Technika plavby

Mohu-li, couvám

Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.

Couvání bokem k molu je tím výhodnější, čím je vaše posádka méně zkušená, méně zdatná, nebo méně početná. Vlastně na to nikoho nepotřebujete, v klidu si zajedete sami.

Dva týdny jsme pluli po Chorvatsku, dva týdny jsme měli možnost stát bokem k molu. Každý den jsme museli přemýšlet, co bude výhodnější. Mám přijet na přední chod, nebo na zpátečku?

Nakonec vždy zvítězila zpátečka. Protože vždy bylo možné zajíždět proti větru.

Couváte-li bokem k molu proti větru, máte téměř nekonečně času na vyvázání lan. Proto vše zvládnete sami. Protože vám vítr příď přirazí k molu sám. I kdybyste nic neudělali.

Zacouváte bokem k molu. Poslední 1 – 1,5 m bokem k molu vás posune při správné poloze kormidla při brzdění (jachta s jedním listem kormidla) prop wash. Posun bokem je pomalý, proto máte možnost dojít k lanu (stojíte-li opačným bokem, než kde máte řadící páku), hodit lano na pachole a vyvázat. A to je vlastně konec, pokud jste skutečně zajížděli proti větru. Záď je vyvázaná a příď vítr posouvá k molu.

Vy se ale jen na vítr nespoléháte. Na motoru zařadíte přední chod a kormidlo stočíte k molu. Jachta tak stojí stabilně u mola a vy můžete dojít na příď uvázat si příďové lano. Dokážete to sami, bez asistence. A pokud asistenci máte, může to udělat za vás.

Zajíždíte-li bokem na přední chod, musíte mít lepší odhad a s lany musíte pracovat rychleji. Protože jinak vám vítr odnese příď. A to si nepřejete.

Nejde přitom jen o moji zkušenost. Stejnou volbu preferují instruktoři našich kurzů a mnozí žáci. Připadá jim to snazší.

Tak na tom asi něco bude.

Samozřejmě v případě, že umíte couvat s jistotou.