Jak zabránit srážce s kontejnerem
Plujete nocí a přímo před vámi se pohupuje plovoucí kontejner. Nemáte šanci ho objevit. O nebezpečí se dozvíte až v okamžiku nárazu. To už je pozdě… Jak něčemu podobnému zabránit?
Podobná kolize může stát celou posádku život. Může stát statisíce a miliony, může zničit naději na vítězství v závodu, na který jste se připravovali několik posledních let.
Především to poslední je i problém minulého ročníku sólové nonstop regaty kolem světa Vendée Globe. Nejméně 6 startujících muselo minulý ročník vzdát kvůli srážce s UFO (neidentifikovaný plovoucí předmět). Vzhledem k tomu, že náklady na start v regatě začínají na milionu EUR, ale mohou se vyšplhat i na desetkrát tolik, jde o velmi nákladný problém.
Kde jsou finance, tam je i řešení. Tým inženýrů na něm pracoval několik let. Výsledek se jmenuje OSCAR a najdete ho většině jachet startujících ve Vendée Globe.
Hlavou, která stojí za vznikem systému je francouzsko-německý automobilový inženýr Raphaël Biancale. Díky zkušenostem s inteligentními řídícími systémy automobilů měl k tvorbě systému OSCAR blízko. Na vývoji pak spolupracovala esa světového sólového jachtingu Vincent Riou, Jean Le Cam, Francois Gabart a Armel Le Cléac´h.
Systém vlastně pracuje podobně jako člověk. Učí se poznávat nebezpečí a vyhledávat ho. Čím déle tak činí, tím je lepší.
K dispozici je několik různých produktů. Některé jsou určeny pro turistické lodě, jiné pro jachty závodní. Určení je dáno dosahem a rozlišením. Výsledkem jsou doporučení pro různé rychlosti plavby.
Samotná monitorovací jednotka váží 750 g a měla by být umístěna so nejvýše, kvůli lepšímu rozhledu. Uvidíme, jak se zařízení osvědčí při Vendée Globe.
Více informací najdete zde.