Jak pohnout zádí dle potřeby
Couváte bokem k molu. V té chvíli mohou nastat dvě situace. Obě jsou snadno řešitelné, pokud včas a samozřejmě správně zareagujeme.
To, o čem si zde budeme povídat, se týká jen lodí s jedním listem kormidla. U jachet se dvojicí kormidelních listů toto nefunguje. Zatímco na jachtě s jedním kormidlem případnou chybu (nebo úmyslné nepřesné najetí) můžeme při brždění opravit, s jachtou s dvojicí kormidelních listů musíte najet přesně, nebo si nedůstojně pomáhat taháním za lana lidskou silou.
Příliš daleko od mola
Pokud jsme se v okamžiku brždění stáčeli zádí jachty od mola, jak je vidět na obrázku, po zabrzdění se celá jachta pohne směrem k molu a dojede bokem zbylou vzdálenost. Záď bude tlačit k molu prop wash a příď setrvačnost přídě v oblouku, ve kterém byla.
Záď příliš blízko molu
Jak budeme brzdit
V případech, jako jsou tyto dva, je důležité nejen to, jestli správně stočím kormidlo, ale také jak razantně a dlouho brzdím. Zabrzdím-li extrémně rychle, nemusím stihnout dotočit kormidlo a prop wash bude působit jen krátkou chvíli. A to nemusí stačit k tomu, co chceme.
S plynovou pákou při brzdění pracujeme s citem, použijeme tolik plynu, aby to splnilo účel a zároveň tak dlouho, aby prop wash působil potřebně dlouhou dobu.
Platí rčení: Když dva dělají totéž… Je třeba se naučit s řadící pákou pracovat s citem.
Vše vás můžeme naučit na kurzech. Máme poslední volná místa na jaro 2024 v Chorvatsku. Další možností jsou jednodenní kurzy v Praze. Případně vše vysvětlíme na přednášce o přístavních manévrech.