Zajímavosti

Na prodej

Jmenuje se Shenandoah of Sark a na vodu byla spuštěna již v roce 1902. Dnes se prodává nejen překrásná jachta, ale i součást světové historie jachtingu.

Postavena byla pro newyorského bankéře Charlese Fahnestocka v loděnici Townsend & Downey podle plánů Theodora Ferrise. Je to jediná loď tohoto designéra, která stále pluje. Na svém kontě přitom měl krásných lodí celou řadu. Například sesterskou jachtu Meteor III, která patřila německému císaři Vilému II.

V roce 1905 se vydala do Středozemního moře, kde strávila dalších 7 let s původním majitelem. V roce 2013 již s novým jménem kotvila v Hamburku vedle Meteor III. Novým vlastníkem byl německý aristokrat Walter von Bruining. Na léto s jachtou vyrážel na jih Anglie. Tam také uvízla během první války. Po ní už v Anglii zůstala. Samozřejmě v rukou nového majitele.

Doba velkých činů

Následovaly další výměny majitelů. Jedním z nich byl italský princ Ludovico Potenziani, dalším dánský sochař Viggo Jarl. Ten se do jachty zamiloval během pár minut od chvíle, kdy vstoupil na palubu a ihned ji koupil od italského prince. Byla to doba, která milovala velké činy.

První plavba kolem světa

Jarl se zasloužil velkou měrou o to, že je jachta stále na vodě. Investoval do ní mnoho peněz, nechal instalovat dieselový motor a rozvody elektřiny. Absolvoval s ní mnoho neuvěřitelných plaveb. Projel celé Středomoří, Rudé moře, byl v Karibiku, v Kolumbii, v jižní Americe. Dokonce plul 500 mil proti proudu Amazonky. Na svou dobu neuvěřitelná dobrodružství. 

 

Schovat před Goeringem

Před nástupem fašismu se rozhodl jachtu schovat daleko na severu ve Skandinávii. Bál se zájmu Hermanna Goeringa, proto poručil demontovat motor a stěžně. Nechal ji znehodnotit, aby přežila válku.
Povedlo se a po válce se jachta vydala na jedenáctiměsiční výpravu do Afriky na řeky Kongo a Niger. 

Pašerácká léta

V letech následujících jachta hostila evropskou smetánku, včetně královských rodin. Skvělá léta však byla u konce. Majetek Viggo Jarla se rozplýval, a nakonec musel jachtu prodat. Přišla léta, kdy se majitelé měnili jak na běžícím pásu a jachta sloužila k pašování drog a zbraní v Karibiku a Americe. Temná léta, o kterých není mnoho zpráv. 

Nezaplacené daně

V roce 1962 byla jachta v Cannes zabavena francouzskými úřady kvůli dluhům na daních jednoho z pochybných majitelů. Dalších 10 let loď nevyplula a zvolna se rozpadala. 

Díky propiskám a zapalovačům...


Záchrana přišla od barona Marcela Biche. Zbohatnul na kuličkových perech Bic a zapalovačích na jedno použití. Po dvou letech jednání se mu podařilo loď od francouzského státu koupit.

Následovala kompletní rekonstrukce jachty podle původních plánů. Jachta byla zachráněna a po letech znovu v podobě, jakou měla na začátku dvacátého století. Navíc s původním jménem. 

Módní časopisy

Následovala plavba do Newportu v USA na Americký pohár a později do Thajska, kde byla jachta charterována. Na jachta natáčel svůj klip Rod Stewart, byly zde foceny snímky pro časopis Vogue. A další změna majitele. Tentokrát to byl Philip Bommer, sběratel veteránů a impresionistů, který se do jachty zamiloval ve 13 letech. Získal ji o 20 let později.

Do šrotu...

V roce 1993 s dalším majitelem Shenandoah odplula na Nový Zéland. Plavba se jí málem stala osudnou. Do cíle doplula jen se štěstím. Do lodě silně zatékalo a byla na potopení. Zdálo se, že je neopravitelná a padlo rozhodnutí, ji zlikvidovat. Naštěstí hlavy vychladly a od destrukce se upustilo.
Kompletní zrestaurování jachty trvalo léta a výsledek se povedl. V roce 2000 je jachta při Americkém poháru znovu na Novém Zélandu. O rok později se již ukazuje v britském Cowes. 

Do všech koutů světa

Zatím poslední majitel jachty je z Itálie. Spolu s ním si Shenandoah zopakovala plavby po všech oceánech, od severu k jihu navštívila všechny myslitelné kouty planety.

Při posledním restaurování bylo na jachtěě odvedeno 65 000 člověkohodin.

Cena 55 metrů dlouhé lodi je 15 000 000 EUR.

Více informací najdete zde.