Mazury
Budík zvoní ve 4 hodiny, auto je naložené už od včerejška. Jen udělat kafe do termosky, nezapomenout svačiny, doklady, peníze. Můžeme vyrazit na 740 km dlouhou cestu. Máme štěstí, bydlíme nedaleko polských hranic. Za 40 minut překračujeme hranici Starostín – Golińsk. Míříme na Mazury.
Když už se člověk dostane na dálnici A4, prostě frčí, a tak jsme v 5:50 ve Wroclawi. Poláci jsou ve výstavbě dálnic hodně napřed, což je vidět nejvíce na severu, kdy v úseku Waršawa – Bialystok každý rok přibyly desítky kilometrů dálnice a dnes už je kompletně hotová. Uvidíme, kam dál se stavbaři posunou. Mohli by, protože od města Ostrów Mazowiecka už pokračují jen okresky a někdy šoféra navigace vede vyloženě kančími stezkami, které jsou hodně rozbité, úzké, ale frekventované a jezdí po nich i auta s přívěsy a karavany, autobusy i kamiony.
Posledních 170 km je nejvýživnějších. Ale zase je na co se dívat, zvláštní zemědělská pustina (lány obilí, kukuřice, soji, zeleniny), sem tam protkaná vesnicemi se svéráznou architekturou a všude čápi. Snad na každém telegrafním sloupu je hnízdo.
Posádku Carrary tvoří manželé Jarda a Ali a Burztyn jsme obsadili 4: kapitán Pavel, s posádkou děda Karel, Kája (manželka) a Pája (syn).
Z aut jsme vše nanosili na lodě a úplně vyčerpaní si skočili na tečené pivo a pozdní oběd do hospůdky. Jídlo nás v Polsku nikdy nezklamalo. My, holky, navíc oceňujeme zelné saláty různých variací (surówky), které velmi často tvoří přílohu.
S plnými břichy v pět odpoledne vyplouváme přes jezero Boczne na velké jezero Negocin, kde se osvěžíme koupelí. Jachtíme jen trošku, protože skoro nefouká. Kotviště u břehu v rákosí je volné, na noc kotvíme tam. Vybíráme si divoká kotviště, do marín v podstatě nezajíždíme. Letos jsme si s sebou navíc vzali fotovoltaické panely, s kabely a měničem, které chlapi zapojili do systému a tak jsme lodní akumulátory udržovali pod stálým napětím ;-). Na ledničku, čerpadla vody a světla jsme měli stále dost energie a nemuseli jsme zajíždět do maríny a nabíjet akumulátory ze sítě. Potřeba elektrické energie tedy byla vyřešena, jediné, s čím se šetřit musí je voda. Lodě jsou vybaveny kanystry 2 x 20 l, ze kterých malá čerpadla pumpují vodu do umývadla a do dřezu. Vodu na pití kupujeme jak v 1,5 l petlahvích, tak v 5 l lahvích s madly, které potom plníme v maríně nebo u městského mola, a lodní kanystry tak průběžně doplňujeme.
Výbavou je i chemické WC. Letos jsme určili, že ten, kdo je první použije, zaplatí lahví rumu. Lodní WC je opravdu až poslední štace. Na Mazurách se chodí s lopatkou do lesa a čůrá se z paluby, což mají kluci jednodušší.
Letos jsme se rozhodli, že prozkoumáme jižní část jezer. Motivací byla samozřejmě i návštěva plovoucí smažalny ryb. Ta je zakotvena uprostřed jezera Szymon hned vedle plavební dráhy. Obsluha Vás navede, ke které části plovoucí restaurace přistát. Plachetnice přiráží špicí, motoráky potom zádí. Lano nepotřebujete, úvazky na karabinách mají svoje, jen je třeba loď řádně ofendrovat. Přes špičku lodi pohodlně vystoupíte na ochoz pontonu a můžete si vybírat, jakou rybu si dáte. Standardně nabízí 4 druhy: okouna (okón), síha (sielawa), mníka (mietus) a štika (szcupak); letos 16 zlotych za 100 g. Ryby a filety mají chlazené a při výběru Vám ji ukáží a dají vybrat, jestli chcete větší nebo menší. K tomu si můžete dát hranolky (fritky) a salát (suróvka). Po objednávce u pultu dostanete číslo a jdete usadit ke stolu. Když je jídlo hotové, obsluha křičí číslo a vy se hlásíte, že je to právě vaše číslo. A pak přijde nebe v hubě. Poláci ryby prostě umí. Jsou jen nasolené a osmažené v těstíčku, ale tak úžasně šťavnaté, že si člověk opravu pochutná. I po jídle máte stále u sebe kartičku s číslem, se kterým potom jdete platit. S odplutím opět pomůže ochotná obsluha a vy se můžete těšit, že okolo smažalny poplujete i ke konci týdne zpět J.
