Technika plavby

Kýl na míru pro vás

Standardem na dnešních sériových lodích je fin kýl. Má mnohé výhody, nemusí ale být nejlepší pro všechny druhy plavby. Pojďme se podívat, jaké jsou silné a slabé stránky různých druhů kýlu.

Fin kýl se samostatným kormidlem

Jde o kýl, který najdete u většiny dnes vyráběných jachet.

Výhody

Malá smáčená plocha a velmi dobrý profil kýlu znamenají vysoký rychlostní potenciál, dobrou stoupavost a obratnost při obratech. Jachty velmi dobře poslouchají pokyny kormidelníka, jsou hbité. Snadno surfují po vlnách a lehčí lodě mohou i přejít do skluzu. Při plavbě na motor jsou velmi dobře ovladatelné, dokážou se otočit na velmi malé ploše a obvykle jsou dobře ovladatelné i na zpětný chod.

Nevýhody

Lehké jachty s tímto kýlem jsou nepohodlné v bouřlivém počasí, jejich pohyb je rychlý, ostrý. Lodě s plochou přídí proti větru prudce narážejí do vln. Na kormidle jde o jachty, které vyžadují větší pozornost. Nejsou tak směrově stabilní, jako starší jachty s delším kýlem, v silném větru mají větší tendenci nekontrolovaně vyostřovat. Protože jde obvykle o lehké jachty, vyžadují časnější refování. V případě ustavení do dryfu v bouřlivém počasí jsou méně stabilní.

Dlouhý kýl

Na dnes vyráběných lodích ho najdete jen zřídka. Tímto kýlem bývaly vybaveny jachty v prvních dvou třetinách minulého století.

Výhody

Jachty s tímto kýlem jsou směrově velmi stabilní, dobře drží směr a to nejen na stoupačku, ale i na zaďák. Jejich pohyb je i proti vlnám měkký a příjemný. Takto si poradí i s nepříjemnými krátkými vlnami. Lodě si velmi dobře poradí i s bouřlivým počasím, jejich negativní stabilita je minimální. Při plavbě na motor proti vlnám je plavba měkká a pohodlná, jachty mají velkou setrvačnost a dokážou si udržet rychlost i směr.

Nevýhody

Smáčená plocha je velká, jde o pomalé jachty. Profil kýlu není vhodný pro ostrou stoupačku. Snos větrem je významný a jachty jsou pomalé při obratech. Protože jde často o lodě s dlouhou přídí a zádí nad vodoryskou, mívají občas větší tendenci k rozhoupání v předozadním směru. Pokud není oplachtění vyvážené, může to znamenat velmi náročné kormidlování. Ani při plavbě po vlnách nemají jachty tendenci surfovat. Při plavbě na motor jde o lodě velmi neobratné. Manévry v přístavech jsou velmi náročné, extrémně neochotné jsou lodě s tímto kýlem na zpátečku.

Fin kýl s kormidlem na skegu

Skeg je výběžek trupu, na kterém je uchyceno kormidlo. Chrání kormidlo a zvyšuje jeho pevnost.

Výhody

Kormidlo je na skegu uchyceno na více místech, proto je odolnější proti poškození. Jachta se skegem je směrově stabilnější.

Nevýhody

Větší smáčená plocha, tedy také pomalejší plavba. Někdy může dojít k zachycení lana mezi kormidlo a skeg. Kormidlo není vyvážené, proto kormidlování je fyzicky náročnější.

Sklopný kýl

Kýl se sklápí k zádi a zmenšuje se tak ponor lodi. Mnohé níže uvedené platí i pro kýl zasouvací do trupu.

Výhody

Hlavní výhodou je minimální ponor ve chvíli, kdy je kýl sklopen k trupu či do trupu zatažen. Pokud jde o kýl s maximem balastu na jeho spodku, mohou být plavební vlastnosti při plavbě proti větru velmi dobré. Může jít jak o těžké a pomalé jachty k dlouhým plavbám, tak i o rychlé jachty surfující po vlnách (Pogo)

Nevýhody

Cena systému je samozřejmě vyšší, než cena pevného kýlu. Prostor v podpalubí může být kýlem negativně ovlivněn. Nevýhodou je i technické řešení, které může být zdrojem problémů.

Dvojitý (bilge) kýl

Tento kýl najdeme především na lodích plujících v přílivových vodách.

Výhody

Malý ponor, možnost stání na dně za odlivu. Trup je dobře chráněn v případě najetí na mělčinu.

Nevýhody

Proti větru nestoupají jachty s tímto kýlem tak dobře, jako lodě s fin kýlem a jsou pomalejší.