Křížek s Hamáčkem na Madeiře
Posádka týmu MASTRELAN - David Křížek a Milan Harmáček se jako první český tým v historii zúčastnila prestižní Extreme Sailing Series na foilujícím katamaránu Flying Phantom. Za čtyři dny bylo odjeto celkem 18 náročných rozjížděk ve všech možných povětrnostních podmínkách. Náš tým se v polovině závodu držel na 9. místě, ale pak v jedné z rozjížděk kosatník v divokém manévru odletěl a vlastním tělem přerazil karbonový čelen. To nakonec přineslo dvě neodjeté rozjížďky a při přísném bodovacím systému bez možnosti škrtání nejhoršího umístění to znamenalo propad až na 11. místo. V poslední den se týmu opět celkem dařilo, ale na zlepšení výsledku nakonec chyběly pouhé dva body.
Tým přiletěl na Madeiru s dostatečným předstihem, i když celá cesta trvala nakonec neuvěřitelných 38 hodin. Let do Lisabonu probíhal dle plánu, ale druhý let na Madeiru už byl náročnější. Letadlo v silném poryvovém větru nakonec nedokázalo přistát a tak byl let odkloněn na vedlejší ostrov Porto Santo. Po dotankování paliva a dvou hodinách čekání v letadle se nakonec pilot odhodlal k dalšímu pokusu. Letadlo se před madeirským letištěm propadalo až o 10 metrů a tak to pilot na poslední chvíli vzdal a odletěl zpět do Lisabonu. Tam náš tým čekal dalších 20 hodin na další letadlo. To mělo na poslední chvíli poruchu a bylo nahrazeno jiným strojem. Ten už na Madeiře bez větších obtíží přistál. Posádka pak věnovala den přípravě lodě. “Trupy byly perfektně připraveny. Naleštili jsme foily i kormidla a udělali drobné úpravy. Pak jsme s americkým trenérem pracovali na změně trimu, tedy nastavení. Zmenšili jsme záklon stěžně a snížili napětí na obou vantech. To nám dodalo více výkonu a lepší stabilitu foilování,” řekl o přípravě kosatník týmu MASTERLAN Milan Harmáček.
Úvodní den Flying Phantom Extreme Sailing Series převládal slabší vítr. Závodilo se hned dopoledne. Náš tým dojel na 10., 9. a 11. místě. Odpoledne pak šly na vodu velké katamarány GC32, aby je následně opět vystřídaly Phantomy. Jezdilo se až do večera a naši si připsali 9.,10., 10. a 5. místo. MASTERLAN jel v poslední rozjížďce dlouho na 3. místě, ale ve slabém větru mu chyběla akcelerace a umístění neudržel.
Druhý den závodu vítr v poryvech zesílil až na 20 uzlů. Na krátké trati to bylo velmi divoké. Při jednom ze startů měl náš tým mírnou kolizi s EVO Visian ICL, ale vše se obešlo bez zranění a ztráty na materiálu. Hůře dopadl Solidaires en Peloton, který při divokém pádu zlomil stěžeň. Odjely se čtyři rozjížďky. MASTERLAN si připsal 9., 9., 4. a 9. místo. V předposlední rozjížďce tým dokonce vedl, ale pozici nedokázal uhájit.
Třetí závodní den od rána foukal prudký poryvový vítr. Bylo těžké udržet loď stěžněm vzhůru. Několik lodí se převrátilo hned v úvodu. Závodní komise udělala jeden cvičný pokus o rozjížďku. Ta byla ale nakonec zrušena, když byl MASTERLAN na 3. místě. Při dalším startu si naši opět dobře vyjeli na pravou stranu závodního kurzu a návětrnou bránu točili před Cup Legende na 3. místě. Otočka byla ale velmi těsná a prudká. Kosatník Milan Harmáček byl odmrštěn dopředu a jeho tělo dopadlo na karbonový čeleň, který praskl. Rozjížďka byla následně opět přerušena, ale náš tým měl po nadějích. Musel se vrátit do přístavu a pozemním Extreme týmem řešit opravu. Nakonec se dopoledne i odpoledne odjelo po jedné rozjížďce. Několik lodí se opět převrátilo domácí tým UON přišel o stěžeň. MASTERLAN nezávodil ve dvou rozjížďkách a propadl se z průběžného 9. místa až na 11.
Poslední den závodu foukal opět slabší vítr. Občas se foilovalo, ale jen na některých kurzech. První dvě rozjížďky se našemu týmu nedařily i přes velkou snahu starty. Později tým změnil strategii a rázem dojížděl na první bóji mezi nejlepšími. Předposlední rozjížďku dokonce vedl. MASTERLAN ale patří k nejtěžším posádkám a v těchto semifoilovacích podmínkách se rychle propadal. Nakonec z toho bylo 10., 10., 6. a 9. místo. Poslední rozjížďka byla dramatická až do samotného konce. Jelo se za dvojnásobek bodů a naši si mohli ještě polepšit. Na poslední stoupačce ale přišel poryv od přístavu a před naše závodníky se protlačil ZEPHIR by Idrewa i EVO Visian ICL. Nakonec tedy až celkové 11. místo.
Suverénní vítězství vybojoval RedBull, ve složení Thomas Zajac (Rakousko) a Jason Sunders (Nový Zéland). Thomas má bronz z olympiády v Rio de Janeiru a Jason skončil na 4. místě. Nyní jsou na FLying Phantomu jen těžko porazitelnou posádkou. Na 2. místě skončil Culture Foil a na 3. ZEPHIR by Idrewa. Favorizované týmy Cup Legend a Lupe Tortilla skončili až na 4. a 5. místě a vítěz loňské Flying Phantom Series Solidaires en Peloton dokonce až na 7. místě. Extreme Sailing Series je nový koncept závodění. Vše je velmi vyrovnané, na krátké trati a jen kousek od diváckých tribun. Vítr je tedy hodně proměnlivý a v těsných soubojích je každá chyba ihned potrestána.
Jak hodnotí závod kormidelník týmu MASTERLAN David Křížek? “Extreme Series je nejvyšší liga jachtingu. Je lepší bojovat prohrávat s nejlepšími, než vozit medaile z podřadných závodů. Nicméně nemohu zakrýt zklamání. Závod se pro nás vyvíjel celkem dobře a reálně to vypadalo na 8. až 9. místo. Ztráta dvou rozjížděk ale byla kritická a ani několik dobrých dojezdů nás nevrátilo zpět do hry. Někde jsem četl, že se nám smůla lepí na paty, ale není to tak. Kolize, pády, zranění i poškození materiálu jsou součástí hry. Musíme se naučit zrychlovat ve správný okamžik, ale také šetřit materiál, když je to třeba. Za 14 dnů nás čeká Barcelona, tak snad to bude lepší.”