Jirka Pacák píše z Azor
Jirka Pacák má za sebou první týden na Azorech a další tři týdny před sebou. Týden je dost na první zhodnocení atraktivní jachtařské lokality uprostřed Atlantiku.
Chtěl bych se podělit o několik postřehů a dojmů z charteru na Azorských ostrovech. Pokud vím, loď je možné si půjčit buď na Sao Miguel nebo na Faialu. Kamarád měl od začátku června jachtu z Ponta Delgady na Sao Miguelu. Kdyby měl smůlu na počasí, tak se může z týdne poznáváni ostrovů stát pěkná honička. Výhodou může být přímý let z Prahy, nebo následný odpočinek na největším ostrově se spoustou lákadel, ale i turistů.
My jsme vyplouvali z ostrova Faial, z ikonické Horty. První pocit byl asi stud, že jsem přiletěl letadlem. Většina posádek popíjející pivko v Cafe Sport má za sebou přeplavbu Atlantiku z Karibiku na lodích tulácky vypadajících.
Ne že by se zde nenašla loď evidentně charterová, ale je jich pomálu. Tu a tam jachta s roztrhanou kosou, všechny se spoustou kanystrů přivázaných na palubě, windkormidla (s kterými ani neumím pracovat), každý fendr jiný, kolo na palubě a jiné znaky vandrování po moři. Na jednom katamaranu jsem viděl také 1000 litrovou IBC nádrž na palivo. Z některých plavidel se už stal i na věčnost přivázaný plovoucí sklad náhradních dílů.
Stále se zde drží tradice malůvek na molech a okolních zdech. Některé výtvory jsou opravdu propracované a snad i umělecky zajímavé. I nalepená trička jsou tu k vidění. Také okolní maríny jsou občas takhle zkrášlené proplouvajícími posádkami, ale výzdoba nedosahuje takové četnosti jako právě v Hortě.
Charterovka SailAzores zacala pred jedenácti lety a místní si ťukali na čelo. Teď mají v Hortě pět lodí Dufour 38-46. Marně byste při check inu hledali dalekohled nebo lávku. Taky s řetězem šetřili. Dalekohled se dá za stoeurovou kauci půjčit. Doporučuji. Už kvůli vyhlížení kytovců. Člun najdete sbalený a uložený. Při troše štěstí ho nebudete potřebovat. Tady se jezdí od přístavu k přístavu. Když ale uvnitř není místo... No, bude se hodit. A velký těžký motor s palivovou nádrží je v ceně. Benzín neřeší. Pokud ho budete používat, je dobré si ho ohlídat a doplnit.
Překvapila mě druhá ruční vysílačka (do přístavu se můžete hlásit na 16). Nebo vyjde na molo chlapík a info podá ústně. Zatím navštívené maríny Velas a Angra mají příjemné a ochotné chlapíky, kteří se snaží být nápomocní. Systém je primárně jako v Bretani. Tedy piloty a na nich finger pier. Někde se da i bokem k pevnému molu, ale pozor na příliv okolo 1,2 m. Dlouhá, jednoduchá a hodně povolená lana jsou nejlepší. Pozor na prodření o velice hrubý lávový kámen, ze kterého je tu téměř všechno. Domy, kostely, chodníky, dlažební kostky a samozřejmě i mola. Před prodřením lan nás varovala i charterovka a nabádala nás k používáni levnějších lan z polyesteru.
I když by se pasarela někdy hodila ( kvůli méně mrštným členům posádky ) a dala by se použít při vylézání na molo, které přes noc trošku povyrostlo, je tu k dispozici stolička z IKEA a věřte, použijete ji. Další věc, která upadla trošku v zapomnění, je přelézání přes majitelské lodě na břeh. Tady je opravdu na místě se zout a opatrně v tichosti přejít pres příď.
Na našich lodích jsou samonafukovací vesty i ostrůvek... Jsme na Atlantiku. Je tedy zbytečné absolvovat anabázi s převážením "bombiček".
První týden jsme zvolili trasu Horta-Graciosa-Terceria-Sao Jorge-Horta. Moje loď si udělala přes páteční noc zastávku v Madaleně na Pico a teprve brzo ráno jsme přepluli do 4 Nm vzdálené Horty. Stání v Madaleně je ale podmíněno klidným počasím. Stojí se u komerčního mola a není tu moc volného místa.
Další detaily z ostrovů zítra.
Stále máme volné místo na lodi od soboty.