Na ostří nože
Trimarany Maxi Edmond de Rothschild a SVR Lazartigue naskočily na expresní vlak k mysu Dobré naděje. Letí na východ 36 uzly. Thomas Coville tento vlak dobíhá a jeho rychlost šplhá na 40 uzlů.
Na čele Arkea Ultim Challenge pluje Charles Caudrelier, Tom Laperche se propadl na druhé místo, když si odhalzoval pro lepší úhel větru na jih. Vedoucí jachty plují ve frontě, která je rychlíkem na východ. Je třeba držet rychlost a zůstat před frontou. Kdo vydrží před frontou, ujede soupeřům. U vedoucí dvojice se zdá, že se jí to podaří, je na správném místě vůči frontě a má na to rychlost.
Otázka je, jak na tom bude Thomas Coville, který je na třetím místě. Na Caudreliera ztrácí 390 mil, na Laperche 320. V současné chvíli je nejrychlejší z celého startovního pole. Šlape na plyn a tracking ukazuje 38 uzlů rychlosti. To znamená, že okamžité špičky jsou jistě přes 40, možná kolem 45 uzlů.
Coville si uvědomuje, že se musí udržet ve frontě. Dobíhá vlak, proto mu nezbývá než sprintovat. Otázkou je, jestli to bude na frontu stačit. Kromě ztráty pluje blíže ke středu výše než soupeři. Jeho pozice není tak ideální, jako u vedoucí dvojice. Potřeboval by odhalzovat jako Laperche, ale v tom případě by mu vlak ujel, dostal by se za frontu.
Pohledem laika, bez polárních diagramů a navigačních programů, se zdá, že Coville udrží krok s frontou do zítřka. Vedoucí dvojice by se mohla svézt na jejích křídlech nejméně k mysu Dobré naděje a dál do Indického oceánu.
Uvidíme, příští 3 dny budou velmi zajímavé. Také proto, že jižně od Afriky se trimarany dostanou do oblasti kdo končí svoji pouť teplý mořský proud Agulhas. To je místo, kde v posledních letech skončily mnohé rekordní pokusy kolem světa, případně nejedna jachta účastnící se Vendée Globe. Je to dáno jednak nečistotami, které proud s sebou nese od břehů Afriky, dále to může být tím, že je oblast plná krilu a tedy i velryb. Kolize s kmenem stromu afrického v rychlosti 38 uzlů obvykle připraví závodící trimaran o jeden život. A v této hře má každý životů...