu a v případě nutnosti snadnou výměnu poškozených prvků.
Na palubě
V úplně základní variantě je v nabídce standardní 9/10 stěžeň se dvěma sálingy bez zadního vantu spolu s ráhnem s pevným kikingem a kladkostrojem. Plachty jsou: klasická dakronová cross cut se spírami a plochou 37,00m2 a samoréčkovací dakronová kosatka 23,00m2, obě od Elvströmu. Všechny varianty mají hlavní otěž vedenou přes kladku na lanové koze před hlavní luknou, takže sotva za polovinou délky ráhna, což je pro varianty se slušným oplachtěním poměrně škoda. Lana jsou v základu ovládána pomocí jedné vinšny Harken 35.2 STA umístěné na levé straně nástavby vedle hlavní lukny. Na pravé straně se nachází pouze winchfeeder.
Kokpit je uspořádán zcela klasicky se dvěma podélnými lavicemi (úložný prostor je jenom pod pravoboční) a skládacím stolkem uprostřed. Kormidelní sloupky jsou přímo integrovány do paluby a osazeny standardně poměrně malými koly. Na pravoboku je na boku kokpitu páka plynu. K sezení se při kormidlování nabízejí pouze malá sedátka sklopná z boků kokpitu. Mohou být sklopena pouze do vodorovné polohy, v náklonu mnoho pohodlí nenabídnou. Na zrcadle je sklopné koupací plato s teleskopickým žebříčkem. Těsně před platem se nachází úložný prostor se záchranným ostrůvkem. V rámci deklarovaného boje za udržitelnost se v Beneteau rozhodli používat na lavice, paluby, podlahy apod. iroko místo teaku.
Elektronika
Motorizace
Tuto variantu jsem označil ze zvláštní na základě následující úvahy. Obecně se počítá s tím, že plachetnici stačí výkon 3kW na 1t výtlaku pro bezpečnou plavbu i v poměrně špatných podmínkách. Pokud tedy počítáme s výtlakem naložené lodě s posádkou mezi 7 a 8 tunami, tak i případný maximální výkon nabízeného elektromotoru je nedostačující. Dále se v technické specifikaci baterie uvádí maximální vybíjecí proud 200A. Jestli tedy správně počítám, pro dosažení maximálního výkonu motoru 12kW je potřeba proudu 12 000:48=250A, který je taktéž nedosažitelný. A to ještě připomínám fakt, že při jeho použití by 100% kapacita baterií nestačila ani na hodinu provozu. Takže tato varianta motorizace je vhodná opravdu pouze pro krátké zajíždění a vyjíždění z přístavu.
Jak Oceanis 37.1 obecně zhodnotit? Má, jak jsem již v úvodu uvedl, velmi moderní vzhled. Jako velké plus hodnotím nepřítomnost zadního vantu, umožňující použití squaretop hlavní plachty a obecně usnadňující obraty se spírovými plachtami. Mnozí jistě ocení opravdu značnou rozlehlost (na délku lodě) salonu. Loď je certifikována jako A8/B10/C10.
Jedná se pořád o produkční cruiser určený často do charterových flotil, ale ve spojení s největším nabízeným oplachtěním bych ho úplně nepodceňoval. Jasně že 95m2 genakru nebo 53m2 Code 0 u lodě s lehkým výtlakem téměř sedm tun nenaznačují nějaké zázračné rychlosti. Když se ale podíváme třeba na koeficient délky k výtlaku který je 5,8 nebo koeficient plochy plachet k výtlaku o velikosti 20,1 tak vidíme, že oba sice leží poměrně blízko hranice mezi čistě výtlačnou a výkonnější lodí, ale oba na té správné straně. Myslím že za vhodných podmínek by aspoň poloskluz neměl být úplně nedosažitelnou metou. Budoucnost ukáže, jestli se modelu 37.1 podaří nahradit nesmírně populární 38.1. S jeho téměř 900 vyrobenými kusy to určitě nebude nic lehkého, ale potenciál k tomu evidentně má.
Parametry
Design Marc Lombard a Nauta Design
Loa 11,93m
Lwl 10,83m
Šířka max. 3,92m
Ponor 2,10m standard 1,63m mělký
Výška 16,60m
Výtlak 6 864kg
Palivo 130l
Voda 355l
Motor Yanmar 29,4kW / Torqueedo 12kW
Kategorie A8/B10/C10 osob
Základní cena 181 500 EUR bez DPH
Více zde