Jak vysvobodit katamaran ze Ždrelacu
Minulý týden jsme sdíleli video, na kterém dochází k velmi nešetrnému vysvobozování katamaranu, který se zasekl pod mostem Ždrelac. Po mnoha velmi bolavých pokusech se podaří loď dostat ven. Myslím si však, že velkými škodami. Je toto správné řešení?
Most Ždrelac je poněkud nešťastné konstrukce. Lodě určité délky stěžně se mohou zaseknout pod mostem a dostat se ven není snadné. Speciálně to platí o katamaránech, kde není řešením náklon do boku.
Video, na kterém probíhá snad 10 nebo 20 pokusů dostat katamaran ven, zatím zmizelo z webu. Dovedu si představit, že například pojišťovnám se nemuselo líbit. Respektive se jim nemusel líbit postup chorvatských vysvobozovačů, kteří rozhodně nevypadají, že by chtěli minimalizovat škody.
Také v naší facebookové skupině se rozproudila diskuze, jak katamaran dostat ven a tolik neškodit.
Osobně bych se přikláněl k jinému řešení. Na videu z vyprošťování je vidět, že katamaran vytahují zpod mostu za příď. K tomu, aby se pokus povedl, je třeba, aby se výrazně zanořila záď, respektive zádě. Ty však mají velký výtlak a při mnoha pokusech se dílo nedaří. Nebylo by lepší to otočit a vytahovat katamaran ven zádí napřed? Výtlak přídí je proti zádím zanedbatelný a lépe se zanoří.
Navíc by mohlo být možné loď v předozadním směru naklonit, tím, že se pod zádí nafoukne vak, který se používá například při zvedání zatopených lodí. Přídě by se měly zanořit a loď naklonit. Je samozřejmě otázka, jestli by zanoření a náklon byly dostatečné, ale nic jiného nás tady v redakci nenapadá. A to jsme dali všichni hlavy dohromady…
Nebo máte nějaký jiný nápad?
To, že se podařilo dostat katamaran ven bez prasklého stěžně neznamená, že stěžeň a další části lodě nejsou zralé na výměnu. Podívejte se na video poškozeného stěžně na jednotrupé jachtě.