Technika plavby, Stavba a údržba, Bezpečnost
Když nechce naskočit motor (2. díl)
Včera jsme se zaměřili na problémy se startováním motoru spojené s palivovým okruhem. Dnes se podíváme na druhou nejčastější příčinu toho, proč motor nestartuje. Opět jde jen o hrubý návod, jak postupovat v situaci, kdy jsem na vodě s omezenými servisními možnostmi a motor nestartuje.
Jak se tedy projeví problém s elektřinou? Variant je opět několik.
- Nerozsvítí se displej ani kontrolky
-
- Kontrola hlavního jističe
- I když se to zdá jako banální záležitost, bývá poměrně častou příčinou. Vzhledem k nevhodnému umístění pojistek v zadních kajutách se může stát, že nějaký člen posádky o pojistku omylem zavadí. Vstávání a oblékání se na hlídku bývá na velkých vlnách někdy náročné.
- Kontrola napojení kabelů startovací baterky
- Zvláště na vlnách se může stát, že jeden z kabelů startovací baterie může vyskočit
- Dalším problémem může být také koroze na konektoru
- Kontrola pojistek na motoru
- Většina motorů má na sobě pojistkovou skříň, kde se nachází další sada pojistek. Často není jednoduché jí dohledat, někdy je třeba nahlédnout i do manuálu k motoru. Je potřeba zkontrolovat, jestli jsou všechny v pořádku
- Kontrola uchycení černého (–) vodiče na kostru motoru
- Z baterky vede mínusový vodič, které je většinou přimontovaný do bloku motoru
- Aby vše fungovalo, okruh musí být „uzavřený“
- Kontrola hlavního jističe
- Kontrolky svítí, motor nenastartuje
-
- Napětí na baterce nám samozřejmě ukážou přístroje u navigačního stolku. Lepší je ale voltmetr.
- Nabitá baterka by měla mít 12,7V -12,8V
- 50% nabití je kolem 12,1V
- Kritické hodnoty jsou pak pod 11V
- Hodnota 10.5 V je 100% vybitá baterie
- Napětí na baterce nám samozřejmě ukážou přístroje u navigačního stolku. Lepší je ale voltmetr.
-
- Vzadu na vstřikovacím čerpadle je taková červená nebo černá „housenka“ tzv stop solenoid. Pokud zůstane ve vypínací pozici, motor nenastartuje. Je potřeba ho opět vysunout
-
- Může se stát, že je problém na trase od klíčku ke startéru. Zjednodušeně startér nedostane impulz pro startování, i když má dostatečné napětí.
- Na vině může být nefunkční nebo zaseknutý solenoid
- Solenoid (česky stykač) je zařízení spojené se startérem. Dostává pokyn od klíčku a vysouvá ozubené kolečko startéru do setrvačníku, aby motor nastartoval.
- Pokud má solenoid elektřinu a při startování nic necinká ani necvaká, mohl se zaseknout.
- Občas pomůže na něj během startování lehce poklepat
- Pokud poklepání nepomůže, přichází na řadu bypass solenoidu, který obejde impulz od spínací skříňky (klíčku) k solenoidu a napřímo propojí přívod od baterie se startérem. (Vynechá se solenoid)
Dalším projevem, který není přímo spojený s elektrickým okruhem, může být cvakání v motoru, jak jsme zmiňovali v první části tohoto článku. Cvakání můžeme rozdělit do dvou skupin.
- Samostatné cvaknutí nebo cinknutí
- Zůstala zařazená rychlost
- Většina motorů nastartuje i při zařazené rychlosti, ale ne vždy
- Je rozbitý startér nebo solenoid
- Nutná výměna
- Zůstala zařazená rychlost
- Rychlé cvakání nebo cinkání
- Vybitá baterie
- Stejný projev jako když nejde nastartovat vybité auto (většina z nás zná)
- Volné nebo zkorodované konektory na startovací baterce
- Je třeba zkontrolovat a případně vyčistit
- Vybitá baterie
Jak sami vidíme, příčin a komplikací může být hodně. Ale čas od času může být problémem nějaká banalita. Když má člověk alespoň základní povědomí o tom, jak motor funguje a kde se co nachází, může se to hodit. V článku jsem se pokusil shrnout dvě nejčastější příčiny toho, proč motor nestartuje. Měl by to být takový hrubý návod, jak postupovat, když se po otočení klíčkem, nebo zmáčknutí tlačítka start, nic nestane. Mnohé z těchto základních oprav a znalostí se pokoušíme předat na kurzu motorů, který brzy vypíšeme.