Jednotlivá jezera jsou spojena kanály, do kterých se vplouvá se sklopeným stěžněm. Všechny plachetnice, které na Mazurách půjčují jsou k tomu uzpůsobeny a vybaveny systémem tzv. „mrtvého muže“, který časté sklápění stěžně velmi zjednodušuje. Některé kanály jsou dlouhé i přes kilometr a přejezd z Negocinu na jezero Talty obnáší průjezd třemi. Ty jsou průběžně obnovovány (bagrováním dna a zpevňováním břehů), letos si stavbaři vzali do parády kanály Mioduňski a Talcki. Zase bylo na co se dívat. Technika, pontony, potápěči… A kormidelník musel být stále ve střehu, aby se vyhýbal překážkám, které zužovaly profil kanálu. Někdy to bylo opravdu těsné, zvlášť když v protisměru proplouvaly výletní parníky nebo nějaký neukázněný pošuk na motoráku či vodním skútru. Možná i proto se na jezerech i v kanálech pohybovalo větší množství policejních člunů, které stíhaly blbečky, co si mysleli, že jsou jezera jen pro ně a dělali velké vlny, což je právě v kanále dost nepříjemné.
Mazury jsou úžasné v tom, že když nejste úplně tupí, nemůže se stát nic horšího, než se skončíte na mělčině nebo v rákosí. Možná loď opřete o kmen stromu, ale žádné útesy, skaliska, kameny, o které byste trup prorazili, tu nejsou.
Další den jsme brázdili jezero Talty, foukalo příznivě k návštěvě města Ryn. Cestou zpět na jih jsme objevili krásnou zátoku, kde jsme zakotvili a nafoukli paddleboardy. Na klidné hladině se báječně pádlovalo. Klid však byl do té doby, když opodál zakotvila loď s družnou polskou posádkou, se kterou jsme probrali evropskou politickou, fotbalovou i covidovou situaci a v rámci posílení imunity vypili láhev rumu. Pánové byli rybáři, takže nám druhý den ráno přinesli lavor kuchaných malých rybiček, převážně bělic. Zkoušeli jsme je grilovat, ale potom jsme dali na radu zkušených a smažili je na oleji do křupava.
Z Mikolajek vyplouvají výletní lodě různých tvarů a podob. Jsou domovským přístavem repliky plnoplachetníku Chopin. Ve městě také najdete obchody s jachtařskými potřebami, onehdy, když se nám rozpadl impeler z chladicí části motoru, bez problémů jsme jej sehnali, motor opravili a pluli dál. Nečekali jsme až přijede servis a závadu opraví, charter nám však vše proplatil. Služby obecně v Polsku fungují bez potíží. Poláci mají silného obchodního ducha a chtějí, aby se k nim lidé vraceli. Proto jsou velmi ochotní a úslužní. Na severu Polska ale moc nepochodíte se češtinou. Pokud neumíte alespoň trochu polsky, a oni neprojeví ochotu Vám porozumět, raději mluvte anglicky. Starší ročníky by to mohly zkusit s ruštinou, snad by se i dorozuměly, ale v této části Polska k Rusům sympatie nechovají.
Servis pro jachtaře je skvělý. Lodě objednáváme už pátým rokem u stejného charteru, malé rodinné firmy dvou bratrů, který půjčuje všeho všudy jen 9 plachetnic (největší sedmadvaceti stopá). Jinak na Mazurách je charterových společností nepočítaně. Objednáváme kolem Vánoc na následující rok. Záloha (20 % z ceny) je splatná při objednávce, zbytek se doplácí až na místě spolu s kaucí 1 000 PLN.
Lodě se obvykle půjčují od soboty do soboty a jsou připraveny k nástupu nové posádky v odpoledních hodinách. Vybavení lodí je základní. Kuchyňské nádobí a náčiní z domu vozit nemusíte. Co však musíte s sebou sbalit jsou lůžkoviny (deky, polštáře, povlaky, prostěradla, nebo spacáky), kuchyňské utěrky a prostředky mytí na nádobí. Je dobré mít s sebou zapalovač (na plynový vařič, nebo na táborák).
V létě jsou místní smíšené lesy plné zralých borůvek i hub, ale také komárů. Na vodě se s nimi nesetkáte tolik, jako v lesích, nedej bože stinných a vlhkých (to už je na včelařský oblek :-) ).
Letos jsme Šniardwy vynechali a mířili na jih jezerem Beldany, které je úzké a pokud fouká předobok, je třeba velmi často křižovat. Protože ale foukalo málo, kotvili jsme na Beldany v rákosí u kotviště Tarpan II a vyrazili na borůvky, kterých byla záplava. A protože i dál nefoukalo, museli jsme se pomalu vracet a do nově vybudované služy (zdymadlo) Guzianka v Ruciane – Nida jsme nedopluli. No, alespoň máme cíl pro letošní léto