Nešťastný Hamburk
Úvodní den závodu Flying Phantom Extreme Sailing Series se začínalo kvůli odlivu až pozdě odpoledne. Po krátkém odkladu z důvodu bezvětří se nakonec vyplulo. Start úvodní rozjížďky se naší posádce celkem vydařil, ale chyběla akcelerace a tým ztrácel na manévrech. Naši jsou nejtěžší v poli, což je dobré v silném větru, ale znamená to velkou ztrátu v podmínkách, kdy jsou lodě na hranici foilování. A to byl přesně tento případ. Navíc kormidelník týmu zaváhal v poslední sekundě u spodní brány a dopustil se taktické chyby, která v nesmírně vyrovnané flotile znamenala pád až na poslední příčku. Ve druhé rozjížďce se týmu sice nevydařil start, ale za to se postupně propracovával kupředu až na 6. místo. Po prvním dnu to tedy bylo slibné 9. místo.
Druhý den se opět závodilo téměř až večer. Vítr zesílil v poryvech až na 18 uzlů a jela se jedna rozjížďka za druhou. Celkem se jich do tmy odjelo šest. Náš tým zahájil slibným 8. místem, ale pak se nedařilo. Nevycházely starty, manévry a tým často prohrával doslova na cílové čáře. Následovaly tři dojezdy na 11. místě. Pak drobné zlepšení s dojezdy na 10. resp. 9. místě. I tak to znamenalo po druhém dnu propad na 11. místo.
V sobotu, tedy třetí den závodu, se týmy hned brzo ráno přesunuly o několik mil na okruh před přístavem Wedel. Tam foukal spíše slabší vítr a byl velmi silný proud. Navíc celý den pršelo a hodně se ochladilo. Našim se dařilo, ale rozjížďky se tentokrát nezapočítávaly. Je pravda, že okruh nebyl vždy zcela regulérní. Přicházel odliv a návrat do Mühlenbergu. Na tuto plavbu s genakry na vysokých foilech přivítali závodníci na palubách svých létajících katamaránů mladé závodníky lodní třídy Optimist. Pro tyto jachtařské naděje to byl obrovský zážitek.
Závod pokračoval opět s přílivem až po 18 hodině. Kosatník posádky Milan Harmáček se už odpoledne necítil dobře, ale těsně před plánovaným vyplutím začal zvracet. Z čela se mu řinul pot, necítil ruku a nebyl schopen udělat ani pár kroků. Nakonec zabraly léky. Jak to přišlo, tak to odešlo, ale naděje na lepší umístění byly pryč. Posádky odjely dalších 6 rozjížděk a MASTERLAN byl ze hry.
Poslední čtvrtý den závodu se vyplouvalo už v 8 hodin ráno. Foukal opět slabší vítr na hranici foilování a v průběhu rozjížděk se měnil směr proudu. Bylo nutné dobře kalkulovat jeho vliv a průběžně měnit taktiku. V první rozjížďce dojel náš tým na 8. místě, pak na 11. a ve dvojnásobně bodované finálové rozjížďce na 10. místě. Přitom si MASTERLAN počínal vždy alespoň půl rozjížďky poměrně dobře, ale vždy umístění ztratil. Nakonec to znamenalo celkové 11. místo a tutéž příčku i v průběžném hodnocení celkové série. Zvítězil RED BULL Sailing Team z Nového Zélandu, před Culture Foil a ZEPHYR by Idreva z Francie.
“K tomu není moc co říct. Snaha byla velká, ale zdraví máme jen jedno. Když selže, tak se nedá nic dělat. Milan si obnovil zranění z Madeiry, ale byl to schopen zvládnout, ale v tom stavu do kterého se dostal se nadalo dělat nic. Snad se nám vydaří poslední závod letošní série v Cardiffu. Je to skvělé místo pro jachting i pro diváky. Bude to obrovská show a očekává se návštěvnost až 100 tis. lidí. Čeká nás možná nejsledovanější závod v historii jachtingu,” řekl kormidelník David Křížek.