Technika plavby

Má smysl lehký kotevní řetěz?

Máte 13 metrů dlouhou jachtu a 60 metrů kotevního řetězu v přídi. To jsou dva metráky železa nejdále vpředu, jak je možné. Má to špatný vliv na plavební vlastnosti. Nechtělo by to odlehčit?

To je otázka, kterou si mnohý položí. Je šetření na kotevním řetězu dobrý nápad?

Mluvíme-li o šetření, obvykle nechceme řetěz zkracovat. Delší řetěz znamená bezpečnější kotvení a možnost zakotvení na větší hloubce. I při zachování délky řetězu však je možné cca 1/3 hmotnosti ušetřit. Stačí místo 12 mm řetězu použít kvalitnější vysokopevnostní řetěz 10 mm. Má to smysl?

Vše záleží na vašem stylu plavby. Plujete-li v Chorvatsku, obvykle stojíte na bójích nebo na mooringových lanech a kotvíte převážně přes den, nebo za dobrého počasí, má taková výměna určitý smysl (například při výměně starého řetězu za nový). Ušetříte hmotnost a plavební vlastnosti jachty se zlepší.

Jiná je situace ve chvíli, kdy se vydáváte na dlouhé plavby, nebo plujete v Řecku, a většinu času trávíte na kotvě. Ať je počasí jakékoli. Vyšší hmotnost řetězu zde má svůj význam.

Vysoká hmotnost řetězu pomáhá odpružit nárazy na kotvu. V silném větru se jachta na kotvě pohybuje zprava doleva. Vítr se do jachty opře, ta se rozjede bokem a začne zvedat řetěz ze dna. Hmotnost řetězu zvednutého ze dna její pohyb zpomaluje. V úvrati, kde se jachta zase stočí zpět, trhne za kotvu. Trhnutí je o to menší, čím je řetěz těžší, protože tím je pohyb jachty pomalejší. Řetěz funguje jako pružina. Stejnou funkci má při stání na vlnách, kde odpruží nárazy do kotvy.

Čím je řetěz těžší, tím lépe toto funguje. Proto odlehčení řetězu za každou cenu není vhodné.