Na tjalku po fríských mořích
Za článek o Frísku, Waddenzee, historii a současnosti tjalků a samozřejmě o tom, jaké to je, plout na tjalku děkujeme Vítu Kloučkovi.
„Oukej, rrrej!“, volá kapitán Koos se svým ryčným fríským „r“ a roztočí kormidlo. Ráhno se začne přetáčet od levoboku ke středu lodi a plachta, uvolněná ze sevření větru, se třepotá jako obří prostěradlo na prádelní šňůře. Loď prudce mění směr a z náklonu na levobok se stěžeň postupně vrací do svislé polohy. Námořníci u stěžně kvapně upínají stěh na levoboku a uvolňují ten na pravoboku. Ráhno se překlopí na pravobok, do plachty se plnou silou opře vítr a loď se prudce nakloní na pravobok.
„Now!“, to je pokyn pro mě. Jsem s kapitánem na zádi a rychle roztáčím vrátek vlevo od kormidla. Ocelové lanko začíná pomalu zvedat leeboard na levoboku, tunovou dřevěnou ploutev, tak charakteristickou pro staré holandské nákladní lodě s plochým dnem. Právě jsme provedli obrat na sto let staré, šestadvacet metrů dlouhé plachetnici na holandském moři Waddenzee.
Plujeme na tjalku se jménem Spes Mea. Název tjalk se začíná používat již v sedmnáctém století. V té době to jsou dřevěné lodě s plochým dnem pro plavbu v mělkých vnitrozemských a pobřežních vodách, jedním sklopným stěžněm, aby mohly vplouvat i do měst a podplouvat mosty, obdélníkovým tvarem trupu, aby pojaly více nákladu. Místo kýlu jsou z obou stran osazeny leeboardy, velkými ploutvemi kapkovitého tvaru, které zabraňují snosu při bočním větru, a po celé výšce zádi mají zavěšený masivní a vysoký list kormidla. Ve druhé půlce devatenáctého století, s rozvojem ocelářství a jiných průmyslných odvětví, zůstává tjalk praktickou nákladní lodí. Začínají se však stavět tjalky s ocelovými trupy. Po druhé světové válce jsou již tjalky pro námořní přepravu zastaralé a malé. Mnozí jejich majitelé jim odstraní plachtoví a osadí je naftovým motorem. Jejich působištěm se stanou pouze vnitrozemské vody, holandské řeky, jezera a kanály. Když ve druhé půlce dvacátého století nemohou staré lodě konkurovat těm novým, výkonnějším a větším ani na sladkých vodách, mnohé tjalky se stanou hausbóty svých stárnoucích majitelů, jiné skončí zapomenuté podél nizozemských břehů či v zapadlých koutech velkých průmyslových přístavů. Ty nejméně šťastné jsou rozřezány do šrotu. S popularizací rekreačních plaveb v devadesátých letech však přichází renesance starých lodí. Mnoho tjalků je zachráněno, jejich nákladní prostor je přestavěn na kajuty a tyto majestátní plachetnice opět vyplouvají v plné kráse brázdit holandské vody.
Má naděje
Procházka po mořském dně
Jedná se o velmi mělkou oblast, kde se odliv projevuje odhalením rozlehlých ploch písečného dna. To dalo vzniknout unikátnímu ekosystému, díky němuž bylo Waddenzee v roce 2009 zapsáno na seznam přírodního dědictví UNESCO. Hojný výskyt různých druhů měkkýšů, korýšů a červa pískovníka rybářského dává dostatek potravy rybám, vodnímu ptactvu (na ostrůvku De Griend se nachází největší kolonie terejů v Západní Evropě), ale i velkým savcům, jako jsou tuleni a někteří kytovci, především kulohlavci.
Lodě, jejich lidé, země a její vody
Na Koosovi je vidět, že se s kormidlem v ruce narodil. Je mu jen 26 let, ale jeho pevné vedení lodi prozrazuje, že přesně ví, jak se šestadvacetimetrový tjalk zachová v každé následující chvilce: teď, když je odliv a my plujeme po proudu, nebo za dvě vteřiny, kdy do hlavní plachty udeří náraz větru a pokusí se naši loď s plochým dnem, jako by to byla vana, hodit bokem na hráz vyznačující začátek plavební dráhy z Harlingenu na ostrovy Terschelling a Vlieland. Přesně ví, jak hluboko má v každé situaci být spuštěn boční kýl. To poznám, když na mě křikne, abych jej povytáhl asi pět vteřin předtím, než uslyším, jak ploutev drhne o mělké dno.
Není se čemu divit. Tak jako u nás umí většina dětí od malička jezdit na kole a lyžovat, v Nizozemsku umí děti jezdit na kole a kormidlovat. Celá země je dokonale protkaná rameny řek, jezery a uměle vytvořenými kanály, které byly po staletí hlavními dopravními cestami. Do každé vesnice vede alespoň malý kanál pro čluny či pramice. Každé městečko, i ve vnitrozemí, má obvykle svůj přístav, alespoň pro malé lodě.
Samotných tjalků je nespočet druhů. Tjalky pro použití ve vnitřních vodách nemusí mít vysoké borty, neboť jim nehrozí velké vlny. Naproti tomu zeetjalky, ty námořní, mají zvýšenou příď a masivnější konstrukci trupu. Mezi tjalky bývají těmi nejdelšími. Námořní tjalk se také nazývá Groninger Tjalk, podle provincie, kde se vyráběl.
Spes Mea je groningenský zeetjalk. Dnes patří Klaasi Boschovi, který pracuje jako kapitán na trajektu a zároveň je známý harlingenský bluesman. Loď koupil v roce 1998. Ač by Klaas nejraději trávil svůj čas za kormidlem své sto let staré „naděje“, musí také pracovat. Proto si na charterové plavby najímá kapitána Koose a kapitánova pomocníka, kterému říkají „mate“. Na naší plavbě byl matem Rens, mladý kluk z Groningenu. Právě dostudoval mezinárodní komunikaci a předtím, než se vrhne na trh práce, sežene si dobře placený džob a založí rodinu, rozhodl se ještě chvíli se bavit dřinou na palubě staré plachetnice. Rens měl na starosti naučit nás, jak zacházet s lany, plachtami a leeboardy, asistovat při přistávacích manévrech a starat se o vyvázání či odvázaní lodi, natažení a stažení kabelu na elektřinu, ale také předávat nám neustále svou veselou a bezstarostnou náladu. Byl to vysoký chlapík zavalitější postavy s neoholenou kulatou tváří a na hlavě mu neustále seděla námořnická hučka. Když naše česká posádka ze Sailing Clubu večer seděla v podpalubí, hráli jsme na kytary a zpívali, přišel Rens a vesele zvolal: „Hey, sing something in English, so that I can sing too!“ Sedl si s námi, dal si rum a večer se protáhl do rána.
Sepětí Holanďanů s vodou může člověk tušit z mapy, z vyprávění nebo z knížek. Já však, abych jej pochopil, potřeboval jsem tjalk se slovem naděje v názvu. Ukázal mi přílivové moře tak bohaté na vodní život, ostrovy porostlé rakytníkem, brusinkami a houbami, kolonie terejů a tuleňů na písečných lavicích, desítky kilometrů dlouhé hráze chránící přístavní městečka na březích bývalého moře, dnes sladkovodního jezera, a především lidi, kteří jsou pro svou tisíciletou zkušenost s vodou jedineční.