Technika plavby

Na mooring je dost času

Stále se najde dost skipperů, které v přístavech nezajímá nic jiného, než mooring. Přitom jsou to oni, kteří mají loď v ruce a mooring mohou nechat až na konec. 

Nervózní zacouvání k molu, křik, zmatek na palubě a vystresovaný háčkař, kterému bylo sděleno, že jen na něm záleží bezpečnost lodi. 

Loď je u mola, skipper pro jistotu ihned vypíná motor!!! a háčkař letí s mooringem na příď. Háček odhozený ve spěchu padá do moře, háčkař snažící se o maximální rychlost nejméně jednou uklouzne na palubě a skipper stojící za kormidlem křičí a nadává.
Ještě jste to neviděli? Myslím, že už ano. není to nic vzácného. 

Ačkoli se nadávky od kormidla snášejí vlevo i vpravo, nejvíce chybujícím je právě ten, který za kormidlem stojí. On musí být schopen loď ustálit u mola tak, aby na mooring bylo dost času. A rozhodně nemá vypínat motor do té doby, než je loď uvázaná.

Pojďme se podívat na správný postup


Předpokládejme, že fouká boční vítr. Couváme k molu. Na zádi máme připravená obě záďová lana (tedy protažená od vazáku pod zadním košem na záď tak, aby šla ihned hodit). Nás v první chvíli bude zajímat jen lano na návětrném boku. Pomocník s háčkem na mooring může být připraven, ale není to nezbytné. 

Ve chvíli, kdy kormidelník brzdí předním chodem u mola, již má kormidlo otočené proti větru. Proud vody od lodního šroubu poslaný při předním chodu na kormidlo podrží příď několik sekund proti větru.

 
Na molu pevně vyvazujeme návětrné lano (TO JE V TÉTO CHVÍLI JEDINÉ DŮLEŽITÉ, O TOTO LANO SE BUDE LOĎ OPÍRAT). Kormidelním má kormidlo stočené proti větru, zařadí přední chod a návětrné lano plynule napne. Jakmile je lano napnuté, přidává kontinuálně plyn až do té doby, než je jachta stabilizovaná kolmo k molu. Až do té chvíle, než má příď tendenci se stáčet proti větru. Množství plynu je dáno silou větru. Důležité je, se v té chvíli nebát přidat plyn. 

Když je loď stabilizovaná, nastává teprve čas na vyvázání mooringu. To je možné udělat beze spěchu a bez hysterie. Elegantně, v klidu.
Na celý manévr může šikovnější kormidelník stačit sám. Sám si hodí lano a sám po stabilizaci lodi uváže mooring. Vše si nejprve vyzkoušejte ve slabším větru, ze silného větru to již chce jistotu a razantnost.

Manévr lze použít i na lodích, které mají dva listy kormidel. U nich sice proud vody od lodního šroubu prochází mezi kormidly, ale jde o široké jachty a prop wash nahradí páka mezi bodem otáčení (vazák, na kterém je uvázáno návětrné lano) a polohou lodního šroubu. Manévr ale nemá takovou sílu, jako na jachtách s jedním kormidlem. 

Toto všechno a mnohem více vás naučíme v praxi...