Jak sbalit genu bez práce
Fouká vítr, balíte genu na rolfoku a posádka má co dělat, aby to dokázala. Jakmile se rozfouká, musíte ji už balit jen pomocí vinšny. Sbalená plachta pak trpí a navíc může dojít k dalším potížím. Jak ji sbalit bez práce?
Balení geny pomocí vinšny má více nevýhod. Je pracné, je pomalé, plachta je pak na rolfoku napnutá a navíc se může stát, že spoušť rolfoku nebude dost dlouhá a plachtu se nepodaří sbalit docela. Při troše neopatrnosti může navíc dojít k tomu, že se spoušť z rolfoku vytrhne a celá plachta skončí v nejméně vhodnou chvíli rozbalená.
Co je na vině?
Proč jde gena na rolfoku tak špatně sbalit? Vedle síly větru klade odpor rolfok a dále řada kladek, přes které je spoušť rolfoku vedena. Každá kladka zvyšuje odpor a z kokpitu je nakonec tobtížné genu smotat.
Jak na to?
Rozdělíme si řešení na dvě poloviny. První, co klade odpor, je síla větru. Je třeba se jí zbavit. Jak? Pokud zrovna nejedete závod, při kterém je každý metr důležitý, je to velmi jednoduché. Ať plujete jakýmkoli kurzem, odpadnete na zadobok tak, aby se gena skryla za hlavní plachtu a ztratila vítr. Jakmile sebou začne za hlavní plachtou mlátit, je to signál, že je třeba balit. V plachtě není vítr a jde to snadno.
je-li balení geny z kokpitu stále náročné, je na vině vedení spouště rolfoku, tedy odpor (tření), které vzniká mezi přídí jachty a kokpitem. Opět snadné řešení. Je třeba se vyhnout odporným kladká, které mnohdy ani kladkami nejsou.
Vyšlete baliče geny na příď k rolfoku. Sedne si na palubu, nohama se zapře o vrátek nebo sloupky předního koše a zabere za spoušť přímo u bubnu rolfoku.
Zpočátku to může být těžké. Počáteční odpor je velký. Než se podaří namotat první závit na rolfoku. Pak již je vše snadné a i balič bez fyzických předpokladů dokáže genu na přídi zarolovat. Posádka z kokpitu pak jen dotáhne uvolněnou spoušť rolfoku.
Takto smotaná plachta je navíc na rolfoku volná a netrpí.