Testy

Jeanneau Yacht 65

Letošním královským modelem firmy Jeanneau je loď z řady Yacht a to 65. Výrobce se posouvá směrem k luxusnějšímu trhu. Tomu také odpovídá záměr tuto řadu v budoucnu přejmenovat na Prestige.

Začneme tím, co je pro všechny varianty stejné. Pokud vstupujeme přes záď, poslouží k tomu elektricky ovládaná pasarela, která se při plavbě zasune na pravoboku pod podlážku kokpitu. Kokpit je rozdělen poměrně vysokým schodkem na přední a zadní část. Toto rozdělení není tak výrazné jako třeba u mnohých lodí severštějších značek. Pořád zde zůstává zachován „jižní“ pohodlný průchod od hlavní lukny až po badeplato. Zadní část kokpitu slouží k ovládání lodě. Přední je rekreační zónou.

Královský krytý kokpit

V kokpitu jsou dva rozměrné kormidelní sloupky na které se vejdou velké multifunkční displeje a spousta dalších prvků. Nejspíše z důvodu ohromného množství možností a schopnosti vyjít vstříct individuálním přáním zákazníka není v základní nabídce osazení sloupků prakticky nic. Od sloupků je snadné dosáhnout na vinšny a stopery, i když v případě montáže elektrických vinšen (které se na podobné jachtě dají očekávat) to vlastně ani není třeba. Posuneme-li se v kokpitu směrem dopředu, přes již zmiňovaný schůdek se dostaneme do prostoru pro hosty. V něm jsou na každé straně rozměrné sedačky tvaru U. Každá z nich má svůj stůl a střední průchod mezi nimi zůstává vždy volný. Jako extra mohou mít stoly možnost snížení a pomocí další matrace tak vzniknou opravdu velmi rozlehlá „letiště“. Výrobce je označuje jako opalovací lůžka.

Protože před námi už je jenom hlavní lukna a do interiéru se zatím nevydáme, vrátíme se zpátky na záď. Jako již téměr všechny jachty Jeanneau je i tato věrna konceptu „Walkaround“, což znamená, že můžeme po obou stranách přejít od zádě na příď ochozem v jedné rovině, bez překonávání jakékoliv překážky. Po cestě na příď si všimneme, že všechna lana se hned u stěžně schovají do střechy nástavby a objeví se až těsně před stopery.

Paluba bez překážek

Na přídi jsou čtyři menší symetricky umístěné lukny (kam vedou, záleží na variantě interiéru) a velká lukna do skladu (základ) nebo skiperské kajuty (extra). Úplně na přídi najdeme elektrický rolfok geny nebo kosatky a na levoboku kotevní vrátek, který je samozřejmě možné použít i na napínání mooringu. Už na pevném čelenu je rolfok genakru nebo Code 0 a kování kotvy s kotvou.

Jako marketingový slogan se v Jeanneau rozhodli nabízet lodě této řady ve stylu „À la carte“, tedy výběrem z menu. Naskýtá se tedy mnohem více variant, než je u úplně produkčních lodí zvykem. U paluby to zatím není až tak košaté, v interiéru se dostaneme k mnohem větší variabilitě. Takže nahoře máme tři možnosti. Otevřený kokpit pouze se sprayhoodem, kokpit s pevným rámem a možností sprayhood roztáhnout až po rám a variantu dvě plus pevnou střechu od rámu až po kormidelní sloupky. Značnou část „pevné“ střechy je možné elektricky složit.

Velké rozdíly v oplachtění

V úplném základu jsou pouze dvě plachty: rolovací hlavní 88 m2 a samoréčkovací kosatka 80 m2. Extra může být celospírová hlavní 105 m2.  Co se týká předních plachet, dalšími možnostmi jsou: 110% gena 100 m2, Code 0 190 m2 a genakr 300 m2. Otěže hlavní plachty jsou vedeny po obou bocích k sekundárním vinšnám. Těmi jsou i v základu elektrické Harken 60.2 ST Rewind. Pokud je loď vybavena pevným rámem, je kladka otěže hlavní plachty umístěna na něm, pokud ne, je na podlaze kokpitu mezi kormidelními sloupky a tedy téměř pod koncem ráhna. Primární vinšny jsou Harken 70.2 ST.

Vrátím se ke zmínce, že v případě elektrických vinšen není třeba dosáhnout ani na ně ani na stopery. Nebylo to úplně pravdivé vyjádření, není to třeba pouze v případě typu Rewind. Ty je totiž možné přepínat mezi režimy rychlost 1, rychlost 2 anebo mezi režimy přitáhnout, povolit. Ve druhém případě není třeba zavírat stopery, vinšna zátěž udrží sama. Takže pokud jako v případě testované lodě máte jako extra i primární otěže typu Rewind, nemusíte se ke stoperům ani vinšnám vůbec obtěžovat. Pátou vinšnou je již dříve zmíněná Harken 50.2 ST na stěžni. Nad ní jsou umístěny kolejničky napínáků se samozasekávacími vozíky, vše od výrobce Antal.

Koupací plošina a garáž

Zrcadlo na zádi se sklápí do velkého badeplata. Při jeho sklápění se zároveň na pravoboku rozloží schůdky, které umožňují snazší přístup. Pod zrcadlem je garáž na dinghy, který může mít přes čtyři metry délky a motor 15 hp. Zadní plato je na pevných pantech a nemůže se tedy celé ponořit. Pro manipulaci se člunem se pouze sklápí.

Do zadní části kokpitu je možné ještě doobjednat lavici.  Tu je možné jednoduše změnit na malou venkovní kuchyňku s grilem, dřezem a ledničkou.

