Technika plavby, Bezpečnost

Kolik musí vydržet kotva?

Pojďme se podívat na to, jakou zátěž musí vydržet kotva a s ní samozřejmě i kotevní řetěz, vrátek a veškeré kování. Je na tuto zátěž kování na přídi jachty dimenzované? A je technický stav takový, aby kování vydrželo?
Podívejme se na starší a moderní jachty. Na starších jachtách jsme na přídi našli mohutné příďové kování, které jen lehce přesahovalo před příď jachty. Obvykle bylo navíc dvojité. Bylo dostatečně pevné na to, aby bylo možné na něm skákat, nebo dokonce rovnat hřebíky. Dnes jsou na přídích dlouhá jednoduchá příďová kování. Vypadají subtilně a stoupneme-li si na ně, cítíme pružnost v jejich uchycení. Jsou dostatečné na to, aby vydržely zatížení při kotvení? Jaké vlastně je?

Tabulku, kterou vám představíme, vytvořila americká organizace American Boat and Yacht Council (ABYC)
 

Délka (m)

Šířka (m)

Rychlost větru

13 uzlů

Rychlost větru

30 uzlů

Rychlost větru

44 uzlů

Rychlost větru

60 uzlů

8

2

57 kg

222 kg

445 kg

889 kg

9

3

79 kg

318 kg

635 kg

1270 kg

11

3

102 kg

408 kg

816 kg

1633 kg

12

3

136 kg

544 kg

1089 kg

2177 kg

15

4

181 kg

726 kg

1451 kg

2903 kg

18

5

227 kg

907 kg

1814 kg

3629 kg

 


Vidíte tedy, že například při větru o rychlosti 30 uzlů je u 12 metrů dlouhé jachty zatížení na kotvě více než půl tuny. A to je v tabulce použita šířka lodi 3 metry, což rozhodně neodpovídá dnešním parametrům. Bude to tedy výrazně více. Tabulka se navíc vztahuje k tahu na klidné hladině. Ve 30 uzlech větru již mohou být na kotvišti vlny, které vyústí nikoli v kontinuální tah, ale v mnohem silnější nárazy.
Je vaše kotevní kování na podobnou zátěž koncipováno? Je dostatečně masivní? Je dostatečně stabilně uchyceno na přídi?
To jsou otázky, které je třeba si klást. Kotevní kování je jen zřídka před sezónou kontrolováno a jeho selhání může mít velmi vážné následky. Dvojnásob to platí dnes, kdy mají moderní jachty téměř kolmou příď a kování je z toho důvodu velmi dlouhé.
Pokud se chcete vydat na delší plavbu, při které budete stát častěji na kotvě a to i v bouřlivějších podmínkách, zkontrolujte si kotevní kování a položte si otázku, jestli v tabulce uvedené zatížení bez potíží vydrží.