Největším nepřítelem přístavních manévrů je…
V březnu a dubnu nám prošlo rukama na kurzech přístavních manévrů v Zadaru a Biogradu 140 účastníků. Mnohokrát jsme se společně s ostatními instruktory zamýšleli nad tím, co je největším nepřítelem dobře zvládnutého zajetí do přístavu.
Jednou z příčin je absence citu pro loď. S tím je možné jen těžko něco dělat, na vině je malá vyježděnost.
Dále je to neznalost chování jachty, neporozumění logice jejího pohybu. Nejsme-li vyježdění, abychom věděli intuitivně, co jachta udělá když, musíme vše chápat z teoretické stránky. Když udělám toto, reakce jachty bude taková a já tedy musím zamýšlené pozměnit, abych anticipoval následné chování jachty. Ano, nedostatek praxe znamená, že musím znát teorii. Proto se na kurzech, a to i těch jednodenních pražských, snažíme logiku pohybu lodě vysvětlit.
Pak je tu ještě třetí příčina, která z části souvisí s absencí praxe, ale částečně je ovlivnitelná. Je to panika, největší nepřítel. Vždy na začátku každého kurzu je znát panika, která se projevuje necitlivým zacházením s kormidlem a plynem, špatným zkratkovitým rozhodováním.
Již během druhého dne kurzu bývá znát ústup paniky, třetí den účastníci školení bez potíží zajíždějí na decimetry k ostatním lodím a dokáží citlivě brzdit.
Není to ale jen praxe, které vytěsňuje paniku z hlav a rukou jachtařů. Již správné usazení se za kormidlem vede k tomu, že kormidelník má přehled o situaci a může zároveň ovládat plyn i kormidlo. Složité pohledy přes rameno, hledání plynové páky, to neprospívá klidu.
Také je důležité se na manévr pečlivě předem připravit. To znamená, projít si celý manévr před jeho začátkem detailně v hlavě. Od otočení se na zpětný chod, až po vyvázání posledního lana. Díky tomu jsme schopni rychleji reagovat, vyvarovat se chyb a vědět, co přijde dále. Taková jistota pomáhá a vytěsňuje paniku na vedlejší kolej.
Přiškrťte paniku u sebe a vše bude snazší. Potvrdí vám to i účastníci našich kurzů. Během kurzů i za náročných situací působí instruktoři klidně a stejný vliv mají i na účastníky kurzu. Na lodi se nekřičí, vše se dělá s rozmyslem za použití správných technik. Žádné odstrkávání od mola, žádné divoké skoky na břeh, žádné přetahování se s lany. Když zkrotíte paniku, zjistíte, že máte na vše dostatek času a vše vám půjde mnohem lépe.
Možná vám pomůže i to, že si uvědomíte, že každý má občas slabou chvilku. I ten nejlepší. Pak stačí zachovat klid, zastavit loď a je-li to nutné, počkat na pomoc. Hlavně nezmatkovat tak, jako to vidíte na přiloženém videu.