Nejlepší bluewater jachty
Anglický časopis Yachting World vybral 43 nejlepších jachet pro bluewater jachting. My se v prvním dílu podíváme na ty, které byly vybrány kvůli komfortu, který poskytují.
Majitelé jachet Amel na ně nedají dopustit. Stále jde o oplachtění typu ketch, jako u starších Super Maramu. Jachty Amel mají svá specifika. Oblíbený je zejména výborně krytý kokpit. Ze strany bezpečnosti to je kormidlo na skegu a vodotěsné přepážky.
Holandská loděnice jachtu představila v roce 2003 a stále ji vyrábí. Centrální kokpit, vyvážené kormidlo, velké kormidelní kolo, elektrické vinšny, rolovací plachty a především jachta navržená pro dva jachtaře, kteří na ní dokážou bez dramat odhalzovat i se spinakerem.
Jachty této švédské značky zná snad každý. Jde o festovně vyrobené jachty, které se výborně chovají a jsou mimořádně kvalitní. Jachta byla modernizována v roce 2014 (proto Mk II). Jde sice o turistickou jachtu, ale není problém s ní bez velkého úsilí dosahovat dvěstěmílových kroků za den.
Centrální kokpit s deck salonem je oblíbená kombinace na dlouhé plavby. Discovery 55 je sice již téměř 20 let starý model, ale právě to dovoluje říci, že prošel zkouškou časem. Je to dobře vyvážená jachta se samopřehazovcí kosatkou, která umožňuje při réčku jen otočit kormidlem.
Klasická jachta klasicky vyrobená. Masivní laminátový trup s kýlem, který je jeho součástí. Balast je uvnitř kýlu, a jsou tak eliminovány problémy s kýlovými šrouby. Kormidlo je umístěné na pevném skegu. Je to klasicky elegantní jachta vyrobená mimořádně bytelně. Jachta, která se o své pasažéry postará.
Další uvedenou jachtou je Oyster 575. Patří spíše do větší kategorie než lodě ostatní. Díky charakteristickým liniím je snadno rozeznatelná. V podpalubí nabízí maximální pohodlí a kvalitu zpracování. Jde ale spíše o jachtu, na které je již přítomná profesionální posádka.
Zvenčí to není nijak hezká jachta. Sestupte ale dovnitř a uvidíte ukázku toho nejlepšího v lodním stavitelství. Je to vynikající jachta pro dva na dlouhé plavby, která je vyrobena v anglické kvalitě. Loděnici Gunfleet zakládal zakladatel loděnice Oyster Richard Matthews.
Jachta byla představena teprve loni. Vrací se ke kořenům stavby laminátových jachet. To znamená kýl, který je součástí trupu jachty a kormidlo na skegu. Již toto samo stačí k tomu, aby bylo jasné, že jde o bytelnou a bezpečnou jachtu zrozenou pro cruising.
Jako jediná z lodí, o kterých zde mluvíme, má vedle výborných vlastností na cruising i velmi dobré parametry pro racing. Spíše než na pořádnou plavbu kolem světa to u ní vypadá na letní Středomoří, ale není tomu tak. Uvnitř pohodlný a velmi dobře zpracovaný interiér.
Dnnes už klasická jachta z posledních dekád minulého století. Pohodlná za plavby a postavená s bytelností, která byla britské loděnici vlastní. Nečekejte nic extravagantního, toto je naprostá klasika, která vás doveze kamkoli, a přitom z vás nevytřese duši.
Další klasikou z dnešního pohledu je americká Cal 40. Jachta spatřila světlo světa v roce 1963 a v následujících letech si vedla velmi dobře v mnoha regatách. Dokonce dokázala třikrát za sebou vyhrát závod Transpac. Dnes už samozřejmě sportovní jachty vypadají jinak…
Výhodou jachet Hylas jsou proti dobře znějícím jménům je jejich ceny. Jde o jachty vyráběné na Taiwanu. Hylas 46 nabízí prostorný interiér vhodný pro dlouhé plavby. Patří mezi jachty středního výtlaku, které jsou svojí velikostí ideální pro pár nebo rodinu.
Méně známá švédská značka, která však vyrábí jachty, které vás přežijí. Nečekejte extravaganci, vše jen prověřená řešení. Rovná střecha nástavby, oblouk nad kokpitem a pevný kšilt sprayhoodu, to jsou charakteristické prvky jachty, kterou by na cruising chtěl každý.