Stěžeň je hliníkový, postavený na kýlu se třemi sadami sálingů. Oplachtění je částečné. Kiking a zadní stěh jsou hydraulické s jednou společnou ruční pumpou na pravoboku vedle kormidelního sloupku. Výtahy a otěze jsou z Dyneemy a zbytek je polyester.

Nekonečné množství variant v interiéru

A nyní se konečně dostáváme k interiéru. Zde to bude trochu složitější. Rozsah možností určitě pochopíte už tím, že je možné provedení se dvěma, třemi, čtyřmi, pěti a šesti kajutami. Ve všech variantách zůstává pevně umístěna jenom kuchyně a obě strany salonu od kuchyně k přídi. Vše ostatní je variabilní. Začněme tedy tím, co zůstává stejné. Kuchyně ve tvaru L je na levoboku. Je o schůdek níže než podlážka salonu, podobně jako všechny kajuty. Na testované lodi byla vybavena nejméně stejně jako kuchyně běžné domácnosti: vařič, trouba, mikrovlnná trouba s grilem, digestoř, lednička, mrazák, dřez, vinotéka, myčka.

Pokud někomu přijde seznam vyjmenovaných spotřebičů poměrně rozsáhlý (to ještě nejsme u klimatizace, odsolování, topení a dalších) tak ať si prosím uvědomí, že v základní výbavě je generátor Onan o výkonu 7,5 kW, což je zhruba stejné, jako když má domácnost jistič 32 A.  

Před kuchyní je velká sedačka až k hlavní přepážce. Na pravoboku je od hlavní přepážky dozadu sedačka tvaru U a jídelní stůl, který ani zdaleka nedosahuje středu salonu. A to je vše, co je pevně dané. Vše ostatní je otázkou priorit.

Za jídelní částí na pravoboku můžete zvolit buď navigační stolek (spíše takovou navigační kajutku) nebo kajutu posádky se dvěma palandami na patro. Každopádně z tohoto prostoru vedou dveře do strojovny. Zároveň může být na zádi majitelská kajuta. V tom případě je majitelská kajuta přístupná kolem kuchyně.  

Počet kajut

V přídi může být skiperská kajuta. Vstup do ní je buď příďovou luknou,nebo přes sprchu v příďové kajutě. Dále možné mít jednu nebo dvě kajuty na zádi, jednu nebo dvě kajuty na přídi, k tomu kajutu posádky vedle vstupu do strojovny a skiperskou kajutu nebo sklad plachet. To jsou ty dvě až šest kajut. Celý interiér je velmi světlý ať už zvoleným materiálem nebo díky 15 luknám a dalším oknům. Na detailech je vidět, že se opravdu nejedná o běžnou produkční loď a že se jim Andrew Winch opravdu věnoval. Celkové vyznění dává firmě Jeanneau právo nazvat tuto řadu Prestige.

Za plavby

Jachta je díky sendvičové konstrukci balsa/polyester v podstatě lehká, s rozumným poměrem výtlak/hmotnost kýlu. Na daný vítr dosáhne slušné rychlosti a její ovládání je velmi pohodlné.

Ve větru mezi 20 a 25 uzly je se zarefonavou hlavní jachta dobře ovladatelná. Kormidla jsou zpřevodovaná a díky tomu je i za takových podmínek možné bez obav vést jachtu jednou rukou. Veškerá lana jsou stažena ke kormidlu, kormidelník tak může loď ovládat v podstatě sám. Ve větru z předoboku (60 – 65° skutečného větru) se rychlost plavby pohybovala mezi 9,5 a 10 uzly. Vzdálenosti se s touto jachtou výrazně přibližují.

Celkově je ale třeba říci, že nejde ani v nejmenším o sportovní jachtu. Její výkony se navíc budou výrazně lišit podle zvoleného oplachtění a kýlu. Mezi rolovací hlavní a spírovou verzi je rozíl téměř 20 metrů a stejně tak mezi samoréčkovací kosatkou a 110% genou. Oplachtění se tak celkem liší téměř o 40 m2. Svoji roli zde bude hrát i zvolený kýl.

Obrat chvilku trvá, ale to je u lodě s výtlakem přes třicet tun samozřejmostí. Nikdo ale nečeká, že by se majitelé této lodě pouštěli do závodění. Spíše se bude jednat o jejich druhý, dobře vybavený a pohyblivý domov. Zmínil jsem pohodlnost ovládání a tak bych se ještě vrátil ke dvěma příčným propelerům. Jeden na přídi a jeden na zádi umožní i značně nezkušenému jachtaři pohodlné manévrování i ve stísněném prostoru. V podstatě se můžete s lodí točit na místě kolem kýlu v kruhu o průměru o trochu větším, než je její délka. Mají tři stupně výkonu, takže se můžete nechat jemně tlačit bokem k molu a v klidu se věnovat přivazování.

Závěrem

Jachta je určena pro majitele, kteří ani na moři nejsou ochotni se vzdát pohodlí, na které jsou zvyklí z domova. Nabídne jim příjemný a stabilní domov na moři. A navzdory všemu pohodlí nebude jachta patřit za plavby k pomalým lodím.

 

Jeanneau Yacht 65

Parametry

Délka  20,20m

Délka na vodorysce    19.55m

Šířka    5,51m

Výtlak (lehký) 32380kg

Ponor (standard)         2,95m

Balast (standard)        9350kg

Mělký kýl       2,20m

Balast mělký kýl         10550kg

Nádrže na naftu          825l

Nádrže na vodu          1000l

Motor Volvo D4         132kW

Kategorie CE  A12/B13/C18/D20

Design Phillipe Briand, Winch Design, Jeanneau Design

Více zde