Neuvěřitelný závěr
Po 45 000 mílích kolem světa byl závod Volvo Ocean Race rozhodnut 10 mil od cíle. Poslednímíle rozhodly o vítězi celého ročníku. Dění posledních mil se dá přirovnat k hodně drsné skandinávské detektivce.
Ještě 6 hodin před cílem to vypadalo, že vítězství v tomto ročníku bude patřit týmu Brunel, který měl náskok 0,2 míle na španělskou Mapfre. V té době ztrácel poslední z adeptů na celkové vítězství, tým Dongfeng, 40 mil na Brunel a Mapfre. Do cíle zbývalo 50 mil a zdálo se, že ze hry o vítězství je Dongfeng mimo.Detektivka
Jenomže na moři měl vítr slábnout a jachty na západě musely do cíle halzovat. U pobřeží měl vítr vydržet a Dongfeng už do cíle nemusel udělat ani jediný obrat. I když se to na první pohled nezdálo, toto již byla chvíle, kdy bylo jasné, že o vítězi rozhodnou poslední metry a samozřejmě sekundy. Ale vraťme se v čase zpět.
400 mil do cíle
V té chvíli bylo jasné, že západní trasa na tom bude lépe v krátkodobém výhledu. Východní varianta trasy byla riskantní, slibovala dlouho velkou ztrátu a případný zisk v závěru. Odvážné rozhodnutí.
Co hrálo roli
Na rozhodnutí je ale třeba se dívat také jinýma očima. V posledních etapách v přímém souboji na rychlost v bočním a zadobočním větru Dongfeng na své dvě soupeřky ztrácela. Situace byla přitom taková, že pořadí trojice Mapfre, Brunel a Dongfeng v této etapě mělo rozhodnout o celkovém pořadí v závodu. Chvíle vyžadovala odvážné rozhodnutí.
Psychika
Ještě před chvílí se zdálo, že hra je prohraná a u vinšen chyběly síly. Šance na vítězství zburcovala vyčerpaný tým. Do posledních mil je třeba dát vše. Jste-li vzadu, síly doházejí. Jste-li na čele, jste neutavitelní. To je psychika.
Vítr slábne
Rychlost
Co se zdálo před třemi hodinami nemožné, se stává skutkem 10 mil od cíle. Dongfeng jde do vedení. Sázka na odvážnou kartu vyšla. Dongfeng proplouvá cílem první 16 minut před Akzo Nobel a 17 minut před Mapfre. Brunel je čtvrtá dalších 5 minut za Mapfre.
Za Charlesem Caudrelierem a jeho muži zbyly dva smutné týmy. Mapfre vedený Xabi Fernandezem a především Brunel vedený veteránem Bouwe Bekkingem. Ani osm startů nestačilo Bekkingovi k vítězství.
Celkové pořadí závodu najdete zde.