Jak se řídit bójemi systému IALA
Bóje systému IALA jsou vynikající navigační pomůckou. Navádějí do přístavů, označují útesy i oblasti mělčin. Říkají, kam plout, kterým místům se vyhnout. Jak je to s jejich využitím v praxi?
Na kurzech často slýchám otázku, jak daleko můžeme plout od bóje izolovaného nebezpečí? Případně jestli není kardinální značení nejasné a zda musím nechat zelenou bóji po pravoboku.
Jen jedna z pomůcek…
V první řadě je třeba si uvědomit, že bóje jsou jen jednou z navigačních pomůcek. Nejsou samospasitelné. I když… Nejsou od toho daleko. V dobře značených oblastech, jako je například Jadran v Chorvatsku, je možné plout téměř bez map. Zdůrazňuji slovo - téměř! Bez map plout je hloupost, nezodpovědnost (pokud nejste místní rybář).
Ano, bóje jsou vynikající navigační pomůckou, ale mapa je základ (papírová, elektronická). Mapa nám dává odpovědi. Třeba na otázku, jak daleko je možné plout od bóje izolovaného nebezpečí.
Pro jachtu i pro 400 m kontejnerovku
Stejně budu odpovídat na to, jestli vždy musím mít červenou bóji po levoboku. Pojďme se podívat na vjezd do kanálu Sv. Ante před Šibenikem. Mezi Zlarinem a pevninou zde jsou dvě červené bóje, které pomáhají označit vjezd do kanálu. Pokud však plujete na motorovém člunu od Vodice, určitě je nebudete obeplouvat, byla by to velká zajížďka. Bezpečně proplujete s bójemi na pravoboku, hloubky je na to dost. Žádný hřích jste neudělali. Znovu zdůrazňuji, že více než bóje vám řekne mapa.
Na bóje je třeba pohlížet jako na navigační pomůcku. Dno v okolí bóje pak interpretuje mapa. Pokud se budete doslovně řídit tím, co bóje říkají, nic nezkazíte. Jen se občas projedete více, než by bylo nutné.