Když zlobí rychloměr
Rychloměr na palubě jachty často zlobí. Pokud bychom dělali statistiku, častěji možná nejde, než funguje správně. Ukazuje nulu, nebo nějaká hausnumera. Co s tím?
Na vině je obvykle zanesené kolečko s lopatkami, kterým voda točí a počet otáček za určitý čas je zdrojem pro výpočet rychlosti. Kolečko zanáší řasy, zarůstá vápenatými nárusty. Někdo v ten okamžik údaje rychloměru neřeší a spoléhá se na GPS.
Je zde však rozdíl. GPS ukazuje rychlost proti dnu, rychloměr rychlost proti vodě. V často navštěvovaném Chorvatsku to obvykle není problém, proudy zde jsou slabé, nebo žádné. Ale v přílivových vodách může být mýlka značná. Může to mít také vliv na funkci autopilota, který primárně řeší rychlost proti vodě.
O běžném čištění vrtulky rychloměru jsme již psali. Stačí ji vyndat, očistit a dát zpět. Zachycené řasy sundáme rukou. S vápenatými nárůsty je to horší. Na ty ale nejlépe zafunguje ocet. Vložíme spodní část čidla rychloměru do nádoby s octem a počkáme, než nárusty rozpustí. Pak čidlo omyjeme, usušíme a pohyblivé části namažeme nějakou řidší vazelínou.
Po namontování čidla zpět bude nejspíše nutné hodnoty na rychloměru znovu zkalibrovat, protože vrtulka se bude točit jinak, než tomu bylo před vyčištěním.