Jak správně zabrzdit jachtu u mola
Při zajíždění bokem je často vidět jedna zásadní chyba. Týká se zastavení jachty u mola. Pojďme se podívat, jak zastavit jachtu správně.
Jachta připlouvá bokem k molu. Posádka je připravená k vyskočení na molo a k vyvázání lodi.
Zde dochází k časté chybě. Skipper s jachtou dobře najede k molu, ale nezastaví včas. Pokud se loď sune podél mola vpřed, dojde k tomu, že vyskáčou fendry nad palubu a bok jachty získá pár nechtěných škrábanců. Aby k tomu nedošlo, musí skipper ve chvíli, kdy je jachta u mola, zastavit. Jakmile se loď dotkne bokem mola, má stát na místě. Pomocníci s lany jsou na vyvázání jachty, ne na její zastavení.
Protože tomu tak často není, rozhoduje se i posádka s lany v rukou přispět svojí troškou do mlýna. Pomocník u přídě vidí, jak jachta pluje dále, proto rychle nahodí příďové lano na vazák a jachtu zastaví.
K čemu dojde? Vidíte to na obrázku 1. Příď lodi narazí do mola. Je to zřejmý důsledek zastavení příďovým lanem.
Co dělat, pokud je lanem třeba loď zastavit (porucha funkce motoru, případně porucha správné funkce kormidelníka)? Použijeme k tomu lano záďové. U zádi máme fendry a pokud pracujeme s lanem šikovně (tedy ho i trochu popustíme), nebude zbrzdění lodi ani prudké. Jachta se zastaví bokem k molu. Často takto zastavujeme jachtu i tehdy, když ji chceme jen popotáhnout podél mola bez použití motoru.
Další informace o manévrování v marínách najdete v knize Přístavní manévry.