Nákladní plachetnice na Severním moři
Finská firma Norsepower, která se zabývá větrným pohonem u komerčních plavidel, vybaví letos na podzim nákladní RO-RO loď SC Connector dvojicí speciálních Rotor Sail, které jsou modernizovanou verzí Flettnerova rotoru. Točící se svislý válec vyvolává vztlak a táhne loď vpřed.
Zájem o tento druh pohonu se však vytratil a znovu se objevil až v novém tisíciletí v souvislosti s rostoucími cenami paliva a uvědomění si ekologických škod, které lodní doprava způsobuje.
Firma Norsepower vybaví dvojicí moderních rotorů loď Ro-Ro SC Connector o výtlaku 12 200 tun. 35 metrů vysoké rotory o průměru 5 metrů budou sklopné a umožní tak proplouvání pod mosty a elektrickým vedením. Podle výpočtů Norsepower by rotory na lodi měly znamenat 25% úspory v emisích a ve spotřebě paliva.